ADHD symptomer

Kerne symptomer på opmærksomhedsunderskud / hyperaktivitetsforstyrrelse, eller ADHD, er vanskeligheder med at regulere opmærksomhed og kontrollere impulser og hyperaktivitet. Imidlertid kan disse kerne symptomer præsentere sig på mange forskellige måder.

Forstå forbindelsen mellem ADHD symptomer og neurotransmitter aktivitet i hjernen.

ADHD symptomer kan :

• Afviger fra person til person
  • Ændring med alder og gennem en persons levetid
  • Skift afhængigt af situationen eller det miljø, en person er i
  • Afvige afhængigt af individets køn
  • Omfang i sværhedsgrad, fra mild til svær
  • Forøgelse af sværhedsgraden i stressperioder

Den type (eller præsentation) af ADHD, som en person er diagnosticeret afhænger af kombinationen af ​​symptomer, som personen har.

Der er tre præsentationer af ADHD :

• Opmærksomhedsunderskud / hyperaktivitetsforstyrrelse, kombineret præsentation
  • Attention-underskud / hyperaktivitetsforstyrrelse, overvejende uopmærksom præsentation
  • Attention-underskud / hyperaktivitetsforstyrrelse, overvejende hyperaktiv-impulsiv præsentation

Officielle ADHD symptomer

Diagnostisk og statistisk manual for psykiske lidelser (DSM) er den officielle diagnostiske vejledning for psykiske problemer i USA. Det identificerer ni symptomer på uopmærksom ADHD og ni symptomer på hyperaktiv / impulsiv ADHD.

Uopmærksom ADHD Symptomer
Her er en tilpasset version af DSMs symptomliste for personer, der har uopmærksom ADHD:

• Gør tilsyneladende uforsigtige fejl, når du udfører skolearbejde eller projekter på arbejdspladsen. Det er svært at være opmærksom på detaljerne.
  • Har problemer med at holde opmærksom på opgaver, selv sjove.
  • Synes ikke at lytte, når nogen taler til dem, om det er en lærer, ven, forælder eller chef. Kan se ud af vinduet eller se på et ur.
  • Følgende instruktioner er hårde. At fuldføre en opgave fra start til slut er udfordrende; motivation kan gå tabt get-side spores kan ske.
  • Organisering af opgaver og aktiviteter er udfordrende. At udarbejde en logisk trin-for-trin-proces kan føle sig overvældende.
  • Modstå, undgå og udsætte startopgaver, der kræver mental energi.
  • Miste ejendele ofte. Briller, mobiltelefoner og paraplyer skal udskiftes regelmæssigt.

Hyperaktive / impulsive ADHD symptomer
Her er en tilpasset version af DSMs symptomliste for personer med hyperaktiv / impulsiv ADHD:

• Siddende er ekstremt svært. Vil løbende kvælte og flytte fødder og hænder.
  • Resterende i den siddende stilling er udfordrende. Vil konstant stå op og bevæge sig, selv når der er plads, er det socialt accepterede ting at gøre.
  • Vil løbe eller klatre på upassende tidspunkter. Ungdom og voksne kan være fysisk stille, men vil opleve en indre rastløshed, som til tider føles smertefuld.
  • Sjældent deltage i fritid eller lege aktiviteter stille.
  • Vil ofte beskrives som altid 'på farten' eller 'drevet af en motor'. Dette kan være trættende for forældre til små børn. I voksenalderen kan andre være misundelig eller beundre for denne energi.
  • Taler konstant, hvilket kan forårsage problemer i skolen, arbejde og i sociale indstillinger / interaktioner.
  • Kan virke egoistisk, fordi det er svært at vende om.
  • Vil afbryde andre mennesker, der taler eller laver en aktivitet.

Uofficielle ADHD symptomer

Udover de officielle symptomer er der yderligere ADHD symptomer, som mange børn og voksne oplever. Nogle gange kaldes disse sekundære symptomer eller bløde symptomer.

Mens de ikke tages i betragtning under diagnoseprocessen, påvirker de ofte kvaliteten af ​​folks liv. Når folk, der lever med ADHD, indser, at disse adfærd er forbundet med ADHD, kan de opleve en følelse af lettelse eller have 'aha' øjeblikke. Det hjælper med at forklare, hvorfor de er som de er, og hvorfor de føler sig anderledes end andre mennesker.

• Opgaver, lektier, et projekt på arbejdspladsen eller en husstandsarbejde synes at tage dem længere end andre mennesker.
  • De bliver ofte anklaget for ikke at forsøge eller ikke synes at pleje.
  • De synes at underachive i områder af livet, hvor de har mange muligheder og talent, som i akademikere, i deres erhverv, i atletik eller i økonomistyring.
  • De kan være meget glemmende for ting, der spænder fra vigtige folks fødselsdage, tager ud af skraldet eller leverer lektier (selv når det er færdigt).
  • De kan hyperfokusere på opgaver, der interesserer dem, til skade for vigtige aktiviteter som søvn og social interaktion.
  • De har en lav tolerance for kedsomhed.
  • De savner vigtige oplysninger, fordi de 'zone out' i et øjeblik eller to.
  • De kan have problemer med at læse en bog fra cover til cover, selvom det først syntes interessant.
  • De kan få mange trafikbilletter til parkering forkert og hurtigere.
  • De elsker ekstremsport og rulleskøjter, uanset hvilken alder. De kan have hyppige skader og ofte knække knogler.
  • De står over for økonomiske problemer, selvom de tjener en over gennemsnittet løn. Impulsive udgifter og glemmer at betale regninger kan medføre problemer. Skatter indgives sjældent til tiden.
  • De elsker koffein. Det kan være en stående vittighed blandt venner, hvor meget kaffe eller energi drikker de forbruge.
  • Manglende motivation kan medføre problemer i skole, arbejde, hjem og forhold.
  • De kæmper med tidsstyring og ankommer til tiden til aftaler.
  • De har store problemer med søvn. At sove, holde sig i søvn og vågne op i tide sker ikke let.
  • De stoler ikke på at gøre, hvad de siger, de vil.
  • De bekymrer sig om mange ting, herunder ting, de måske har glemt at gøre.
  • De har ofte lavt selvværd efter mange år efter ikke at opfylde deres egne og andres forventninger.

