Cyclothymia hos børn og unge

Cyclothymisk lidelse eller cyclothymia er en stemningsforstyrrelse, hvor et barn oplever alternerende episoder af hypomani og depressive symptomer. Cyclothymia anses for at være en del af det bipolare lidelsesspektrum, med milde men kroniske symptomer.

Kurset for cyklothymia

Cyclothymisk lidelse indebærer perioder med depressive symptomer, der veksler med perioder med hypomani, hvilket er en forhøjet stemningstilstand.

For at få en diagnose af cyklothymi, skal et barn opleve symptomer i mindst et år, med højst to måneder fri for symptomer.

Udbruddet af cyclothymia begynder typisk i ungdomsårene, selvom det kan begynde så tidligt som barndommen.

Selvom antallet af cyclothymia og andre bipolære lidelser hos børn og unge ikke er veletableret, rapporterer National Institute of Mental Health, at cyclothymia er ca. 1% hos børn og så højt som 3% hos unge.

En familiehistorie af bipolar eller cyklotymisk lidelse er en risikofaktor for udvikling af cyclothymi. Nogle undersøgelser tyder på, at cyclothymia er en risikofaktor for udvikling af bipolar II lidelse.

Symptomer på cyclothymia

Symptomer på cyclothymi anses for at være milde nok til at fungere. Et barn oplever dog ofte betydelige svækkelser på vigtige områder af daglig funktion.

Symptomer på cyklothymi kan omfatte:

• Irritabilitet
  • Kort eller hurtigt temperament
  • Meget lidt eller ingen søvn, men ikke træt
  • Let distraheret
  • Manglende koncentration
  • Alt for glade
  • Tilbagevendende tanker om død eller selvmord
  • Hurtig tale
  • Racing tanker
  • Vanskeligheder ved at fuldføre en opgave
  • Engagerer i overdreven hensynsløs adfærd, såsom hurtig kørsel, overforbrug, stofmisbrug mv.

Børn eller teenagere med cyklothymi kan beskrives som upålidelige, humørlige eller temperamentsfulde på grund af uforudsigelige eller irritable humør.

For en diagnose af cyklothymi må de depressive symptomer ikke opfylde kriterierne for en alvorlig depressiv episode, og de hypomaniske symptomer må ikke opfylde kriterierne for mani. Derudover må symptomer ikke forklares bedre af stofbrug eller anden psykiatrisk eller medicinsk sygdom.

Behandlingsmuligheder for cyklothymi

Når et barn er evalueret og diagnosticeret, vil hendes læge overveje alle faktorer i hendes situation og bestemme den mest passende behandling for hende.

Stemmestabiliserende medicin, som lithium og humørstabiliserende antikonvulsiva, er kendt for at være effektive til bipolar lidelse hos børn og unge. Psykoterapi har også vist sig at være en effektiv ledsagende behandling.

Antidepressiv medicin kan ordineres, men skal bruges forsigtigt hos børn og unge med en familiehistorie af bipolar lidelse, da de potentielt kan bidrage til maniske episoder eller øget humørsykling.

Udfald af cyclothymia

Selvom cyklothymi anses for at være en kronisk lidelse, kan passende behandling betydeligt hjælpe med at håndtere symptomer. Uden behandling er kort- og langsigtede konsekvenser forbundet med cyclothymi imidlertid:

• Lavt selvværd
  • Interpersonelle forhold vanskeligheder
  • Stoff brug og misbrug
  • Akademisk tilbagegang
  • Øget risiko for selvmordsforsøg

Mindre end halvdelen af ​​mennesker med cyclothymia ender med at udvikle bipolar lidelse, og hos nogle mennesker forsvinder cyclothymia faktisk med tiden.

Hvornår skal du søge hjælp

Hvis dit barn eller unge har symptomer på cyclothymi eller en anden bipolar lidelse, skal du tale med hendes børnelæge eller en mental sundhedspersonale. Cyclothymia er en alvorlig medicinsk sygdom, der kræver behandling. Behandling kan betydeligt reducere symptomernes sværhedsgrad og potentielt forhindre fremtidige episoder.