Buspar for angst med bipolar lidelse

BuSpar, som produceres som den generiske form buspironhydrochlorid (HCL), er en medicin, der almindeligvis anvendes til behandling af angst og depression. Hvis du har angst i forbindelse med bipolar lidelse, kan din psykiater ordinere anti-angst medicin samt stemmestabilisatorer. Buspiron HCL er en af ​​flere medicinoptioner, hvis du har angst i forbindelse med din bipolar lidelse.

BuSpar tilgængelighed

Den amerikanske Food and Drug Administration (FDA) godkendte mærket BuSpar til behandling af angstlidelser, såsom generel angstlidelse, som omfatter symptomer på rysteri, svimmelhed, svimmelhed, sved, tør mund, urimelig angst, frygt, koncentrationsbesvær og søvnløshed.

Ifølge FDA er effektiviteten af ​​BuSpar ved behandling af angst i mere end tre til fire uger ikke blevet bekræftet. Produktionen af ​​mærkeproduktet BuSpar blev afbrudt efter patentets udløb, men den generiske buspiron HCL er tilgængelig. Lægemidlet tages i munden og kommer ind i 5 mg, 10 mg, 15 mg og 30 mg tabletter.

Buspiron HCL for angst

Generelt betragtes buspiron HCL ikke som en potent anti-angst medicin, og det virker ikke med det samme for at berolige din angst, som en beroligende middel ville.

I stedet har den en mild beroligende virkning, og det betragtes som vedligeholdelsesbehandling. Anti-angst effekten kan begynde at virke, efter at du har taget medicinen regelmæssigt i flere uger, så den kan opbygge i dit system.

Buspiron HCL antages at have sin anti-angst effekt på grund af dets interaktion med neurotransmitterne serotonin og dopamin.

Buspiron HCL til bipolar lidelse

Hvis du har bipolar lidelse, kan du opleve forbedring af din angst med buspiron HCL, men det er også muligt, at du måske ikke oplever forbedringer. Nogle mennesker, der har bipolar lidelse, rapporterer, at det virker for angst, mens andre siger, at det har ringe effekt på deres angstsymptomer. Buspiron HCL kan også anvendes, når symptomer på depression er vedvarende på trods af andre antidepressive behandlinger.

Bivirkninger

Buspiron HCL kan producere en række bivirkninger. Du bør gøre dig bekendt med bivirkningerne inden du tager medicin. Hvis du får bivirkninger, lad din læge vide det.

Almindelige bivirkninger af buspiron omfatter:

• svimmelhed
  • uklarhed
  • Hovedpine
  • Kvalme
  • Rastløshed, nervøsitet eller usædvanlig spænding

Mindre almindelige bivirkninger omfatter:

• Sløret syn
  • Svedende
  • Dårlig koncentration
  • Diarré
  • Døsighed, mere almindelig med højere doser
  • Tør mund
  • Muskelsmerter, spasmer eller kramper
  • Ring i ørerne
  • Søvnløshed, mareridt eller levende drømme
  • Usædvanlig træthed eller svaghed

Sjældne bivirkninger kan omfatte:

• Brystsmerter
  • Forvirring
  • Et hurtigt eller poundende hjerterytme
  • Feber
  • Manglende koordinering
  • Muskelsvaghed, især svaghed eller stivhed i dine hænder eller fødder)
  • Hives
  • Et ondt i halsen eller ukontrollerede bevægelser

Buspiron HCL og Mania

Der er rapporter i den medicinske litteratur om, at buspiron HCL kan forårsage mani, som er karakteriseret ved overdreven opmærksomhed, agitation, søvnløshed og undertiden impulsivitet. Denne bivirkning er mere almindelig hos mennesker, der har bipolar lidelse end hos personer, der har angstlidelser uden bipolar lidelse, og det er også mere almindeligt, når buspiron HCL kombineres med andre lægemidler.

Buspiron HCL og Monamine Oxidase Inhibitors

Sommetider kan buspiron HCL være mere effektivt i styring af angst i bipolar lidelse, når den kombineres med antidepressiv medicin. Det er dog vigtigt at være opmærksom på potentielt farlige medicin interaktioner.

Buspiron HCL bør ikke anvendes i kombination med antidepressiva, der betragtes som monaminoxidasehæmmere (MAO), da kombinationen kan producere en alvorlig bivirkning beskrevet som serotoninsyndrom. Serotoninsyndrom er karakteriseret ved agitation, hjertestabilitet, tremor og delirium. Dette er en farlig bivirkning, og hvis du oplever nogle af disse symptomer, eller hvis du observerer dem hos en anden, skal du straks søge akut lægehjælp.

Nogle MAO-hæmmere omfatter Nardil (phenelzin), Eldepryl (selegilin), Parnat (Tranylcypromin), Marplan (Isocarboxazid). Hvis du får dine lægemidler ordineret af samme læge, eller hvis du får dem fra samme apotek, kan du undgå disse typer farlige interaktioner, fordi du sandsynligvis vil få en advarsel om interaktioner. Hvis du får dine medicin fra forskellige apoteker, skal du sørge for at give en liste over medicin, du tager til hvert apotek.