Akut stressforstyrrelse og PTSD

Akut stresslidelse og posttraumatisk stresslidelse (PTSD) går ofte hånd i hånd. Dette skyldes, at en diagnose af PTSD ikke kan foretages før mindst en måned efter oplevelsen af ​​en traumatisk hændelse. Det er dog sandsynligt, at folk kan begynde at opleve PTSD-lignende symptomer lige efter en traumatisk hændelse.

Den 4. udgave af Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders beskriver disse PTSD-lignende symptomer, der forekommer inden for en måned efter en traumatisk oplevelse som akut stresslidelse (ASD).

Symptomer

Symptomerne på ASD svarer til de af PTSD, medmindre de forekommer kort efter oplevelsen af ​​en traumatisk hændelse. ASD symptomer omfatter genoplivning, unddragelse og hyperarousale symptomer på PTSD. For eksempel kan en person med ASD opleve hyppige tanker, minder eller drømme om den traumatiske begivenhed. De kan også konstant føle sig "on-edge" eller forsøge at undgå påmindelser om arrangementet.

ASD indbefatter også symptomer på dissociation. Dissociation er en oplevelse, hvor en person kan føle sig afbrudt fra sig selv og / eller hans omgivelser. Dissociation kan variere fra midlertidigt at miste kontakten med det der foregår omkring dig (som hvad der sker, når du dagdrømmer), at du ikke har nogen minder i længere tid ("blæser ud") og / eller føler som om du er uden for din legeme. Du kan føle at du ser dig selv som om du var en anden person.

Diagnose

Det er normalt at opleve visse stressrelaterede symptomer efter oplevelsen af ​​en traumatisk hændelse. Derfor skal en person opfylde visse krav (eller kriterier) for at blive diagnosticeret med ASD. Disse krav beskrives af DSM-IV og er angivet nedenfor:

Kriterium A

En person skal have oplevet en traumatisk begivenhed, hvor begge følgende opstod:

• Den person, der oplevede, blev vidne til eller blev konfronteret med en begivenhed, hvor der var trussel om eller faktisk død eller alvorlig skade. Arrangementet kan også have medført en trussel mod personens eller en anden persons fysiske velbefindende.
  • Personen reagerede på arrangementet med stærke følelser af frygt, hjælpeløshed eller rædsel.

Kriterium B

Personen oplever mindst tre af følgende dissociative symptomer under eller efter den traumatiske begivenhed:

• Følelse af følelsesløshed eller løsrivelse eller vanskeligheder med at opleve følelser.
  • Følelse dazed eller ikke helt bevidst om omgivelserne.
  • Derealisering, eller følelse som om mennesker, steder og ting er ikke virkelige.
  • Depersonalisering, eller føler sig adskilt og løsrevet fra sig selv.
  • Dissociativ amnesi, eller er ude af stand til at huske vigtige dele af den traumatiske begivenhed.

Kriterium C

Personen har mindst et genoplevende symptom, som at have hyppige tanker, minder eller drømme om arrangementet. Dette kan tage form af "flashbacks", hvor arrangementet oplever som om det skete imod eller mareridt, hvor begivenheden genoptages i en eller anden form.

Kriterium D

Personen forsøger at undgå mennesker, steder eller ting, der minder ham eller hende om arrangementet.

Kriterium E

Personen har hyperarousale symptomer, som fx konstant på vagt eller hoppet, har svært ved at sove, problemer med koncentration eller irritabilitet.

Kriterium F

De ovenfor beskrevne symptomer har en stor negativ indvirkning på livet for den person, der oplever dem, som forstyrrer arbejde eller forhold.

Kriterium G

Symptomerne varer i mindst to dage og højst fire uger. Symptomerne opstår også inden for fire uger efter at have oplevet den traumatiske begivenhed.

Kriterium H

Symptomerne skyldes ikke en sygdom eller anden medicinsk tilstand, medicin er taget eller alkohol / stofbrug.

ASD og PTSD

ASD er en alvorlig tilstand. Personer med ASD har større risiko for i sidste ende at udvikle PTSD. På grund af dissociation symptomer på ASD, kan en person muligvis ikke huske vigtige dele af arrangementet, såvel som de følelser, de oplevede. Dette kan forstyrre en persons evne til fuldt ud at behandle begivenhedens indflydelse og deres følelser om begivenheden og hindre genoprettelsesprocessen.

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) er en svær at behandle og hjerteskærende tilstand, som i høj grad kan påvirke fred og velvære for overlevende af traumer. Det er håbet, at ved at være i stand til at identificere akut stresslidelse gennem disse kriterier, vil de, der risikerer at udvikle PTSD, blive bedre identificeret og overvåget, så de kan blive hjulpet, før deres symptomer udvikler sig til PTSD.

Der har været debat om, hvor godt ASD kan forudsige PTSD. De fleste mennesker med ASD fortsætter med at udvikle PTSD, men mange mennesker diagnosticeret med PTSD har ikke tidligere ASD-historie. Ud over at have en prædiktiv værdi for PTSD er ASD imidlertid en alvorlig tilstand, der fortjener omtanke og pleje og behandling i sig selv.

Hvis du mener, at du måske har ASD, er det vigtigt, at du mødes med en mental sundhedspersonel, der er uddannet til at vurdere og behandle ASD. Jo tidligere du genkender og behandler disse symptomer, jo større er chancen for at forhindre udviklingen af ​​PTSD, og ​​jo større er chancen for, at du kan komme i gang med det samme, når du håndterer de symptomer, du har i øjeblikket.