Borderline Personality Disorder (BPD) Misdiagnosis

Manglende diagnose af Borderline Personality Disorder (BPD) synes at være almindelig. Du er måske overrasket over at lære, at selv om BPD forekommer så ofte som skizofreni og bipolar lidelse, der påvirker omkring 14 millioner amerikanere, er mange mennesker, der faktisk har BPD, forkert diagnosticeret i starten.

I en undersøgelse fandt forskerne, at næsten 40% af patienterne med BPD i deres undersøgelsesprøve tidligere havde fået en fejldiagnose af bipolar lidelse.

Hvad er den største årsag til, at BPD er fejldiagnostiseret så ofte?

Sandsynligvis er hovedårsagen til, at BPD sjældent er en persons eneste psykiske problem. I stedet opstår det ofte sammen med andre psykiske problemer som depression, bipolar lidelse, angstlidelser, stofmisbrug og andre typer personlighedsforstyrrelser.

For eksempel har over 50% af de personer, der er diagnosticeret med BPD, også stor depressiv lidelse.

Som følge heraf kan symptomerne på BPD muligvis ikke anerkendes på det tidspunkt, hvor en person er diagnosticeret med et andet psykisk problem, såsom en angstlidelse.

Hvilke andre faktorer kan forårsage BPD-fejldiagnose?

Yderligere årsager til, at BPD-fejldiagnose forekommer, omfatter følgende.

Symptomerne vises ikke . BPD er usædvanligt, fordi mange mennesker, der har det, ikke "viser" deres symptomer, såsom vrede, ustabilitet og impulsivitet i de tidlige stadier af relationer med andre, herunder psykiatriske fagfolk. Så symptomer på BPD vises ikke og kan ikke diagnosticeres.

Hvorfor sker dette? Personen er ikke "gemmer" BPD symptomerne. De opstår ikke tidligt i terapi, fordi de typisk kun vises i tætte eller intime forhold, hvilket tager tid at udvikle sig.

Personen falder uden for behandling, måske gentagne gange. Mennesker med BPD har tendens til at falde uden for behandling til forholdsvis høje priser. Hvis en person med BPD ikke viser symptomer tidligt i behandlingen for en anden psykisk lidelse og derefter vælger ikke at fortsætte behandlingen, har terapeuten ingen mulighed for at lave en BPD-diagnose. Dette kan ske igen og igen, hvis en person med udiagnosticeret BPD gentagne gange går fra en terapeut til en anden, uden at opholde sig længe nok til at BPD-symptomerne fremkommer.

BPD symptomer er vage og overlapper med andre diagnoser. BPD symptomer såsom vrede, skam, en følelse af tomhed og selvmordstanker er almindelige i andre psykiske lidelser. Så en person kan blive diagnosticeret korrekt med en psykisk lidelse (for eksempel stor depression), der har nogle af symptomerne på BPD, men meddiagnosen af ​​BPD må måske gå glip af.

Forebyggelse af BPD misdiagnosis og få den behandling du har brug for

Som du kan se, kan det være usædvanligt svært at diagnosticere BPD korrekt. Hvis du mener, at du eller en elsket kan have BPD, er det vigtigt at finde en mental sundhedspersonale med stor erfaring med at anerkende og behandle det. Hvis du i øjeblikket er i behandling for et andet psykisk problem, så spørg din terapeut om at evaluere dig for BPD.

Hvis du ikke modtager behandling for dine psykiske symptomer, skal du kigge efter en terapeut, som har erfaring med at diagnosticere BPD samt andre psykiske lidelser. Denne Find en BPD-terapeut hjemmeside kan hjælpe.