Forbindelsen mellem PTSD og smerte

Hvis du har posttraumatisk stresslidelse (PTSD), kan din læge have forklaret, at du er i højere risiko for andre sundhedsmæssige problemer som depression og hjertesygdom. Men du kan blive overrasket over at lære, at folk med PTSD også er mere tilbøjelige til at have problemer med smerte end folk, der ikke gør det. Hvad er historien bag PTSD og smerte?

PTSD og smerte: Frekvensfakta

Undersøgelser viser, at smerte er en af ​​de mest almindelige fysiske problemer, der rapporteres af personer med PTSD. Denne konklusion gælder, uanset hvilke typer af traumatiske hændelser de har oplevet, fx ulykker i motorkøretøjer, fysisk overfald eller kampskade. Folk med PTSD er også mere tilbøjelige til at rapportere smerterelateret invaliditet.

• I en undersøgelse af frivillige brandbekæmpere med PTSD havde omkring 50% smerter (hovedsageligt rygsmerter) sammenlignet med kun ca. 20% af brandmænd uden PTSD.
  • I to andre studier havde fra 20% til 30% af patienterne med PTSD hyppige og kroniske smerte symptomer.

Du kan også se på denne situation i omvendt: Mange patienter med kroniske smerteproblemer har også PTSD. Faktisk har 10% til 50% af de mennesker, der får behandling for kronisk smerte, også PTSD. Disse satser for PTSD er højere end dem, der findes i den generelle befolkning.

Hvorfor opstår de sammen?

En årsag er indlysende: Mange traumatiske hændelser forårsager smerte. Alvorlige traumatiske hændelser, som f.eks. At leve gennem en naturkatastrofe, fysisk overfald eller kamp, ​​kan medføre alvorlige skader, der fører til kronisk smerte.

Jo mere alvorlige den traumatiske begivenhed, jo mere sandsynligt er det, at alvorlig skade, sammen med PTSD, vil resultere.

Den anden grund til, at PTSD og smerte forekommer sammen så ofte, er ikke så indlysende, men det er lige så vigtigt at vide: Nogle symptomer på PTSD kan forårsage smerte. For eksempel forårsager PTSD-relaterede hyperarousale symptomer ofte spændt muskelsmerter, som kan blive kroniske.

Så er der den smerte, der kan skyldes andre lidelser, der ofte forekommer med PTSD, såsom depression. Det er almindeligt hos personer med PTSD og kan gøre dem mere tilbøjelige til at undgå eller nedskalere fysiske aktiviteter, der hjælper dem med at holde sig i form. Dette kan resultere i dårligere helbred og endog handicap - øger risikoen for at udvikle smerteproblemer.

Behandle begge for de bedste resultater

Hvis du har både PTSD og smerte, kan behandling af begge dele gøre en stor forskel i, hvordan du føler.

Da PTSD symptomer kan give anledning til smerte, kan behandling af dem hjælpe dig med at forebygge eller reducere smerteproblemer. Overvejer PTSD behandling? Du kan bruge Angstforstyrrelsen for Amerikas Forenede Stater til at finde PTSD-behandlingsudbydere i dit område.

Hvis du allerede har traume-relateret smerte og PTSD, kan behandling med at hjælpe med to typer problemer:

• Din fysiske smerte
  • De forstyrrende PTSD symptomer smerter fra traumer kan udløse, såsom minder eller tanker om din traumatiske begivenhed