Brug af benzodiazepiner, indikationer og bivirkninger

Benzodiazepiner er en klasse af stoffer, der er kendt som depressive midler i centralnervesystemet, der bruges til at behandle en række stemningsforstyrrelser og andre sundhedsmæssige tilstande, herunder anfald, søvnløshed og tilbagetrækning af alkohol. Mens de er effektive til behandling af disse tilstande i kort tid, kan benzodiazepiner forårsage frustrerende bivirkninger som døsighed, tab af libido og manglende koordinering. Langvarig brug kan medføre uønskede adfærdssymptomer og stofafhængighed.

Hvordan de arbejder

Benzodiazepiner, også kendt som benzos, downers, nervepiller og tranke, arbejder ved at forbedre din hjernes respons på en neurotransmitter kaldet gamma-aminosmørsyre (GABA), hvilket reducerer nervesignalernes excitabilitet i hjernen og bremser det ned, hvilket fører til afslapning af visse fysiologiske og følelsesmæssige reaktioner. Dette resulterer i en beroligende, beroligende følelse.

Anvendelser

Benzodiazepiner har egenskaber, der gør dem nyttige til behandling af en række sundhedsmæssige forhold. De kan fungere som muskelafslappende og antikonvulsiv og også have beroligende (afslappende), hypnotiske (søvnfremkaldende) og anxiolytiske (antiangst) virkninger.

Nogle af deres indikationer for anvendelse er:

• Alkohol tilbagetrækningssymptomer, især agitation og angst, kan undertiden lindres med et kortvarigt forløb af benzodiazepiner, selv om responsen kan variere fra person til person. På grund af risikoen for narkotikamisbrug er de normalt ordineret for ikke længere end et par uger.
  • Visse typer af epileptiske anfald kan undertiden effektivt kontrolleres med Klonopin, Valium eller Ativan. Klonopin giver stærkere antikonvulsiv virkning, Valium arbejder hurtigere, og Ativan har en længere varighed af virkning.
  • Generaliseret angstlidelse (GAD) og andre angstlidelser kan behandles med benzodiazepiner, selv om de er mindre effektive til opnåelse af langvarig kontrol. Som sådan bør de ikke bruges i længere tid end to til fire uger på grund af risikoen for afhængighed.
  • Søvnløshed kan lindres på kort sigt med benzodiazepiner, men kan resultere i rebound søvnløshed, hvis de er overbrugte. Langvarig brug bør strengt undgås.
  • Panikforstyrrelse kan effektivt behandles med benzodiazepiner, da de kan lindre angstsymptomer meget hurtigere end antidepressiva, en vigtig faktor for dem, der oplever svære eller svækkende panikanfald

Andre anvendelser omfatter fremkaldelse af ro før operationen eller en medicinsk procedure og behandling af muskelspasmer, irritabel tarmsyndrom (IBS) og unormale søvnmønstre.

typer

Benzos kommer i forskellige formuleringer. Nogle er kortvirkende, nogle er langtidsvirkende, og de varierer i styrke.

De mest almindeligt foreskrevne benzodiazepiner og de betingelser, de typisk foreskrives til behandling, er:

• Xanax (alprazolam) behandler angstlidelser og panikforstyrrelse, og undertiden agorafobi (frygt for åbne rum), depression og præmenstruelt syndrom.
  • Klonopin (clonazepam) behandler panikanfald og anfald.
  • Valium (diazepam) bruges til behandling af angst, anfald, muskelspasmer og tilbagetrækning af alkohol samt IBS og panikanfald.
  • Ativan (lorazepam) er primært ordineret til angst, men kan også bruges til anfald, IBS, søvnløshed, tilbagetrækning af alkohol og til at hjælpe kvalme og opkastning hos mennesker, der modtager kræftbehandling.
  • Halcion (triazolam) anvendes som en kortvarig behandling for søvnløshed.

Andre benzodiazepiner og de betingelser, de typisk foreskrives til behandling, omfatter:

• Restoril (temazepam), estazolam og flurazepam er kortvarige behandlinger for søvnløshed.
  • Versed (midazolam) bruges typisk til børn før medicinske procedurer eller kirurgi.
  • Librium (chlordiazepoxid) behandler angst og alkoholudtag samt IBS.
  • Tranxene (clorazepat) bruges til angst, alkoholoptagelse og sammen med andre lægemidler til bekæmpelse af anfald.
  • Oxazepam behandler angst, tilbagetrækning af alkohol og IBS.

Almindelige bivirkninger

De fleste bivirkninger af benzodiazepiner er relateret til den depressive effekt, som lægemidlet har på dit centralnervesystem.

Almindelige bivirkninger afhænger af medicinen du bruger, men generelt omfatter de:

• Forstoppelse
  • Forvirring
  • Diarré
  • Døsighed
  • Tør mund
  • Erektil dysfunktion
  • Træthed
  • Hovedpine
  • Forringet motorkompetence og koordinering
  • Irritabilitet
  • Tab af appetit eller øget appetit
  • Lav libido
  • Muskel svaghed
  • Kortsigtet hukommelsestab og nedsat kognition

Langsigtede bivirkninger

Langvarig brug af benzodiazepiner kan udløse forværring af bivirkninger og i nogle tilfælde paradoksale bivirkninger, hvilket betyder at du kan opleve et modsat svar på stoffet, end du tidligere havde. Nogle af disse bivirkninger kan påvirke din stemning og adfærd negativt, hvilket medfører en ændret opfattelse af dig selv, dit miljø eller dine forhold.

