Antidepressiva til mere end depression

Vi ved alle, at antidepressiva er vant til at behandle depression, men vidste du, at de ofte foreskrives for andre lidelser også? De kan også bruges til at hjælpe dig med at sove, behandle angst, stop med at ryge, for irritabel tarmsyndrom, og nogle kan bruges til at hjælpe med at lindre visse typer smerter.

Hvordan de arbejder

Antidepressiva synes at virke på neurotransmittere i hjernen, de kemikalier, der overfører nerveimpulser mellem hjerneceller eller neuroner . I de fleste tilfælde virker lægemidlet for enten at øge et antal neurotransmittere ved kløften mellem neuroner, kaldet synaps eller at holde disse kemikalier omkring længere.

Historie

Det første antidepressiva, isoniazid, blev oprindeligt udviklet som en behandling for tuberkulose, men det blev tydeligt, at patienter, der tog det, havde en betydelig stigning i humøret. På grund af dets antidepressive egenskaber blev det almindeligt foreskrevet i slutningen af ​​1950'erne at behandle depression.

Iproniazid, et andet derivat, tilhørte en klasse medicin, kendt som monoaminoxidasehæmmere. Denne type stof revolutionerede behandling af depression, men patienterne skulle følge en streng diæt for at undgå farlige bivirkninger. MAOI'er anvendes kun til depression, når andre antidepressiva ikke har arbejdet.

MAOI'erne blev efterfulgt af de tricykliske antidepressiva. Den første af disse stoffer, Tofranil (imipramin), blev oprindeligt udviklet som en mulig behandling for skizofreni. Det mislykkedes som en skizofreni behandling, men lykkedes som et antidepressivt middel. Tricyclics hæve stemningen og øge energi hos mange deprimerede patienter.

Selektive serotonin genoptagelseshæmmere (SSRI'er) og serotonin- og norepinephrinreopptagshemmere (SNRI'er) er den nyeste klasse af antidepressiva, der skal udvikles. Disse medikamenter har tendens til at have færre bivirkninger end de ældre versioner og er den første behandlingslinie, som mental sundhedspersonale bruger til depression og andre psykiske sygdomme.

Til søvn

Tricykliske antidepressiva har tendens til at være beroligende, så tricykliske stoffer som Elavil (amitriptylin) og Oleptro (trazodon) bruges nogle gange som sovemedicin. Disse lægemidler ordineres ret ofte til søvnløshed, da de skal tages i høj dosis for at lindre depression, men en lav dosis har tendens til at forårsage søvnighed.

Til angst

Efter depression er antidepressiva sandsynligvis mest almindeligt anvendt til behandling af angst. Et udvalg af antidepressiva i hver kategori er blevet godkendt til behandling af forskellige angstlidelser. For eksempel har Paxil (paroxetin), en SSRI, været FDA-godkendt til behandling af generaliseret angstlidelse, obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD) og social angstlidelse (SAD). Tofranil, en tricyklisk, bruges til at behandle panikforstyrrelse, posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og generaliseret angstlidelse (GAD). Disse arbejder på samme måde som de virker for depression, ved at ændre hjernens neurotransmittere.

At stoppe med at ryge

Et antidepressiv middel kaldet Wellbutrin (bupropion), der også markedsføres som Zyban, er blevet godkendt af Food and Drug Administration (FDA) for at hjælpe folk med at holde op med at ryge. Selv om det ikke er kendt præcis, hvordan Zyban hjælper, kan en faktor være, at nogle mennesker ryger for at håndtere deres angst, og Zyban vil reducere angst.

Til IBS

Specielt tricykliske antidepressiva har vist sig at hjælpe med at lindre symptomer på irritabelt tarmsyndrom (IBS). De arbejder ved at lindre smerter i maven og mavetarmkanalen.

Til smerte

Selv når depression ikke er et symptom, bruges antidepressiva ofte til kroniske smerter forårsaget af tilstande som arthritis, rygsmerter, fibromyalgi, nervesmerter, migræne, spændingshovedpine og bækkenpine. Ingen ved præcis, hvorfor antidepressiva hjælper, men det ser ud til, at ved at ændre måden neurotransmittere arbejder i hjernen, kan dette reducere smertesignaler. Relief kan dog tage flere uger.