Håndtering af social angstsstigma

Social angst stigma er ikke anderledes end stigmatikken omkring enhver anden psykisk lidelse. Mens stigmaet kan tage en lidt anderledes form end at sige, at det mod skizofreni eller borderline personlighedsforstyrrelse (BPD), er resultatet det samme. Folk bliver gjort til at skamme sig over et problem, som de har ringe kontrol med.

I tilfælde af social angstlidelse (SAD) bliver den eneste ting, som folk frygter den mest negative vurdering af andre - deres virkelighed. Det er ikke nok, at deres egne sind får dem til at bekymre sig uendeligt om, hvad andre synes, men nu har de bekræftelse på, at folk faktisk har negative meninger om dem.

Selvom vi lever i en alder, hvor der er effektive behandlinger for mange psykiske sygdomme, inkluderes social angst, folk går stadig måneder, år, årtier og endda levetider uden nogensinde at få behandling. Det er en uheldig situation, der kun vil blive vendt ved at bringe mental sundhed i spidsen for lægehjælp og offentlig opfattelse.

Hvad er Stigma?

Lad os sikkerhedskopiere lidt. Hvad er der egentlig stigma? I den enkleste forstand henviser stigma til at devaluere en person baseret på nogle karakteristika for den pågældende person. Vi kan typisk tænke på stigmatisering som relateret til at være af en bestemt etnisk baggrund eller kommer fra en bestemt økonomisk klasse.

I tilfælde af psykisk sygdom kan stigma være til stede i offentligheden, men også blandt sundhedspersonale. På denne måde kan du overveje kritik fra venner og familiemedlemmer, hvis du tænker på en person med social angstlidelse, for at de ikke har det godt socialt og måske står over for en læge, der savner symptomer eller børster dem.

Stigma kan også tænkes som relateret til den person med sygdommen eller handlingen med at søge behandling. En person med SAD kan stigmatiseres for at have symptomer på social angst, men kan også opleve stigmatisering for at søge hjælp til et problem, som nogle måske føler er "alt i deres hoved" eller som alle beskæftiger sig med.

Social Angst Stigma

Vi har allerede rørt lidt herom, men social angststigma har tendens til at inddrage ideen om, at social angst er normal og undgåelig. Det er jo bare skamhed, ikke? Du kan blive udsat for patroniserende holdninger fra venner eller familie, der ikke tror på angst, er et reelt problem, og at du skal kunne "komme over det" alene.

Blandt børn og teenagere kan der endda være mobning eller grusomhed som en del af stigma rettet mod personer med social angst. I stedet for at føle sig sympatisk, kan nogle vælge at lægge ned børn eller teenagere, som de ser som svage eller socialt akavede.

Hvad er virkningerne af Stigma?

Desværre er virkningerne af stigma relateret til social angstlidelse mange. Nedenfor er en liste over nogle af de mest presserende spørgsmål, som stigma bringer til forkant.

Problemer med selvværd. Folk, der lever med stigma om social angst, er mere tilbøjelige til at opleve lavt selvværd, lav selvværd og dårlig livskvalitet, ifølge et 2015-studie i den amerikanske Journal of Orthopsychiatry .

Ikke-dokumenterede behandlinger. Når en lidelse er dårligt diagnosticeret eller udiagnostiseret, kan dette føre en person til at søge alternative behandlinger, der måske ikke har videnskabelig opbakning.

Manglende behandling. De fleste mennesker med social angstlidelse er bange for at indrømme, at de har et problem, og stigmatisering gør det kun værre. Du kan frygte virkninger på dit job og forhold som følge af at indrømme, at du har et problem.

Misdiagnosis . Stigma kan føre læger til at misdiagnose SAD, især hvis de undlader at tage symptomer på sygdommen alvorligt eller undlade at spørge om dem overhovedet (trods alt, hvilken socialt bekymrede patient vil sandsynligvis selv løse problemet)? Både offentligheden og sundhedspersonalet kan undlade at anerkende social angst som en lidelse eller tro på, at det bare er normal skamhed.

Mismanagement . Stigma kan medføre, at en læge ikke fuldt ud undersøger symptomer eller fører til dårlig forståelse af passende behandlinger.

Skaber barrierer til pleje. Ekstern stigma kan internaliseres hos personer med social angst, hvilket gør dem endnu mindre tilbøjelige til at søge behandling. Hvis du begynder at føle dig dårlig om hvordan du føler, vil du være mindre tilbøjelig til at indrømme, at du har et problem og forsøger at få hjælp til det.