ADHD symptomer hos voksne

ADHD symptomer ændrer typisk i voksenalderen. Hyperaktivitet bliver mindre synlig for observatøren. En voksen kan sidde relativt stille, selvom man føler sig internt rastløs.

Uopmærksom symptomer på ADHD forbliver normalt konsistente. Men voksne har typisk mere kontrol over deres miljø end børn gør. Voksne kan designe et liv, der virker med deres ADHD symptomer. For eksempel er mange mennesker med hyperaktiv ADHD forsigtige med at vælge en karriere, der ikke involverer at sidde ved et skrivebord i lang tid. De kan arbejde på et hospital i et job, der involverer mange gåture, eller bliver en sælger, der bruger deres bil som rejsekontor. Denne frihed er ikke tilgængelig for et barn i skolen, og så ADHD-symptomer på barndommen har tendens til at virke værre end voksne symptomer.

Hos børn frembringer ADHD symptomer typisk problemer i skolen, som f.eks. Lave karakterer eller problemer med forstyrrende adfærd. Hos voksne kan ADHD-symptomer resultere i flere forskellige problemer som at tabe et job, konkurs, ægteskabsproblemer og afhængighed. Derfor er det vigtigt at genkende mulige ADHD symptomer og søge hjælp.

ADHD symptomer hos piger

Piger har større sandsynlighed for at have uopmærksom ADHD, som ofte kan gå ubemærket og udiagnostiseret. En hyperaktiv ung dreng er meget lettere at opdage end en stille, dagdrømmende pige.

Hvis en pige har hyperaktivitet-impulsivitet, kan hun betragtes som en 'tomboy', fordi hun er mere fysisk aktiv end andre piger i sin alder. Hun kan også være meget snakende og impulsivt afbryde andre, der taler. På grund af dette kan det være svært for hende at få venner med andre piger.

I modsætning til den måde ADHD symptomer ses hos drenge, adhd symptomer hos piger ofte tilskrives en piges karakter. For eksempel kan en pige betragtes som en 'dramadronning', en 'tomboy' eller en 'chatterbox'.

En af fordelene ved piger bliver formelt diagnosticeret med ADHD er, at diagnosen løfter den skam og skyld de måtte have om deres symptomer. Det frigør dem også fra de mærker, de har fået.

Piger med ADHD er mere tilbøjelige til at have en spiseforstyrrelse end piger, der ikke har ADHD.

ADHD symptomer hos kvinder

Hormonet ændrer kvinder oplever gennem deres livpuberti, graviditet, overgangsalderen og månedlige hormonfluktuationer - kan øge sværhedsgraden af ​​deres ADHD symptomer. Tidligere blev kvinder, der lever med ADHD, ofte fejldiagnostiseret med angst eller depression. Takket være øget viden og forskning om ADHD symptomer bliver flere kvinder diagnosticeret korrekt.

Behandling af ADHD symptomer

Efter at have læst om den brede vifte af ADHD-symptomer, der er nævnt ovenfor, kan du måske føle sig modløs. Ved at ADHD symptomer kan behandles og administreres med succes. Det første skridt er at få en formel diagnose. Du vil lære, hvilken præsentation af ADHD du har (uopmærksom, hyperaktiv-impulsiv eller kombineret), og om du har nogen samtidige tilstande, der også behøver behandling. Derfra kan du arbejde med din læge og andre sundhedspersonale for at finde den bedste kombination af behandlinger til at hjælpe dine ADHD symptomer. Det samme gælder for dig, hvis du er en bekymret forælder; diagnose kan styrke dig med oplysninger, du har brug for at handle og hjælpe dit barn.

Positive ADHD Egenskaber

Ordet symptom betyder ofte, at noget ubehageligt foregår. Men folk der har ADHD har mange positive egenskaber. Følgende er 10 almindelige:

• De har masser af energi, som kan kanaliseres ind i arbejdsprojekter, sport, hobbyer og velgørenhedsbegivenheder.
  • De er meget kreative. Mange succesfulde og berømte iværksættere har ADHD.
  • De er fremragende problemløsere på grund af udeblikket tænkning.
  • De udfører tilfældige gerninger af venlighed, fordi de er generøse, har et stort hjerte og er ikke tilbageholdt af, hvad der er socialt acceptabelt.
  • De 'går til deres egen tromme' og beskrives ofte som frie spiritus.
  • De har en fremragende sans for humor og sjov, hvilket gør folk gravitate mod dem.
  • De er meget nysgerrige om verden og er livslange elever.
  • De virker yngre end deres biologiske alder, takket være deres energi, entusiasme for livet og nysgerrighed om verden omkring dem.
  • De er følsomme, forstår hvordan andre mennesker føler, og kan reagere i overensstemmelse hermed.
  • De er tilgivende, tillidsfulde og kærlige, som med den rette person kan betyde et langt og godt forhold eller venskab.

Når du absorberer potentialet eller bekræftelsen af ​​en ADHD-diagnose, kan det være ganske nyttigt at holde dette i tankerne.