Langsigtede bivirkninger kan omfatte:

• Akut angst
  • Agorafobi (frygten for åbne eller offentlige rum)
  • Anhedonia (manglende evne til at føle fornøjelse)
  • Manglende evne til at tænke sammenhængende
  • Tab af libido
  • Social fobier

Afhængighed og tilbagetrækning

Benzodiazepiner er en tidsplan IV medicin på grund af deres risiko for fysisk og psykologisk afhængighed. Som sådan ordineres de normalt ikke i mere end to til fire uger. Når de tages i længere perioder, kan benzodiazepiner føre til tolerance og afhængighed, hvilket betyder at din krop vil kræve mere af stoffet for at opnå den samme terapeutiske effekt. Dette kan føre til misbrug og / eller afhængighed. Misbrug af disse stoffer er den højeste hos mennesker, der også bruger heroin eller kokain.

Hvis du bruger nogen af ​​disse stoffer for længe, ​​kan du opleve symptomer på udtræden, hvis du pludselig stopper. Stop aldrig med at tage benzodiazepin uden først at tale med din læge. Din dosis vil gradvist aftage for at minimere nogle af de mere dybe symptomer på tilbagetrækning, herunder:

• Mavekramper
  • En ændret følelse af virkelighed
  • Forvirring og desorientering
  • Hallucinationer
  • Øget følsomhed over for lys, smerte og / eller lyd
  • Søvnløshed
  • Irritabilitet
  • Muskelkramper
  • Kvalme og opkast
  • Nervøsitet
  • paranoia
  • Flot svedtendens
  • Beslag og kramper
  • Takykardi (hurtig puls)
  • Stikkende, brændende eller "hudkrybende" fornemmelser
  • Rysten

Interaktioner

Ikke alene kan de forårsage afhængighed, men der er også mange stoffer, der kan interagere med benzodiazepiner og forårsage utilsigtet overdosering eller endog død. Alkohol- og opioide smertestillende midler, som begge også virker som depression i centralnervesystemet, kan i høj grad forstørre effekten af ​​benzodiazepiner. Sammen kan disse lægemidler nedsætte din åndedræt og hjertefunktion til et punkt, hvor de helt kan stoppe. På grund af dette potentielt livstruende resultat bør benzodiazepiner ikke tages med alkohol, opioidlægemidler eller nogen anden benzodiazepin, medmindre din læge har besluttet, at fordelene opvejer risiciene i din særlige situation.

Sørg for at fortælle din læge om alle medicin, vitaminer, kosttilskud og plantelægemidler, du tager, før du starter med benzodiazepin. Nogle af disse kan også forårsage alvorlige interaktioner. Din læge kan få brug for at ændre din dosis eller overvåge dig nøje, mens du tager benzodiazepin.

Nogle af de andre lægemidler, urter og fødevarer, der kan forårsage vekselvirkning med benzos til at omfatte:

• Antidepressiva
  • Visse antifungale midler
  • Visse antibiotika
  • Visse calciumkanalblokkere
  • Antihistaminer
  • Hostmedicin
  • antikonvulsiva
  • Andre sedativer
  • St. John's Wort
  • Grapefrugt

Overdosis

Potentielle symptomer på en overdosis af benzodiazepin omfatter:

• Forvirring
  • Døsighed
  • Utydelig tale
  • Koordineringsproblemer
  • At miste bevidstheden (koma)
  • svimmelhed
  • Svaghed
  • Sløret syn
  • Langsom eller vanskelig vejrtrækning
  • kramper

Hvis du tror, ​​at nogen har overdoseret benzodiazepiner, skal du ringe til hjælpekontrolhjælpen på 1-800-222-1222 eller besøge deres hjemmeside for at få hjælp. Men hvis personen er faldet ned, har anfald, kan ikke ånde uden problemer eller er bevidstløs, ring 911 for at få nødhjælp.

Forholdsregler

Der er omstændigheder og tilstande, hvor brug af benzodiazepiner bør overvejes nøje eller endog undgås. Blandt dem er:

• Åndedrætsbetingelser: Hvis du har en underliggende respiratorisk lidelse, bør du ikke bruge benzos, da de kan skade din vejrtrækning, nogle gange kritisk. Eksempler på respiratoriske tilstande omfatter bronkitis, søvnapnø, myasthenia gravis og kronisk obstruktiv lungesygdom (COPD).
  • Graviditet: Benzodiazepiner er klassificeret som enten kategori D-stoffer, hvilket betyder, at de kan forårsage skade på et ufødt barn og er kontraindiceret under graviditet. Lad din læge vide, om du er gravid, planlægger at blive gravid, eller hvis du bliver gravid, mens du tager benzodiazepiner.
  • Amning: Benzodiazepiner krydser over i modermælk og kan forårsage symptomer i din baby, så de bør undgås, hvis det overhovedet er muligt, når du ammer.
  • Depression og / eller posttraumatisk stresslidelse (PTSD): Hvis du er blevet diagnosticeret med depression eller PTSD, skal du være opmærksom på at brug af benzos kan skabe en øget risiko for selvskader og selvmord, samt drastiske humørsvingninger .
  • Ældre: Benzodiazepiner bør anvendes forsigtigt og i lavere doser på grund af den øgede risiko for afhængighed og øget følsomhed overfor bivirkninger som hukommelsestab, nedsat koordinering og tab af kognition.