Clonidin som lægemiddelvalg for ADHD

Catapres (clonidin) er en medicin, der oprindeligt blev godkendt til behandling af personer med højt blodtryk. På grund af den beroligende effekt det har på kroppen, har clonidin vist sig at hjælpe mennesker med ADHD symptomer som hyperaktivitet, impulsivitet, aggression, overoprykning og søvnproblemer. I 2010 godkendte US Food and Drug Administration (FDA) Kapvay, den udvidede version af clonidin, som medicin til børn med ADHD, som er 6 til 17 år gamle, der skal tages alene eller sammen med en stimulerende medicin.

Stimulerende midler mod ikke-stimulerende midler

ADHD medicin er generelt kategoriseret som enten stimulerende stoffer eller ikke-stimulerende stoffer. Clonidin, som er en del af klassen af ​​lægemidler, der er kendt som centralt virkende alfa-agonisthypotensive midler, betragtes som en ikke-stimulerende behandling af ADHD.

Stimulerende midler, der også kaldes psykostimulerende midler, er generelt den første linje eller valg af medicin, der anvendes til behandling af ADHD. De er de mest foreskrevne ADHD medicin, fordi de er kendt for at være den mest effektive måde at reducere ADHD symptomer som impulsivitet, hyperaktivitet og uopmærksomhed. Der er to typer stimulanter: Amfetamintyper som Adderall, Vyvanse og Dexedrine, og methylphenidater som Ritalin, Concerta og Methylin.

Ikke-stimulerende medicin ordineres normalt, hvis du ikke kan tolerere stimulerende medicin på grund af alvorlige bivirkninger eller når en sundhedsårsag forhindrer dig i at kunne stimulere, såsom at have visse psykiatriske lidelser, søvnforstyrrelser, hjerte-kar-sygdomme eller en historie af stimulerende misbrug. Strattera (atomoxetin), antidepressiv medicin Wellbutrin (bupropion) og det antihypertensive stof Intuniv (guanfacin) er eksempler på andre ikke-stimulerende lægemidler.

Hvordan stimulerende stoffer virker

Stimulerende ADHD medicin virker ved at forårsage mere dopamin og norepinephrin at være til rådighed i hjernens synapser. Denne stigning stimulerer centralnervesystemet og forbedrer kognitiv funktion, såsom opnåelse af information og forståelse af ideer. Fordi nervesystemet er stimuleret, rapporterer nogle mennesker, at de føler sig nervøse, nervøse og på kanten, når de tager en stimulerende medicin.

Hvordan Clonidin virker

Clonidin virker forskelligt. I stedet får det din hjerne til at sende signaler til dine blodkar for at slappe af dem og sænke blodtrykket. Derudover frigiver clonidin norepinephrin i hjernens præfrontale cortex område. Dette er stedet, hvor din hjernes udøvende funktioner opstår, såsom planlægning, organisering og brug af information og oplevelser. Disse effekter giver dig mulighed for at være rolig fysisk, men alligevel fokuseret mentalt.

Fordele

Fordelene ved clonidin omfatter:

• Det kan øge virkningerne af stimulanter. Clonidin kan ordineres ud over en stimulerende medicin, hvilket ofte forbedrer stimulansens effektivitet.
  • Der er ingen appetit effekt. Clonidin er appetit neutral, hvilket betyder, at det ikke øger eller mindsker appetitten. I modsætning hertil, når du tager en stimulant, bliver din appetit ofte undertrykt, hvilket kan være et problem for folk, der allerede er undervægtige.
  • Undersøgelser viser, at det er effektivt for børn. En meta-analyse af 73 undersøgelser undersøgte effekten af ​​seks forskellige ADHD medicin til børn, der er 6-18 år. Blandt de tre ikke-stimulerende stoffer, der inkluderes (Wellbutrin blev i sidste ende udeladt på grund af manglende beviser), blev clonidin vist at være den mest effektive og mest acceptable i sammenligning med atomoxetin og forlænget frigivelse guanfacin.
  • Det reducerer angst. Folk der har ADHD oplever ofte også angst. En medicin fra benzodiazepinfamilien, såsom Xanax (alprazolam) eller Valium (diazepam), ordineres ofte for angst. Imidlertid betragtes disse som vanedannende og kan påvirke kognitive funktioner som opmærksomhed negativt. Af denne grund er clonidin ofte ordineret til at hjælpe personer med ADHD, der har angst.
  • Det hjælper med søvnproblemer. Søvnproblemer er et andet problem, mange mennesker med ADHD ansigt. En potentielt positiv effekt af at tage clonidin er, at det kan hjælpe med at forbedre din søvn. Faktisk ordinerer nogle læger en lav dosis af clonidin-off-label (det betyder at bruge et FDA-godkendt lægemiddel til uautoriseret brug) til at hjælpe med at sove.
  • Det er ikke vanedannende. Mens traditionelle benzodiazepin sovende medicin kan undgås, fordi de kan være vane, anses clonidin ikke for at være vanedannende.
  • Det reducerer blodtrykket. Hvis du har ADHD og højt blodtryk, kan clonidin være et godt valg for dig, fordi det hjælper med at reducere dit blodtryk, da det også behandler dine ADHD symptomer.
  • Det bruges også til at behandle Tourette syndrom og tic lidelser. Hvis du har Tourette syndrom og ADHD, kan clonidin hjælpe symptomerne på begge. En kombination af clonidin og en stimulerende medicin kan også være nyttig for en tic-lidelse.