Opretter et ikke-støttende miljø. Psykiske problemer behandles bedst inden for en støttende atmosfære. Stigma skaber et miljø, der mangler støtte, så det er svært at nå ud til hjælp. Hvis du har et psykisk problem, er støtte nøglen, især i de tidlige stadier. Forestil dig som en person med SAD at ringe til din læge og blive talt til kritisk af receptionisten?

Selvmordstanker. I værste fald kan en person føle sig ude af stand til at få hjælp på grund af stigmatisering og selvmordstanker, især hvis SAD kombineres med et andet psykisk problem som depression eller bipolar lidelse.

Kilde til Stigma

Vi kan begynde at forstå bedre, hvordan vi modvirker stigma ved at lære, hvad der forårsager det. Generelt er hovedårsagen til stigmatisering mangel på forståelse. Denne manglende forståelse kan skyldes, at en person aldrig har oplevet psykisk sygdom selv, eller fordi de ikke er opmærksomme på de typer psykiske lidelser, der eksisterer (eller at social angstlidelse er en af ​​dem).

Sådan Reducer Stigma

Nu kommer vi til den vigtigste budskab - hvordan kan vi reducere stigma relateret til social angstlidelse? Det kommer desværre ikke til at være en simpel fix, og vil kræve ændringer i holdninger gennem uddannelse. Nedenfor er nogle skridt, der kan tages af dig, offentligheden og mental sundhed erhvervene til at arbejde for at reducere virkningen af ​​stigma:

Offentlige servicemeddelelser. Ja, det er rigtig gode gamle offentlige service beskeder. Tænk på disse som reklamer for det bedre gode. Hvis de kommer ud der og bliver hørt nok gange, begynder meddelelsen at komme over. Mens de tidligere har været i fjernsyn eller radio, har nye medier og sociale medier givet mange kanaler for at få beskeden ud. Hvornår er sidste gang du delte et mental sundhedspost på din Facebook, Twitter eller Instagram-konto?

Tal om dine kampe. Yikes! Lyder skræmmende måske, men forestil dig, om alle med SAD fortalte en anden person om noget, de gik igennem. Elefanten i rummet kan til sidst gå "poof", og den lidelse, der gemmer sig i skyggerne, kan se noget lys. Hvornår er sidste gang du fortalte en historie om din sociale angst? Du kan blive overrasket over, hvem der kan relatere eller hvem der måske også har en historie.

Opmuntre folk til at læse bøger. Ja, det kan virkelig være så simpelt. Opmuntre dine venner, familie, kolleger, naboer til at læse sande historier om psykisk sygdom. Disse bøger kan være øjenåbne oplevelser, især for dem, der aldrig har oplevet sådanne ting førstehånds. Hvis du er familiemedlem til en person med psykisk sygdom, skal du læse disse bøger selv.

Del din oplevelse som en berømthed. Tak Donny Osmond, Barbra Streisand, Zack Greinke, Jonathan Knight og andre for din ærlige deling af dine kampe. Hvis du er en berømthed med social angst, fortæl historier eller skriv en bog om, hvad du har været igennem. Folk ser op til dig, og du har chancen for at hjælpe med at reducere stigma omkring denne lidelse.

Være åben Dette gælder for alle, men lad os rette det til offentligheden og psykiatriske fagfolk. Til offentligheden - være åben for muligheden for, at ikke alle oplever livet som du gør. Være åben for at lære om og forstå de psykisk syges kampe. Til sundhedspersonale - være åben for muligheden for at den person, der sidder på dit kontor, måske har et andet problem, de ikke deler. Stil spørgsmål om sociale angstsymptomer og tag svarene seriøst.

Bryd stilheden. Over hele verden, lad os arbejde for at bryde tavsheden om mental sundhed for social angstlidelse og al psykisk sygdom. Lad os følge i fodspor i lande som Australien og Storbritannien, der arbejder på at integrere mental sundhedspleje og terapi som led i rutinepleje.

Et ord fra Verywell

Føler du dig motiveret til at reducere stigma mod social angst og psykisk sygdom? Eller er du en person, der lever med udiagnostiseret social angst, og håber på en mulighed for at dele din historie og få hjælp? Uanset din situation er der mange "baby trin", som du kan tage for at hjælpe med at reducere stigma eller flytte mod selvoplysning. Overvej dine muligheder, vælg det mindste trin du kan tage, der får dig til at bevæge sig i den rigtige retning, og derefter træffe foranstaltninger.