7 Fælles typer af depression

Når folk tænker på depression, deler de ofte det i en af ​​to ting - enten klinisk depression, der kræver behandling eller "regulær" depression, som stort set alle kan gå igennem. Som en betingelse kan depression være et vanskeligt begreb at forstå, da vi henviser til det som både symptom på en tilstand og en tilstand selv.

Ud fra et medicinsk synspunkt er depression defineret som en stemningsforstyrrelse, der forårsager en vedvarende følelse af sorg og det ofte dybe tab af interesse for ting, som normalt giver dig glæde. Det påvirker hvordan du føler, tænker og opfører dig og kan forstyrre din evne til at fungere og fortsætte med det daglige liv.

Der er mange forskellige årsager til depression, hvoraf nogle ikke forstår fuldt ud. Syv af de mere almindelige typer omfatter følgende.

Major Depressiv Disorder (MDD)

Når folk bruger begrebet klinisk depression, henviser de generelt til større depressiv lidelse (MDD). Major depressiv lidelse er en stemningsforstyrrelse præget af en række nøglefunktioner:

• Deprimeret humør
  • Manglende interesse for aktiviteter normalt nydt
  • Ændringer i vægt
  • Ændringer i søvn
  • Træthed
  • Følelser af værdiløshed og skyld
  • Vanskeligheder koncentrere sig
  • Tanker om død og selvmord

Hvis en person oplever størstedelen af ​​disse symptomer i længere tid end en periode på to uger, bliver de ofte diagnosticeret med MDD.

Vedvarende depression

Dysthymia, der nu er kendt som vedvarende depressiv lidelse, refererer til en type kronisk depression til stede i flere dage end ikke i mindst to år. Det kan være mildt, moderat eller alvorligt.

Maniodepressiv

Bipolar lidelse er en stemningsforstyrrelse præget af perioder med unormalt forhøjet humør kendt som mani. Disse perioder med A-mave kan være milde (hypomani), eller de kan være så ekstreme, at de forårsager markant forringelse med en persons liv, kræver indlæggelse af hospitalet eller påvirker en persons virkelighedsfølelse. Langt de fleste af dem med bipolar sygdom har også episoder med stor depression.

Ud over depressiv stemning og markant mindre interesse for aktiviteter, har mennesker med bipolar depression ofte en række fysiske og følelsesmæssige symptomer, som kan omfatte:

• Træthed, søvnløshed og sløvhed
  • Uforklaret smerter, smerter og psykomotorisk agitation
  • Hopløshed og tab af selvværd
  • Irritabilitet og angst
  • Beslutsomhed og uorganisering

Risikoen for selvmord i bipolar sygdom er 15 gange større end i befolkningen generelt. Psykose (herunder hallucinationer og vrangforestillinger) kan også forekomme i mere ekstreme tilfælde.

Postpartum Depression

Graviditet kan medføre betydelige hormonelle skift, der ofte kan påvirke kvindens humør. Depression kan have sin indtræden under graviditet eller efter fødslen af ​​et barn.

Postpartum depression er mere end det bare "baby blues." Det kan variere fra en vedvarende sløvhed og tristhed, der kræver medicinsk behandling helt op til postpartumpsykose, en tilstand, hvor stemnings episoden ledsages af forvirring, hallucinationer eller vrangforestillinger.

Premenstruel Dysphoric Disorder (PMDD)

Blandt de mest almindelige symptomer på præmenstruelt syndrom (PMS) er irritabilitet, træthed, angst, humørhed, oppustethed, øget appetit, fødebehov, smerter og ømhed i brystet.

Premenstruel dysphoric lidelse (PMDD) producerer lignende symptomer, men de relaterede til humør er mere udtalte. De kan omfatte:

• Ekstrem træthed
  • Følelse trist, håbløs eller selvkritisk
  • Alvorlige følelser af stress eller angst
  • Humørsvingninger, ofte med udbrud af græd
  • Irritabilitet
  • Manglende evne til at koncentrere sig
  • Mad cravings eller binging

Hormonale behandlinger kan A major ud over antidepressiva og livsstil ændres.

Seasonal Affective Disorder (SAD)

Hvis du oplever depression, søvnighed og vægtøgning i vintermånederne, men føler dig helt fint i foråret, kan du have en tilstand kendt som sæsonbetændende lidelse (SAD), der i øjeblikket kaldes stor depressiv lidelse, med sæsonbetonet mønster.

SAD antages at udløses af en forstyrrelse i kroppens normale cirkadiske rytme. Lys ind i øjnene påvirker denne rytme, og enhver sæsonændring i nat / dag mønster kan forårsage en forstyrrelse, der fører til depression.

SAD er mere almindeligt i langt nordlige eller fjerntliggende sydlige regioner på planeten og kan ofte behandles med lysterapi for at kompensere for det sæsonmæssige tab af dagslyset.

Atypisk Depression

Oplever du tegn på depression (som overspisning, sover for meget eller ekstrem følsomhed over for afvisning), men find dig selv pludselig perking op i lyset af en positiv begivenhed ">

Baseret på disse symptomer kan du blive diagnosticeret med atypisk depression, en form for depression, der ikke følger, hvad der blev antaget at være den "typiske" præsentation af lidelsen. Atypisk depression er præget af et specifikt sæt symptomer relateret til:

• Overdreven spise eller vægtforøgelse
  • Overdreven søvn
  • Træthed, svaghed og følelse "vejet ned"
  • Intensiv følsomhed over for afvisning
  • Stærkt reaktive stemninger

Det er faktisk mere almindeligt, end navnet kan betyde. I modsætning til andre former for depression reagerer personer med atypisk depression bedre på en type antidepressiv middel kendt som en monoaminoxidasehæmmer (MAO).

Kender du advarselssignalerne om depression?