En oversigt over koffeinafhængighed

Koffeinafhængighed er den overdrevne og / eller skadelige brug af koffein over en periode, hvilket har negative virkninger for dit helbred, sociale interaktioner eller andre områder af dit liv. Da koffein er et almindeligt accepteret og brugt stof, tror mange mennesker ikke på koffein kan være vanedannende. Mens de fleste koffeinbrugere føler, at de nyder mange af koffeiners virkninger, er de måske ikke opmærksomme på nogle af de negative virkninger, som lægemidlet har, som forstyrret søvn, irritabilitet og angst, som et godt "morgenforøgelse". Mange mennesker går for eksempel ind i en ond cirkel med at drikke kaffe for at øge energi, for kun at finde sig både trætte og ude af stand til at slappe af ved sengetid.

Nogle mennesker oplever betydelige problemer som følge af deres koffeinbrug, har svært ved at klare sig uden koffein og oplever andre ubehagelige bivirkninger som følge heraf. Der har endda været isolerede tilfælde af overdosering af koffein.

Top fem ting at vide om koffeinafhængighed

1. Koffein er et af de mest anvendte vanedannende stoffer, og det er stærkt markedsført til voksne, teenagere og endda børn. Mens kaffe nok er den mest anvendte kilde til koffein, er den også til stede i mange almindelige fødevarer og drikkevarer, så din koffeinindtagelse kan være højere end du indser.
  2. Koffeinforgiftning er anerkendt i DSM-5, den manual, der anvendes af klinikere til at klassificere og diagnosticere problemer med mental sundhed, og koffeinforstyrrelser er identificeret som krævet yderligere undersøgelse.
  3. Koffeinforgiftning og koffeinudtrængning kan begge være meget ubehagelige, fysisk og psykologisk, men det kan også let forveksles med en række andre forhold. For eksempel kan mennesker, der er beruset af koffein, udvise lignende symptomer som mennesker med opmærksomhedsforstyrrelser; koffein tilbagetrækning aktier lignende symptomer med humørsygdomme.
  4. Koffeinafhængighed kan forårsage og forværre mange forskellige sundhedsmæssige problemer.
  5. Gradvist at reducere dit daglige koffeinindtag ved at blande koffeinholdige drikkevarer med ikke-koffeinholdige drikkevarer er den bedste måde at afslutte koffein uden abstinenssymptomer.

Symptomer på koffeinafhængighed

Da koffein er et stimulerende stof, forårsager koffeinforgiftning en klynge af symptomer forbundet med stimulering af hjernen og nervesystemet. Mens koffeinbrugere nyder den øgede energi og årvågenhed, som koffein giver dem, er ubehagelige symptomer, som mange forbrugere oplever, især dem, der er afhængige:

• rastløshed
  • Nervøsitet
  • Spænding
  • Sværhedsvanskeligheder
  • Agitation
  • Muskelstrækninger
  • Rambling flow af tanker og tale
  • Skyllet ansigt
  • Øget hjertefrekvens
  • Ondt i maven
  • Øget vandladning

Koffeinudtagning forårsager typisk en rebound-effekt, der producerer symptomer, der er modsatte af virkningerne af forgiftning. Denne effekt kan være dybtgående hos dem, der er afhængige af koffein.

Det symptom, der oftest bemærkes af, at folk går gennem koffeinudtag er en alvorlig, intens koffeinudtagningshovedpine. Når man kommer fra koffein, føler man sig ofte meget træt og endda døsig. De kan have svært ved at koncentrere sig og føler sig deprimeret eller irritabel. Af og til oplever mennesker, der trækker sig ud af koffein, også influenzalignende symptomer, såsom kvalme, opkastning, muskelsmerter eller stivhed.

Som med alle afhængigheder kan mønsteret af forgiftning og tilbagetrækning maskere følelsesmæssige vanskeligheder, der undgås ved at finde ud af de behagelige virkninger af koffein. Mangel på energi, manglende motivation og depression kan ligge til grund for koffeinafhængighed. Det kan også overlappe med arbejdsafhængighed, da nogle mennesker bruger koffeinens stimulerende virkninger både for at øge energi og interesse for de mentale og fysiske aktiviteter, der er forbundet med deres job. Tilsvarende kan koffeinafhængighed maske undgåelse af mere opfyldende aktiviteter og relationer.

Hvordan koffeinafhængighed kan se og føles som andre lidelser

Igen kan de stimulerende virkninger af koffein forårsage fysiske symptomer og adfærd, som kan se ud og føles og derfor let forveksles med andre lidelser. Derfor er det vigtigt at lade din læge eller psykolog vide, hvor meget koffein du bruger, og hvor ofte du gør det, hvis du vurderes for enhver tilstand.

For eksempel forårsager koffeinforgiftning symptomer, der let kan forveksles med angstlidelser, såsom panikanfald. Brug af for meget koffein kan også forværre symptomer på angstlidelser hos mennesker, der er ramt, intensiverer følelser af bekymring; stigende racing tanker; gør det svært at roe sindet øget agitation og shakiness og forhindre afslapning og kvalitet (eller nogen) søvn. Men som med andre afhængigheder kan du opleve din brug af koffein som beroligende og midlertidigt lindre af angst. Du kan føle og selv tro det hjælper dig med at klare.

