Barrierer for at søge OCD behandling

Selvom der findes mange effektive behandlinger til obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD), tyder forskning på, at kun omkring en tredjedel af mennesker rent faktisk søger hjælp til deres OCD. Her undersøger vi hvorfor.

Barrierer for at søge OCD Hjælp

Undersøgelser af, hvorfor folk ikke ofte søger hjælp til OCD, har vist, at der er mange udfordringer eller barrierer for at søge behandling.

• Ikke at vide, hvor eller hvordan man får behandling. Mennesker med OCD siger ofte, at de ikke ved, hvor de skal søge behandling. Nogle gange, selvom de ved, hvor de skal hen, har de måske ikke de nødvendige økonomiske ressourcer til at betale for psykoterapi eller andre behandlinger. Der er ressourcer til at hjælpe med økonomiske vanskeligheder, såsom reducerede omkostninger til medicin og terapeuter, der yder behandling ved hjælp af et glidende gebyr, samt ressourcer til at finde steder at få hjælp.
  • Tænkende symptomer er ikke alvorlige nok. Det er ikke ualmindeligt, at mennesker, der er ramt af OCD, afskrækker at gå til lægen, medmindre de ser deres OCD-symptomer som alvorlige eller oplever flere problemer udover OCD, såsom depression eller panikforstyrrelse. Nogle gange vil folk ikke indrømme, at deres symptomer påvirker deres liv, og at behandlingen kan forbedre deres livskvalitet betydeligt.
  • Frygt for forandring. Ændring kan være hård, især når du allerede beskæftiger sig med en angstlidelse som OCD. At få hjælp kan føles som at opgive kontrollen over dit liv, men det kan faktisk hjælpe dig med at få mere kontrol.
  • Forlegenhed. Forståeligt, folk med OCD er ofte hemmelighedsfulde om deres problemer og kan være flov over at afsløre indholdet af deres tvangstanker til andre mennesker, især hvis de har obsessioner, der beskæftiger sig med sex, vold, aggression eller hamstring. Husk at terapeuter har hørt det hele og er uddannet til at hjælpe dig med at få kontrol over disse forstyrrende tanker og adfærd.
  • Frygt for afvisning. Mennesker med OCD frygter de negative reaktioner eller endog afvisning af andre.
  • Frygt for diskrimination. Selvom det er ulovligt at diskriminere personer med psykisk sygdom, er folk, der kæmper med OCD, ofte bekymrede over, at deres sygdom vil blive brugt imod dem. For eksempel er fyring en fælles frygt.
  • Intimidering. For personer med OCD, der er synlige minoriteter, eller hvis første sprog ikke er engelsk, kan det være for skræmmende at besøge en læge eller psykolog for at diskutere behandlingsmuligheder.
  • Ikke genkende OCD symptomer. Der er nogle mindre kendte symptomer på OCD, der kan gøre det svært for en person at genkende, at de har OCD. Der er faktisk en række måder, hvor OCD kan manifestere sig, og mange af symptomerne er ikke så genkendelige som håndvask eller tælling. Disse omfatter udsættelse, konstant søger beroligelse, en hård tid at træffe beslutninger og stille spørgsmål gentagne gange

Hvor kan jeg finde OCD Hjælp?

Hvis du føler, at du oplever symptomer på OCD, skal dit første skridt være at lave en aftale med din familie læge for at diskutere behandlingsmuligheder. Derudover er der en række online ressourcer, der kan hjælpe dig med at finde den hjælp, du har brug for.

National Institute of Mental Health (NIMH) Locating Services: Et online værktøj fra National Institute of Mental Health til at hjælpe dig med at finde mental sundhedstjenester.

Behandlingsleverandører: Et online værktøj til at lokalisere behandlingsleverandører med speciale i behandling af OCD fra OCD Foundation.

Support Group Search Tool: Et online værktøj til at lokalisere OCD supportgrupper i dit område.

OCD Intensive Behandlingsprogrammer: En liste over OCD-intensive behandlingsprogrammer inden for Nordamerika.