En oversigt over heroinafhængighed

Heroinafhængighed er en anerkendt psykisk lidelse og er klassificeret i Diagnostisk og Statistisk Manual for Mental Disorders (DSM-5) som opioidforstyrrelser, selvom heroin blot er en af ​​flere opioider, som folk kan blive afhængige af. Flere og flere mennesker bliver afhængige af receptpligtige opioide smertestillende midler, og linjerne slør mellem disse meget forskellige grupper af stofbrugere.

Forskning viser, at i forhold til brugere af andre ulovlige stoffer, såsom cannabis, meth og kokain, kan folk, der er afhængige af heroin, have en hårdere tid. Det er imidlertid ikke klart fra undersøgelsen, om dette er en effekt af heroin selv, eller om der er karakteristika for de mennesker, der bliver afhængige af heroin, eller endda tager det i første omgang, der gør dem sårbare for disse vanskeligheder.

Top 5 ting at vide om heroinafhængighed

1. Heroinbrugere er ofte portrætteret som stereotype narkomaner, selv om nogle mennesker er i stand til at bruge heroin uden at blive afhængige.
  2. Den officielle diagnose for heroinafhængighed er opioidforstyrrelser, selv om mange mennesker med denne diagnose faktisk er afhængige af smertestillende midler.
  3. Methadon er et substitutionsopioidlægemiddel, der kan ordineres til mennesker, der er afhængige af heroin, herunder gravide kvinder, der bruger heroin. En anden mulighed er suboxone, som virker bedre for mange mennesker på langvarig opioid substitutionsbehandling.
  4. Skadesreduktion, herunder brug af rene nåle, er en vigtig del af sikkerheden.
  5. Mange heroinbrugere dør af utilsigtede overdoser, men det er muligt at vende om en heroindosis, hvis den er fanget i tide.

Hvis du for nylig er diagnostiseret med opioid brugsforstyrrelse

Følgende symptomer viser, at du er gået fra heroinbrug til heroinafhængighed:

• Hyppig, ofte daglig brug af heroin. Du kan endda bruge heroin flere gange om dagen.
  • Tolerance over for virkningerne af heroin. Stigende doser heroin er nødvendige for at være tilfredse med dens virkninger. En af farerne ved tolerance for heroin er, at når heroinbrug er nedsat, for eksempel hvis du ikke kan tage heroin i en periode, eller hvis du midlertidigt holder op eller nedskåret, og derefter tager du din tidligere dosis heroin, du løber en langt større risiko for overdosering, fordi din fysiske tolerance over for lægemidlet er gået ned.
  • Fortsat brug på trods af negative virkninger på dit personlige liv. Du kan løbe ind i problemer på arbejdspladsen eller i relationer på grund af ubesvarede forpligtelser, men du fortsætter med at bruge heroin alligevel.
  • Abstinenssymptomer. Disse opstår, når en person stopper eller falder ved hjælp af heroin. Heroinbrugere henviser ofte til dette som "at blive syg", og de fleste accepterer de ubehagelige heroins tilbagetrækningssymptomer, såsom kropssmerter, kvalme, opkastning og diarré som led i heroinafhængighed.

At erkende, at du har et problem, er det første skridt i at få det godt. Ændring kan tage tid, og du opfordres til at oprette forbindelse til din læge eller afhængighedsklinik for at få hjælp.

Lever med heroin afhængighed

Forskning viser, at som heroinbrugere identificerer mere med heroinmisbrugerens rolle, præget af social marginalisering, personlige netværk af heroinbrugere og heroin ved hjælp af livsstil, skifter de til højere risikovilligelse, injicerer snarere end at snuse stoffet. Heroinafhængighed kan blive central for heroinbrugernes liv, og det har typisk en negativ indvirkning på andre områder af livet, såsom familie, skole, arbejde eller fritidsaktiviteter. Mange heroinmisbrugere kan ikke fungere i den sædvanlige forstand og bruge deres liv fokuseret på at få penge til at købe heroin og tage heroin i et hemmeligholdelsessted, hvor de kan komme sig fra virkningerne, som kan omfatte opkastning og døsning eller " nikker ud. "

