ADHD symptomer hos voksne og børn

Kerne symptomer på opmærksomhedsunderskud / hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD) omfatter uopmærksomhed, hyperaktivitet og impulsivitet. Vanskeligheder med koncentration, mental fokus og hæmning af impulser og adfærd er kroniske og gennemgribende og svækker en persons daglige funktion på tværs af forskellige indstillinger - hjemme, skole eller arbejde - samt i forhold til andre. Selvom det er mere almindeligt hos børn, der påvirker en anslået 8, 4 procent, påvirker ADHD så mange som 2, 5 procent af voksne også.

Præsentationer af ADHD

Der er tre præsentationer eller undertyper af ADHD, herunder:

• ADHD, overvejende uopmærksom præsentation: Symptomer er primært relateret til uopmærksomhed. Den enkelte viser ikke signifikant hyperaktiv / impulsiv adfærd. Denne type har tendens til at være mere almindelig hos kvinder.
  • ADHD, overvejende hyperaktiv-impulsiv præsentation: Symptomer er primært relateret til hyperaktivitet og impulsivitet. Den enkelte udviser ikke betydelige opmærksomhedsproblemer. Denne type har tendens til at være mere almindelig hos mænd.
  • ADHD, kombineret præsentation: Den enkelte viser både uopmærksom og hyperaktiv / impulsiv symptomer.

Symptomer kan variere

Tidligere kendt som ADD, ses symptomer på ADHD typisk tidligt i et barns liv, ofte når han eller hun går ind i en skoleindstilling. Selvom masser af børn vokser det, kan ADHD fortsætte ind i ungdoms- og voksenalderen, især den uopmærksom type. Mange voksne indser ikke, at de har ADHD, fordi de ikke blev diagnosticeret som børn. Når du når voksenalderen, har du sikkert lært, hvordan du kan klare dine symptomer bedre, og du kan endda have vokset nogle af dem, især hyperaktive. På grund af disse faktorer vil dine symptomer ikke nødvendigvis være lige så oplagte et barns, men hvis du tænker tilbage til din barndom, vil du sikkert genkende dig selv, da alle voksne med ADHD havde det som børn.

Her er et mere detaljeret kig på de tre karakteristiske symptomer på ADHD.

uopmærksomhed

Børn og voksne, der er uopmærksom, har svært ved at holde sig fokuseret og overvåge opgaver, som de opfatter som dagligdags. På grund af dette kan de forlade deres hjemmearbejde eller arbejde, da der er en masse mental energi, der er nødvendig for at fuldføre det. De er let distraheret af irrelevante seværdigheder og lyde, skifte fra en aktivitet til en anden og ser ud til at kede sig let. De kan virke glemsom og endda rummelige eller forvirrede, som om de er i tåge eller bor i en anden verden i deres egne hoveder. De lader måske ikke til at de lytter, når de bliver talt med. Organisering og gennemførelse af opgaver er ofte yderst vanskeligt, ligesom det er at afgrænse, hvilke oplysninger der er relevante i forhold til hvad der er irrelevant.

Hvis du har uopmærksom symptomer, kan du have svært ved at holde op med skolearbejde eller regninger, tabe ofte og leve dit liv på en uorganiseret måde. At følge på på løfter og forpligtelser kan være en kamp, ​​og tidsledelse er også ofte et problem. Uopmærksom adfærd overses ofte fordi de er sværere at identificere og mindre forstyrrende end hyperaktive og impulsive symptomer, så børn med disse symptomer kan glide gennem revnerne. En person med den overvejende uopmærksom præsentation af ADHD kan endda forekomme træg, sløv og langsom at reagere og behandle oplysninger.

Hyperaktivitet

Hyperaktivitet er det symptom de fleste mennesker tænker på, når de hører ordet "ADHD". Børn og voksne, der er hyperaktive, har for højt aktivitetsniveau, som kan fremstå som fysisk og / eller verbal overaktivitet. De ser ud til at være i konstant bevægelse og vedvarende på farten, som om de drives af en motor. De har svært ved at holde deres krop stadig bevæger sig om overdrevent, squirming eller fidgeting.

Folk, der er hyperaktive, føler ofte rastløse, især hvis de er voksne eller teenagere. De kan tale overdrevent, afbryde andre og monopolisere samtaler og ikke lade andre tale. Det er ikke usædvanligt for en person med hyperaktive symptomer at engagere sig i en løbende kommentar til aktiviteterne omkring dem. Deres adfærd har tendens til at være højt og forstyrrende. Denne vanskelighed med at regulere deres eget aktivitetsniveau skaber ofte store problemer i sociale, skole- og arbejdssituationer.

impulsivitet

Børn og voksne, der er impulsive, har problemer med at hæmme deres adfærd og reaktioner. De handler ofte og taler før de tænker, reagerer hurtigt, uden at overveje konsekvenser. De kan afbryde andre, udslette svar og fremskynde opgaver eller formularer uden omhyggeligt at læse eller lytte til instruktioner. At vente på deres tur og være tålmodig er ekstremt vanskelig for folk, som er impulsive. De foretrækker hastighed over nøjagtighed, og derfor udfører de ofte opgaver hurtigt, men på en skødesløs måde. De går i fuld gang i situationer og kan endda placere sig i potentielt risikable situationer uden tanke. Deres mangel på impulskontrol kan ikke kun være farlig, men det kan også skabe stress i skole eller arbejde og i forhold til andre. Forsinket tilfredsstillelse eller venter på større belønninger er meget svært for en impulsiv person.

Comorbide betingelser

Så mange som en tredjedel af børn med ADHD har en eller flere sameksistente eller comorbide betingelser. De mest almindelige af disse er adfærdsproblemer, angst, depression og læring og sproglige handicap. Voksne med ADHD viser en endnu højere forekomst af comorbide lidelser. Disse voksne kan også lide af depression, bipolar lidelse, stofmisbrugsforstyrrelser, angstlidelser eller adfærdsproblemer.

Får diagnosticeret

For at kunne opfylde diagnosticeringskriterierne for ADHD for børn, skal der være seks eller flere symptomer, som i mindst seks måneder har påvirket deres liv i to eller flere indstillinger (skole, samfund eller hjemsted) ofte og væsentligt. Disse symptomer skal være mere overdrevne end hvad der ville være passende for barnets alder og udviklingsniveau. For alle, der er 17 år eller derover, skal der være fem eller flere symptomer, der har haft en hyppig og skadelig virkning på to eller flere indstillinger (skole, socialt, hjemme eller arbejde). Symptomer skal også være startet, før du var 12 år gammel.

Hvis du tror at du eller dit barn har ADHD, skal du tale med din læge. Han eller hun kan enten diagnosticere dig eller anbefale en mental sundhedspersonel, der kan. At få behandling som medicin, terapi eller en kombination af begge kan hjælpe med at bane vej til mere succes på arbejde, skole, hjem og i relationer.