Ulemper

Ulemperne med clonidin indbefatter:

• Det hjælper ikke alle ADHD-præsentationer. Clonidin hjælper hyperaktivitet, impulsivitet, aggression, over-arousal og søvnproblemer. Det har imidlertid ikke vist sig at være så nyttigt for uopmærksom symptomer på ADHD.
  • Der er lidt forskning om, hvordan det fungerer hos voksne med ADHD. Undersøgelser har vist, at clonidin kan hjælpe ADHD symptomer hos børn og unge, men der er lidt forskning, der viser effektiviteten af ​​clonidin hos voksne ADHD. Dette kan skyldes, at symptomer, som clonidin hjælper mest, såsom aggression, hyperaktivitet og impulsivitet, ofte falder i voksenalderen.
  • Det er mindre effektivt end stimulanter. Clonidin er ikke lige så effektivt som stimulerende medicin til behandling af ADHD symptomer. Men dens virkninger er betydelige nok til, at FDA kan godkende brugen af ​​ADHD.
  • Det kan forårsage hjerne tåge. I stedet for at øge evnen til at fokusere, finder nogle mennesker klonidin reducerer deres fokus eller forårsager hjerne tåge. Problemer med evnen til at fokusere kan være midlertidige, da din krop justerer til clonidin. Men nogle mennesker finder dette problem fortsætter.
  • Det kan gøre dig træt. Mens du sover bedre om natten, kan det være en positiv fordel at tage clonidin, nogle mennesker føler sig trætte eller sederede også om dagen. Dette kan have negative virkninger på skole eller arbejde. Sommetider falder søvnigheden med tiden. Dette er en vigtig bivirkning, som din læge skal gøres opmærksom på, da det har potentiale til at være farligt, hvis du kører bil eller betjener maskiner.
  • Erektil dysfunktion er en potentiel bivirkning. En ulempe for mænd, der tager clonidin, er erektil dysfunktion (ED). Selvom du måske føler dig lidt flov over at tale med din læge om ED, vil han eller hun være opmærksom på, at dette er en mulig bivirkning og vil hjælpe dig med at løse problemet.

Former og dosering

Når clonidin først foreskrives, er det normalt ved den laveste dosis. Dette kan være 0, 05 til 0, 1 mg for at starte. Ved arbejde med en læge øges dosis gradvist, indtil den effektive (terapeutiske) dosis er fundet. Catapres tabletter kommer i 0, 1, 0, 2 og 0, 3 milligram. Kapvay er den udvidede version, der er godkendt til behandling af ADHD, og ​​den er tilgængelig i 0, 1 og 0, 2 milligram.

Clonidin er også tilgængelig i patches, som sidste syv dage. De er en god mulighed, hvis du har en tendens til at glemme at tage medicin eller du ikke kan lide at sluge tabletter. Når den terapeutiske dosis er blevet fundet ved hjælp af tabletter, er det muligt at anvende et klonidinplaster.

Det kan tage et par uger at se de fulde virkninger af clonidin på ADHD-symptomer, men du kan se nogle forbedringer hurtigere.

Almindelige bivirkninger

De mest almindelige bivirkninger af clonidin omfatter:

• Træthed
  • Hovedpine
  • svimmelhed
  • Tør mund
  • Irritabilitet
  • Øvre mavesmerter
  • Adfærdsproblemer
  • Lavt blodtryk
  • Kvalme
  • Opkastning
  • Forstoppelse
  • Erektil dysfunktion

Disse bivirkninger går ofte væk, når du har taget medicinen i et stykke tid, men hvis de ikke eller de er generende, skal du tale med din læge.

Sjældne bivirkninger

Mere alvorlige, men sjældne, bivirkninger omfatter:

• Uregelmæssigt hjerteslag
  • Langsom hjertefrekvens
  • Hallucinationer
  • Hævelse overalt i kroppen
  • Åndedrætsbesvær
  • hæshed
  • Udslæt
  • Hives

Hvis du oplever disse eller andre usædvanlige eller vedvarende bivirkninger, skal du straks kontakte din læge.

Forholdsregler

Hvis du har en historie med lavt blodtryk før du tager clonidin, kan du være mere tilbøjelig til at mærke svimmelhed, lethed og kvalme, når du tager clonidin.

Mange mennesker glemmer at tage deres medicin. Hvis du gør det, bør du ikke tage en dobbelt dosis, da dette kan sænke dit blodtryk for meget.

Det er vigtigt, at du ikke stopper med at tage clonidin abrupt, da dette kan forårsage rebound højt blodtryk. I stedet skal din dosis reduceres gradvist. Din læge kan give dig råd om den bedste afkortningsplan.

Clonidin er en kategori C medicin. Det betyder, at det er et stof, der kan være usikkert for et ufødt barn. Sørg for at fortælle din læge, hvis du er gravid, ammer eller planlægger at blive gravid.

Et ord fra Verywell

Mens clonidin normalt ikke er det første valg af medicin til ADHD, kan det være nyttigt for nogle mennesker at behandle ADHD-symptomer, enten alene eller kombineret med en anden ADHD-medicin. Hvis du er interesseret i clonidin som behandlingsmulighed, skal du tale med din læge. Han eller hun vil hjælpe med at beslutte, om det er det rigtige valg for dig.