Daglige drikkevarer i fare for alvorlig leversygdom

Hvis du er en daglig drikker, kan du reducere risikoen for at udvikle leversygdom betydeligt, hvis du begynder at planlægge flere alkoholfrie dage hver uge.

Folk, der drikker alkohol dagligt, sammenlignet med ugentlige binge drinkers, risikerer at udvikle mere alvorlige former for leversygdom, herunder cirrose eller progressiv fibrose, ifølge en undersøgelse i Det Forenede Kongerige.

Daglig drikker en risikofaktor

Hvis du begyndte at drikke i en tidlig alder - omkring 15 år eller tidligere - og udviklede en vane med daglig drik, viser forskning, at disse er de største risikofaktorer ved udvikling af en livstruende alkoholrelateret leversygdom.

Ugentlige binge drinkers kan også udvikle leversygdom, men daglig eller nær daglig tunge drikker har vist sig at forårsage et stigende antal dødsfald i Det Forenede Kongerige på grund af leversygdom.

Alkoholrelateret leversygdom

Southhampton-forskerne begyndte deres undersøgelse af teorien om, at stigningen i alkoholrelaterede leverdød i Storbritannien var relateret til en tilsvarende stigning i episodisk binge-drikke i landet. De var overrasket over at finde ud af, at de fleste af de deltagende forsøgspersoner med svær leversygdom var daglige drivere, ikke ugentlige binge drinkers.

Forskerne studerede 234 mennesker, der havde en form for leversygdom. Deres resultater omfattede:

• 106 havde en alkoholrelateret leversygdom (ALD).
  • 80 havde cirrose eller progressiv fibrose.
  • 71% af dem med ALD var daglige drivere.
  • De med ALD begyndte at drikke i en gennemsnitlig alder af 15 år.
  • ALD patienter havde signifikant flere drikkedage efter 20 år.

Mindre drikker, mindre risiko

Sammenlignet med patienter, der havde cirrose eller fibrose, drak de med andre former for leversygdom sparsomt, med kun 10 af dem i undersøgelsen moderate drivere i fire eller flere dage om ugen. De lettere drikkere havde mindre alvorlige former for leversygdom.

Leveren udfører dusinvis af kritiske funktioner. Når leveren bliver syg eller beskadiget, kan den påvirke dit helbred på mange måder og til sidst føre til døden.

Daglig drikker mere risikabelt end lejlighedsvis binge drikker

Denne britiske undersøgelse antyder, at binge drikkekohol kan være mindre skadelig for leveren end daglig, langvarig drik; Men selvom binge drikker kan være mere sikkert end konstant drikker, er minimal alkohol sandsynligvis den sikreste vej til sundhed.

Andre undersøgelser har forbundet det daglige alkoholforbrug til udviklingen af ​​en alkoholrelateret leversygdom. Data fra Dionysos-undersøgelsen viste, at risikotærsklen for udvikling af cirrose og levercancer hos skrumplever er 30 gram (lidt mere end 1 ounce) alkohol om dagen. Risikoen stiger med større daglig indtagelse, undersøgelsen fundet.

Det er drikkemønsteret, der er risikabelt

En anden undersøgelse viste, at selv om den gennemsnitlige mængde alkohol, der forbruges, er en faktor i udviklingen af ​​leversygdom og mange andre kroniske sygdomme, er et dagligt mønster af drikkevand en yderligere påvirkningsfaktor.

Konsensus synes at være, hvis du drikker alkohol dagligt, kan du sætte dig i fare for at udvikle alkoholrelateret leversygdom, uanset mængden af ​​alkohol du forbruger. Du kan overveje at springe over et par dage hver uge.