Andre sundhedsmæssige bekymringer koffeinforgiftning kan forveksles med:

• Maniske episoder
  • Panikforstyrrelse
  • Generaliseret angstlidelse
  • Søvnforstyrrelse
  • Migræne og andre hovedpine
  • Virussygdomme
  • Sinus betingelser
  • Intoxikation fra andre stoffer (amfetamin, sedativer, hypnotika)
  • Medicin inducerede bivirkninger, såsom akathisia

Det kan også forveksles med og forværre symptomer på, tilbagetrækning fra andre stoffer, såsom amfetamin og kokain. Stimulerende lægemidler skæres ofte med koffein, i stigende grad sandsynligheden for, at koffeinudtag er involveret i tilbagetrækning fra disse lægemidler.

Koffein kan også fremkalde andre lidelser . Når en lidelse induceres af et stof, selv om det udløses af stofbrug, opfylder det kriterierne for lidelsen, snarere end blot at være en virkning af forgiftning eller tilbagetrækning. Koffeininducerede lidelser indbefatter koffein-induceret angstlidelse og koffein-induceret søvnforstyrrelse.

Hvordan koffein kan påvirke din sundhed

Koffein har forskellige virkninger på kroppen, som er potentielt skadelige for helbredet. Koffein øger hjertefrekvensen og kan forårsage abnormiteter i hjerteslag, det anbefales derfor ikke til personer med hjerte-kar-problemer. Det øger også blodtrykket og påvirker knogletætheden, hvilket øger risikoen for osteoporose.

Hvis du tror du kunne være afhængig af koffein

Addiction involverer ikke kun overdreven brug af koffein, men også afhænger af koffein til at klare livet, typisk på trods af negative virkninger. For at finde ud af om du måske er afhængig, skal du gennemgå følgende trin:

Kalkulere hvor meget koffein du faktisk indtager på en typisk dag, herunder gourmet expresso, lattes og cappuccino, som typisk er meget stærkere end almindelig dryp eller instant coffee, sodavand og andre almindelige koffeinholdige fødevarer og drikkevarer.

Noter eventuelle bivirkninger af koffein, såvel som tilbagetrækningssymptomer, der opstår, hvis du savner en regelmæssig dosis koffein.

Endelig tænk over virkningerne af koffein eller tilbagetrækningssymptomer, du oplever, hvis du går glip af en regelmæssig dosis, og hvordan de har påvirket dine følelser, funktion og forhold. F.eks. Bliver du irritabel, hvis du har for meget eller for lidt koffein? Oplever du hovedpine eller træthed, hvis du savner en dosis koffein? Vigtigst af alt, føler du at du har brug for koffein for at komme igennem dagen?

Næste skridt at overveje

Hvis du føler, at dine svar på nogen af ​​ovenstående synes alarmerende, skal du tale med din læge. Hvis du er gravid, prøver at blive gravid eller ammer, skal du især tale med din læge om din koffeinindtagelse så hurtigt som muligt. På samme måde, hvis du har et andet sundhedsproblem, der kan påvirkes af din koffeinbrug, f.eks. Et kardiovaskulært problem, skal du straks diskutere muligheder med din læge.

Den onde cirkel af afhængighed sker med koffein, ligesom det gør med andre vanedannende stoffer. Da virkningerne af koffein slides, kan du føle et kollision i energi, og at du ikke kan fortsætte uden et andet boost af koffein. Da tilbagekaldelse kan få dig til at føle sig værre, er det vigtigt for de fleste at reducere dit koffeinindtag gradvist snarere end abrupt for at få størst mulig gavn af at afbryde eller reducere koffein. Din læge kan hjælpe dig med at udarbejde en plan.

Hvis du føler at du bruger for mange mængder koffein til at klare et igangværende følelsesmæssigt problem, såsom depression eller angst, skal du også tale med din læge om muligheder for behandling af disse problemer. Den rigtige behandling kan gøre en stor forskel for dig. Koffeinafhængighed overlapper ofte med andre adfærdsmæssige afhængigheder, såsom sukkerafhængighed, så du kan opleve, at evaluering af dit koffeinindtag åbner op for en Pandoras æske af anden adfærd, der skal løses.

Hvis du ikke føler dig afhængig af koffein, men du føler at du bruger mere end sund, kan du vælge enten at reducere din koffeinindtagelse eller udskære koffein i det hele taget. Den mest almindelige fejl i begge tilfælde er at skære ned for meget for tidligt, hvilket får dig til at komme tilbage på grund af en intens hovedpine. I stedet for at reducere din koffeinindtagelse i halvdelen, prøv at reducere dit regelmæssige indtag med ca. 10 procent hver anden uge; reducere styrken af ​​din sidste koffeinholdige drik af dagen ved at fortynde den med en ikke-koffeinfri drikke.

Et ord fra Verywell

Koffeinafhængighed er så almindelig, at vi ikke engang mærker det mest af tiden. Men følelsen af ​​at komme i kontakt med din egen naturlige energi, og at have mulighed for at slappe af når natten falder, er uovertruffen, når du i høj grad kan reducere eller afslutte koffein.