Angst og panikforstyrrelser, der kan føre til bipolar angreb

Angstangreb er ret almindeligt hos mennesker, der har bipolar lidelse. Faktisk har forskere, der er involveret i STEP-BD, den største behandlingsundersøgelse af bipolar lidelse udført til dato, konstateret, at mere end halvdelen af ​​undersøgelsens deltagere med bipolar lidelse også havde en comorbid angstlidelse.

Angst angreb

Der er ingen formel psykiatrisk definition af "angstangreb." Når udtrykket bruges, refererer folk oftest til et panikanfald, som har en. I et panikanfald føler en person pludselige og intense frygt, selv til terroren, uden tilstedeværelse af egentlig fare. Nogle symptomer er pounding hjerte, brystsmerter, svedtendens, lyshårhed, kvalme, åndenød eller kvælningsfornemmelser, skælvende og følelsesløshed fra virkeligheden. Mange mennesker, der først oplever et sådant angstangreb, tror, ​​at de har et hjerteanfald.

Der er få tal tilgængelige om comorbiditet af bipolar lidelse og panikanfald, men et begrænset studie udgivet i 2004 viste, at 32% af deltagerne med bipolar lidelse oplevede panikanfald.

Panic Disorder

I paniklidelse lider en person af pludselige og hyppige panikanfald. Nogle undersøgelser har fundet ud af, at omkring 20% ​​af personer med bipolar lidelse også har panikforstyrrelse. Således, hvis du oplever det, du kalder angstangreb, skal du tage dem alvorligt og snakke med din mental sundhed udbyder.

Agorafobi er en form for intens frygt, som kan udvikle sig hos mennesker, der har panikforstyrrelse. Det kan også forekomme uden ledsagende panik symptomer. Folk med agorafobi er bange for at være på ethvert sted, der kan forårsage eller være svært at undslippe angstangreb. Agorafobi kan være så alvorlig, at lidelsen nægter at forlade sit hjem.

Her er et overblik over angstlidelser, som kan forekomme med bipolar lidelse. Som sådan kunne de få dem med BP til at lide angstangreb.

Generalized Angst Disorder (GAD)

GAD er en tilstand præget af overdreven bekymring og fysiske symptomer på angst, der har været til stede i mindst seks måneder. Angsten kan være relateret til en situation eller begivenhed eller kan være irrationel. Personen har betydelige vanskeligheder med at kontrollere angst, og det forårsager væsentlige problemer eller problemer i hverdagen. For at GAD skal diagnosticeres, skal mindst tre af disse yderligere symptomer på angst også være til stede: rastløshed, muskelspænding, træthed, søvnforstyrrelser, koncentrationsproblemer og irritabilitet. Personer, der har GAD, kan også lide angstangreb.

GAD er blevet rapporteret bredt til at ledsage bipolar lidelse. Der er dog behov for yderligere forskning på dette område.

Post-Traumatisk Stress Disorder (PTSD)

PTSD er en angstlidelse, der udvikler sig efter en traumatiserende begivenhed som voldtægt, angreb, katastrofer (naturligt eller ellers), ulykker eller militærkamp. Der er mange symptomer på PTSD. Nogle af de mest almindelige er flashbacks til arrangementet, tilbagevendende mareridt, har svært ved at huske hele eller en del af begivenheden, søvnforstyrrelser, udbrud af vrede og har stærke negative reaktioner på påmindelser om arrangementet. Symptomer skal være til stede i mere end en måned, før PTSD kan diagnosticeres.

Mere end en undersøgelse har fundet ud af, at personer med bipolar lidelse ofte rapporterer at have lidt børnsmisbrug (fysisk og / eller seksuel). I en sådan undersøgelse af 330 veteraner med bipolar lidelse havde de fleste mænd mænd, næsten halvdelen af ​​mændene, undergået en form for misbrug hos børn. Det er således ikke overraskende, at PTSD og bipolar lidelse ofte diagnosticeres sammen.

Angst angreb fra medicin

Nogle psykiatriske medikamenter kan forårsage angstangreb som en bivirkning, især i de første dage eller uger i brug. Når du starter en ny medicin, skal du kontrollere den litteratur, der følger med den, så du genkender en bivirkning, hvis den opstår.

Hvis du oplever angstsymptomer efter start af en ny behandling, skal du straks kontakte din læge.