Håndtering af kvalme mens du er på antidepressiva

Kvalme og opkast er to af de mere almindelige bivirkninger af antidepressiva, og det kan tage lidt tid at komme over disse symptomer, når de begynder behandling. Faktisk er kvalme ofte citeret som den første bivirkning ved selektive serotonin genoptagelseshæmmere (SSRI'er), der anvendes til behandling af store depression og angstlidelser. I nogle tilfælde kan kvalme og opkast blive så alvorlig eller vedholdende, at en person ikke har anden mulighed end at stoppe behandlingen.

Årsager

Kvalme og opkast er almindelige bivirkninger af mange lægemidler. Disse symptomer skyldes oftest effekten af ​​et lægemiddel på centralnervesystemet (CNS) i stedet for enhver giftig virkning, den har på maven eller mave-tarmkanalen (GIT).

Situationen er lidt anderledes med SSRI-antidepressiva. Denne klasse af lægemiddel virker ved at stimulere produktionen af ​​serotonin, en neurotransmitter forbundet med humør, kognition og appetit.

Når serotoninniveauerne øges under påvirkning af SSRI'er, stimulerer de serotoninreceptorer i GIT såvel som i hjernen. Den kombinerede stimulerende effekt på både GIT og CNS-kan udløse sådanne bivirkninger som kvalme, opkastning, diarré og tab af appetit (anoreksi).

Ring til din læge, hvis du oplever vedvarende opkastning i mere end 24 timer og har tegn på moderat dehydrering, eller hvis opkastning og diarré begge er til stede.

Antidepressiv tilbagetrækning

Antidepressiva kan også forårsage kvalme og opkastning, når behandlingen stoppes for pludselig. Kendt som antidepressivt seponeringssyndrom (eller simpelthen antidepressiv tilbagetrækning) kan tilstanden forårsage en række symptomer, hvis kroppen pludselig er berøvet lægemidlet. Gastrointestinale symptomer er blandt de mest almindelige og potentielt alvorlige.

Mens antidepressiva tilbagetrækningssymptomer er mindre intense end dem, der er forbundet med benzodiazepiner, kan de fortsætte i flere uger og endda føre til rebound depression (hvor depressive symptomer vender tilbage, nogle gange værre end tidligere).

Ud over kvalme og opkast kan antidepressiv tilbagetrækning forårsage diarré, angst, feber, hovedpine, forvirring, kraftig sved, tremor, svimmelhed, levende drøm, panikanfald og endda hallucinationer.

Personer, der har taget antidepressiva i længere tid end seks uger, er mere tilbøjelige til at opleve tilbagetrækning, medmindre den daglige dosis gradvist er tilspidset.

Sådan håndteres tilbagetrækning kvalme

Risiko efter lægemiddeltype

Forskning udgivet af US Food and Drug Administration tyder på, at risikoen for SSRI-relateret kvalme varierer fra betydelig til høj:

• Paxil (paroxetin): 3, 2 procent
  • Celexa (citalopram): 4 procent
  • Lexapro (escitalopram): 15 procent
  • Prozac (fluoxetin): 21 procent
  • Zoloft (sertralin): 26 procent
  • Luvox (fluvoxamin): 40 procent

Dette bør ikke tyde på, at kvalme og opkastning kun forekommer med SSRI'er. Symptomerne er også almindelige med andre klasser af antidepressiva, omend mindre almindeligt eller dybt.

Disse omfatter tricykliske antidepressiva (TCA), serotonin-norepinephrin reuptake inhibitorer (SNRI'er) og selektive serotonin-norepinephrine-dopamin reuptake inhibitorer (SNDRI'er), som alle øger serotonintilgængeligheden i blodet.

Kvalme og opkastning er mindre almindelig med en klasse af antidepressiva kendt som monoaminoxidasehæmmere (MAOI'er). Den eneste undtagelse er, at MAOI'er stoppes for pludseligt og udløser tilbagetrækning.

coping

I de fleste tilfælde udvikles kvalme og opkastning kort efter behandlingen er startet og efterhånden løses inden for en til to uger, når kroppen tilpasser sig medikamentet. Men så mange som 32 procent af de mennesker, der tager en SSRI, oplever gentagne anfald i op til tre måneder.

Heldigvis er der ting, du kan gøre for at minimere disse symptomer:

• Tag din medicin med mad, medmindre du bliver fortalt det andet.
  • Tag dit antidepressiva ved sengetid for at sove gennem de værste symptomer.
  • Spis mindre, hyppigere måltider.
  • Suck på sukkerfri, hårdt slik, når du er kvalme
  • Tag en antacida som Zantac (ranitidin) eller vismut subsalicylat som Pepto-Bismol.
  • Sip gingerte eller let fladet ginger ale.
  • Som din læge om en langsom frigivelse af din antidepressiva.
  • Spørg din læge om midlertidigt at nedsætte din dosis.

Din læge kan også ordinere anti-kvalme medicin som Zofran (ondansetron).

Selvom protonpumpehæmmere som Prilosec (omeprazol) kan hjælpe, kan de nogle gange øge koncentrationen af ​​antidepressiva i dit blod og kan kræve dosisjustering for at undgå nye eller forværrede bivirkninger.

Hvis din kvalme eller opkastning bliver uacceptabel, kan din læge ikke have andet valg end at skifte behandling til et andet antidepressiv middel med lavere risiko for kvalme, såsom Celexa (citalopram), Paxil (paroxetin) eller Symbyax (fluoxetin / olanzapin).

5 hjem retsmidler for kvalme, der virker

Drug Tapering Strategier

For at reducere risikoen for tilbagetrækningssymptomer, når du stopper et antidepressivt middel, skal du tale med din læge om den passende aftagende strategi. Går "kold kalkun" bliver aldrig rådgivet og kan ende med at udløse de meget symptomer, du blev behandlet til.

Som en generel regel, jo længere du har været på antidepressiva, jo længere og langsommere den aftagende periode vil være. Nogle mennesker kan aftage i løbet af få uger; andre kan tage måneder.

De fleste læger vil reducere den daglige dosis i tre til fire faser, måske mere hvis du har været på et lægemiddel i lang tid. Eksempler er:

• Paxil

• 2. dosisreduktion: 100 mg
    • 3. dosisreduktion: 75 mg
    • 4. dosisreduktion: 50 mg

Tapering bør altid foretages under lægens vejledning. I nogle tilfælde kan tapering kræve ændrede doser, hvis en midlertidig dosis ikke er tilgængelig. (For eksempel skal du muligvis tage 40 mg en dag og 20 mg den næste, hvis en 30 mg pille ikke er tilgængelig.)

Medmindre andet er rettet, skal du aldrig skære et antidepressiv middel halvt, da det påvirker den hastighed, hvormed den absorberes og kan udløse bivirkninger. Kontakt din læge straks, hvis du oplever tegn på udtræden.

Hvordan man undgår antidepressiv tilbagetrækning