Behavioral Activation Behandling for PTSD

Forskere offentliggjort fund, der viser adfærdsmæssig aktiveringsbehandling for posttraumatisk stresslidelse (PTSD) kan hjælpe. Nærmere bestemt fandt de, at en 16-ugers individuel behandling for PTSD fokuseret på at øge positive og meningsfulde hændelser i en persons liv kan med succes reducere PTSD-symptomer hos veteraner med PTSD.

Adfærdsmæssig aktivering

Som navnet antyder, er adfærdsmæssig aktivering en adfærdsmæssig behandling. Det fokuserer på at ændre adfærd for at løse problemer, som folk måtte opleve.

Adfærdsmæssig aktivering blev oprindeligt udviklet til behandling af depression. Det er baseret på ideen om, at personer med depression ikke kommer i kontakt med positive eller givende aspekter af deres miljø. For eksempel kan en person med depression føle sig så dårlig, at de beslutter sig for ikke at komme ud af sengen en dag. Men ved at holde sig i sengen, har den deprimerede ikke potentielt givende kontakt med venner og familie, hvilket gør depression til at blive ved at blive eller blive forværret.

Hvordan adfærdsmæssig aktivering virker

Ved adfærdsmæssig aktivering er de vigtigste mål at øge aktivitetsniveauet (og forhindre unddragelsesadfærd) og hjælpe patienten med at deltage i positive og givende aktiviteter, som kan forbedre humøret.

Patienten og terapeuten opstiller en liste over aktiviteter, som patienten værdsætter og finder givende, f.eks. Genopkobling med venner eller motion. Terapeuten og patienten ser også på eventuelle forhindringer, der kan komme i vejen for at gennemføre disse mål. Hver uge bliver patienten bedt om at fastsætte mål for, hvor mange aktiviteter han eller hun ønsker at gennemføre uden for sessionen. Gennem ugen sporer patienten derefter sine fremskridt med at nå disse mål.

Adfærdsmæssig aktivering for PTSD

Personer med PTSD kan undgå ting, der minder dem om deres traumatiske begivenhed, hvilket fører dem til at trække sig fra andre og heller ikke tillade dem at lære at de kan klare deres angst. Forskere troede, at adfærdsmæssig aktivering kan være nyttig til at reducere denne undvigelse blandt mennesker med PTSD, reducere PTSD symptomer og forbedre deres livskvalitet.

Studien og dens resultater

Forskere gav 11 veteraner med PTSD 16 uger individuel adfærdsmæssig aktiveringsterapi. Veteranerne arbejdede sammen med terapeuterne for at identificere nuværende unddragelsesadfærd, såvel som givende og positive mål og aktiviteter, som de gerne vil forfølge. Veteranerne spores deres fremskridt med at gennemføre disse mål og aktiviteter gennem hele behandlingen.

Forskerne så på forskelle i veteranernes PTSD symptomer, depression og livskvalitet fra begyndelsen til afslutningen af ​​behandlingen. Ved udgangen af ​​de 16 uger fandt de at:

• Mere end halvdelen af ​​veteranerne viste en reduktion i PTSD-symptomer.
  • Fire veteraner havde deres depression reduceret.
  • Fire veteraner rapporterede, at deres livskvalitet var forbedret.

Selv om denne undersøgelse var lille, var resultaterne lovende og viser, at adfærdsmæssig aktivering kan være en nyttig måde at behandle PTSD på, især med hensyn til dens undvigelsessymptomer.