En undersøgelse, der sammenligner brugere af forskellige stoffer, viser livsmønstrene for folk, der tager heroin, meget sværere end andre stofmisbrugere, der ofte involverer tid i og ud af fængslet og flere mislykkede forsøg på at afslutte. Men nogle mennesker, der er afhængige af heroin, er i stand til at leve et "dobbelt liv", hvor de er i stand til at holde et job, en familie osv. Dette dobbelte liv er typisk meget stressende og kræver en enorm mængde energi og organisation, samt en konstant kilde til penge.

Heroin: Et "kærlighedshat" forhold

Heroinmisbrugere beskriver ofte et "kærlighedshat" -forhold med stoffet. Typisk opfattes det som den eneste rigtig effektive måde at håndtere livets stress og byrden af ​​en historie om traume og følelsesmæssig og fysisk smerte. Heroinmisbrugere finder også virkningerne af stoffet behageligt, mens de, der forsøger heroin og ikke bliver afhængige, bliver afskrækket af de ubehagelige virkninger. Lægemidlet er ofte romantiseret i heroinmisbrugernes sind, men det kommer virkelig til en kunstig og meget midlertidig tilstand af ro, hvilket er trøstende for brugerne i modsætning til den ubehagelige følelsesmæssige tilstand, der opstår under tilbagetrækning.

Næste skridt at overveje

Hvis du ikke allerede har fundet en nålveksling, er det et godt første skridt, hvis du injicerer heroin. Selvom det ikke er meningen at give behandling, kan nåleudvekslingsprogrammer også være et godt sted at finde ud af om sympatiske læger og gratis klinikker.

Hvis du eller en person, du ved, har udviklet sig fra heroinbrug til heroinafhængighed, skal du søge hjælp så hurtigt som muligt. Heroinafhængighed er velkendt af det medicinske erhverv, og behandlingstjenester er tilgængelige.

Selvom overvinde heroinafhængighed er en vanskelig rejse, er opsving mulig, og der findes en række behandlinger, der kan hjælpe dig med at detoxere, håndtere abstinenssymptomer, forhindre tilbagefald og hjælpe dig med at få dit liv tilbage på rette spor. Mange mennesker, der ikke er i stand til at afslutte heroin helt, er i stand til at overgå til metadon eller suboxone for at håndtere tilbagetrækning og hjælpe med skadereduktion.

Detox er ofte et godt valg, hvis du vil holde op med heroin, da du vil modtage medicinsk ledelse for at lindre de ubehagelige abstinenssymptomer. Det er dog en god ide at justere bolig- eller samfundsbaseret behandling umiddelbart efter detox, da din risiko for overdosering er meget høj, når heroin er ude af dit system, og du står over for livets stress uden heroinpuffer.

Som med andre afhængigheder kan afslutningen være en lang udfordring, og du kan opleve tilbageslag, tilbagefald eller perioder, når du ikke vil stoppe. Husk, at heroinbrug er risikabelt, især når du ikke ved hvad der er i heroin. Øv skadereduktion, og forsøg at være åben for muligheden for forandring. En dag kan du finde ud af at du er klar til at prøve vedligeholdelse af methadon eller en anden behandlingsmetode.

Et ord fra Verywell

Heroinafhængighed er en kompleks tilstand med mange sociale, psykologiske og fysiske årsager og virkninger. På trods af at folk med heroinafhængighed er ved modtagelsen af ​​nogle af de værste sociale stigmaer, gør heroinafhængighed dig ikke en dårlig person, selvom du opfører dig på måder du senere anger. Mange mennesker, der har været afhængige af heroin, har været i stand til at stabilisere deres liv, ofte ved hjælp af behandling, og kan endda fortsætte med at hjælpe andre.