Borderline Personality Disorder (BPD) Kriterier for Diagnose

Hvis du tror at du eller en elsket kan have borderline personlighedsforstyrrelse (BPD), kan det være meget nyttigt at uddanne dig selv om borderline personlighedsdiagnose. At være bevæbnet med nogle oplysninger kan hjælpe dig med at tage det næste vigtige skridt: Lav en aftale for en vurdering med en mental sundhedspersonel.

Diagnostisk og statistisk manual for psykiske lidelser (DSM)

DSM, som udgives af American Psychiatric Association, er den officielle kilde til diagnostisk information til psykiatriske lidelser, herunder BPD og relaterede tilstande. For hver lidelse giver DSM en liste over symptomer og angiver, hvor mange symptomer der er behov for (og hvor alvorlige symptomerne skal være) for at berettige en bestemt diagnose.

De nuværende DSM kriterier for en BPD diagnose er opsummeret nedenfor.

Kriterierne for en diagnose

BPD er et gennemgribende mønster af ustabilitet i interpersonelle relationer, selvbillede og følelser samt markeret impulsivitet, der begynder ved tidlig voksenalderen og er til stede i en række sammenhænge, ​​som angivet af fem (eller flere) af følgende:

• Frantic bestræbelser på at undgå ægte eller forestillet overgivelse
  • Et mønster af ustabile og intense interpersonelle relationer præget af ekstremer mellem idealisering og devaluering (også kendt som "splitting")
  • Identitetsforstyrrelse: Markeret eller vedvarende ustabilt selvbillede eller selvfornemmelse
  • Impulsiv adfærd i mindst to områder, der potentielt er selvskadelige (f.eks. Udgifter, køn, stofmisbrug, hensynsløs kørsel, binge-spisning)
  • Tilbagevendende selvmordsadfærd, gestus eller trusler eller selvskadelig adfærd
  • Følelsesmæssig ustabilitet i reaktion på de daglige hændelser (fx intens episodisk tristhed, irritabilitet eller angst, som normalt varer et par timer og kun sjældent mere end et par dage)
  • Kroniske følelser af tomhed
  • Uheldig, intenst vrede eller vanskeligheder med at kontrollere vrede (fx hyppige skærme af temperament, konstant vrede, tilbagevendende fysiske kampe)
  • Transient, stress-relateret paranoid ideation eller alvorlige dissociative symptomer

Hvordan var kriterierne for BPD etableret?

Et team af psykologer og psykiatere, der betragtes som eksperter i BPD, udviklede DSM-symptomkriterierne. Mange af arbejdsgruppens medlemmer betragtes som fremtrædende BPD-forskere og arbejder direkte med BPD-patienter.

Symptomkriterierne blev etableret ud fra den bedste tilgængelige undersøgelse. Det er dog vigtigt at huske på, at symptomkriteriet altid bliver raffineret, da ny forskning kommer ud. I øjeblikket er DSM i sin fjerde udgave og har gennemgået en tekstrevision (det er derfor, at du undertiden vil se det omtalt som DSM-IV-TR). I den næste udgave af DSM (DSM-V) kan symptomkriterierne for BPD ændres for at holde sig ajour med ny forskning.

Vurderingsprocessen

Der er en række psykiske lidelser og medicinske problemer, der kan forårsage symptomer, der ligner dem, der er forbundet med BPD. Af denne grund er det vigtigt at se en autoriseret kliniker (for eksempel en terapeut eller en læge), der kan lytte til dine bekymringer, foretage en grundig vurdering og foretage en nøjagtig diagnose.

En fuldstændig vurdering af BPD kan omfatte flere komponenter. Din terapeut eller læge kan bede dig om at deltage i et interview, hvor de vil stille dig spørgsmål om dine symptomer, fysisk sundhed og tidligere og nuværende livssituation. Han eller hun kan også bede dig om at udfylde et skriftligt spørgeskema om BPD symptomer. Endelig, hvis du er villig, kan din kliniker bede om at tale med familie eller kære for at få fuldstændige oplysninger om, hvordan dine symptomer påvirker dig.

Ved afslutningen af ​​vurderingsprocessen vil din læge kompilere alle oplysninger og foretage en diagnose. Derefter vil de tale med dig om diagnosen og behandlingsmulighederne.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg tror jeg har BPD?

Hvis du mener, at du måske har BPD, er det første skridt at finde en mental sundhedspersonel. Mens de kan være svært at finde, er der klinikere, der er specielt uddannet til at behandle BPD.

Hvis du har en sygesikring, kan du måske tale med forsikringsselskabet om klinikere, der tager din forsikring, og som har ekspertise i BPD (du bør også spørge, hvor mange sessioner der skal dækkes, og hvor meget medbetaling skal være). Hvis du ikke har forsikring, kan du kvalificere dig til offentlige hjælpeprogrammer eller -tjenester gennem din stats eller regionens afdeling for mental sundhed eller sociale ydelser. Du kan også bede din primærlæge om henvisning eller se om medicinske centre eller universiteter i dit område tilbyder psykiatriske eller psykologiske tjenester.

Udover at arbejde med en kliniker kan det hjælpe med at uddanne dig selv om de forskellige effektive behandlinger, der findes, herunder medicin, psykoterapi og selvhjælp.

Endelig er det vigtigt at vide, at du ikke er alene, og at det med hjælp fører personer med BPD normale og tilfredsstillende liv.