Angst Disorder Symptomer, Diagnose og Behandlinger

Angstlidelser er en alvorlig psykisk sygdom, der forårsager betydelig bekymring eller frygt, der ikke går væk og kan endda blive værre over tid. Vi føler os alle gange nervøse, men med en angstlidelse har angst tendens til at være ret konstant og har en meget negativ og påtrængende indvirkning på en persons livskvalitet.

Typer af angstlidelser

Der er flere typer af angstlidelser, herunder panikforstyrrelse, specifik fobi, social angstlidelse, posttraumatisk stresslidelse (PTSD), obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD) og generaliseret angstlidelse (GAD). Den nyeste diagnostiske og statistiske manual for psykiske lidelser (DSM-5 ) bryder angstlidelser i tre kategorier: Angstforstyrrelser, Obsessive-Compulsive og relaterede lidelser og Trauma- og Stressorrelaterede Forstyrrelser. Denne differentiering viser, at mens forstyrrelserne har fælles og er relaterede, de er også særdeles forskellige.

Angst Disorder Symptomer

Angstlidelser kommer med en lang række symptomer, og ingen har samme oplevelse. Hver lidelse har også forskellige symptomer, men de symptomer, der er almindelige for angstlidelser generelt omfatter:

• Sværhedsvanskeligheder
  • Følelser af nervøsitet, panik, frygt og uro
  • Muskelstramthed
  • Tør mund
  • Tingling eller følelsesløshed i hænder eller fødder
  • Kvalme
  • svimmelhed
  • Kan ikke være rolig eller holde stille
  • Svedefulde eller kolde hænder og / eller fødder
  • Hurtigt eller uregelmæssigt hjerteslag

Når du oplever de velkendte fysiske og psykiske tegn på frygt og angst, såsom svedtendens, racerhjerte, åndenød, skælv, bekymring eller stress, er det grundlæggende, at der sker noget, der kan være en trussel, og at du skal håndtere med det. Denne "flyvning eller kamp" reaktion aktiverer de fysiske og psykologiske ressourcer, der er nødvendige for at håndtere den potentielle fare. Selv om dette system fungerer det meste af tiden, kan det til tider gå ind i overdrive og gøre mere skade end godt. Når dette sker, kan det tyde på, at du har en angstlidelse.

Diagnose

Der er ingen lab tests, der kan gøres for at diagnosticere en angstlidelse, selvom din læge måske udfører nogle tests for at udelukke fysiske problemer. Din læge kan henvise dig til en mental sundhedspersonale, som f.eks. En psykiater, en psykolog eller en rådgiver, som vil bruge specifikke diagnostiske værktøjer og spørgsmål til at hjælpe med at bestemme hvilken form for lidelse du måtte have.

Behandlinger

Angstlidelser kan behandles med en række forskellige muligheder, herunder psykoterapi, medicin og coping strategier. En særlig effektiv form for psykoterapi til angstlidelser er kognitiv adfærdsterapi (CBT). Hvis du har en angstlidelse, er der masser af behandlingsmuligheder til rådighed for at hjælpe dig med at leve dit liv fuldt ud. Husk, behandling kan tage tid, forsøg og fejl før du og din læge opdager de bedste muligheder for dig. Vær tålmodig og hold kommunikationen åben med din mental sundhedspersonale for at finde ud af planen, der er bedst tilpasset dine individuelle behov.

Årsager

Ingen ved præcis, hvad der forårsager angstlidelser, selvom der synes at være en række faktorer, herunder genetik, miljø, stressniveau, hjerneforandringer og traumer. Forskere finder ud af mere om disse links hele tiden.