De 5 akse i DSM-IV Multi-Axial System

Psykiske lidelser er diagnosticeret ifølge en manual udgivet af American Psychiatric Association kaldet Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders . En diagnose under fjerde udgave af denne manual, der ofte blev omtalt som DSM-IV, havde fem dele, kaldet akser . Hver akse i dette multi-aksiale system gav en anden type information om diagnosen.

Ændringer med DSM-5

Da den femte udgave, DSM-5, blev udarbejdet, blev det fastslået, at der ikke var noget videnskabeligt grundlag for at opdele sygdommene på denne måde, så det multi-aksiale system blev gjort væk med. I stedet kombinerer den nye ikke-aksiale diagnose de tidligere akse 1, II og III og indbefatter separate noteringer for den type information, som tidligere ville være faldet i akse IV og V.

DSM-IV Typer af akser ved lidelse

Akse Jeg gav oplysninger om kliniske lidelser. Eventuelle psykiske sygdomme, bortset fra personlighedsforstyrrelser eller mental retarmering, ville have været medtaget her. Forstyrrelser, der ville være faldet under denne akse, omfatter:

• Forstyrrelser, der normalt diagnostiseres i barndom, barndom eller ungdomsår
  • Delirium, demens og amnestiske og andre kognitive lidelser
  • Psykiske lidelser på grund af en generel medicinsk tilstand
  • Stoffrelaterede lidelser
  • Skizofreni og andre psykotiske sygdomme
  • Humørsygdomme
  • Angstlidelser
  • Somatoform Disorders
  • Faktiske lidelser
  • Dissociative Disorders
  • Seksuelle og kønsidentitetsforstyrrelser
  • Spiseforstyrrelser
  • Søvnforstyrrelser
  • Impulsstyringsforstyrrelser, ikke andet klassificeret
  • Justeringsforstyrrelser
  • Andre forhold, der kan være et fokus for klinisk opmærksomhed

Akse II gav oplysninger om personlighedsforstyrrelser og mental retardation. Forstyrrelser, der ville være faldet under denne akse, omfatter:

• Paranoid personlighedsforstyrrelse
  • Schizoid personlighedsforstyrrelse
  • Schizotypal personlighedsforstyrrelse
  • Antisocial personlighedsforstyrrelse
  • Borderline Personality Disorder
  • Histrionisk personlighedsforstyrrelse
  • Narcissistisk personlighedsforstyrrelse
  • Unødvendig personlighedsforstyrrelse
  • Afhængig personlighedsforstyrrelse
  • Obsessiv-kompulsiv personlighedsforstyrrelse
  • Personlighedsforstyrrelse Ikke angivet ellers
  • Mental retardation

Aks III gav oplysninger om eventuelle medicinske tilstande, der var til stede, som kunne påvirke patientens mentale lidelse eller dens ledelse.

Akse IV blev brugt til at beskrive psykosociale og miljømæssige faktorer, der påvirker personen. Faktorer, der kunne have været medtaget her var:

• Problemer med en primær supportgruppe
  • Problemer relateret til det sociale miljø
  • Uddannelsesmæssige problemer
  • Arbejdsproblemer
  • Boligproblemer
  • Økonomiske problemer
  • Problemer med adgang til sundhedsydelser
  • Problemer relateret til interaktion med retssystemet / kriminalitet
  • Andre psykosociale og miljømæssige problemer

Axis V var en rating skala kaldet Global Assessment of Functioning; GAF gik fra 0 til 100 og gav mulighed for at opsummere i et enkelt nummer, hvor godt personen fungerede generelt. En generel oversigt over denne skala ville være som følger:

100: Ingen symptomer