Delusions forekommer i bipolar lidelse

En vildfarelse er en falsk tro på, at en person fastholder for at være sandt, uanset om det faktisk er sandt eller endda muligt. Nogen der er vildledende, vil hænge fast til en sådan tro, selv om andre mennesker er i stand til logisk at forklare, hvorfor det er falsk.

Der er en anerkendt psykisk sygdom kaldet vildforstyrrelse, hvor vrangforestillinger er det dominerende symptom. I en type bipolar lidelse, der omfatter psykose, er vrangforestillinger imidlertid karakteristisk for psykotiske hændelser. De ser ofte sammen med hallucinationer - ting eller lyde folk ser eller hører, der ikke er der faktisk. Og så for at forstå vrangforestillinger som et symptom på bipolar lidelse, er det også nyttigt at blive bekendt med psykose.

Psykose i bipolar lidelse

I de enkleste termer er psykose tabet af kontakt med virkeligheden. Når nogen har en psykotisk begivenhed, bliver deres tanker og overbevisninger forvrænget og er ikke baseret på, hvad der virkelig sker. Sommetider er de vrangforestillinger og hallucinationer, der ledsager bipolære symptomer, i overensstemmelse med en persons nuværende sindstilstand, i hvilket tilfælde de kaldes humør-kongruente symptomer, og til tider er modsat det tilfældet - en persons vildfarelse stemmer ikke overens med deres humør, der er kendt som humør-incongruente symptomer.

Psykose er ikke en sygdom i sig selv, men som i tilfælde af bipolar lidelse, et symptom på en stemningsforstyrrelse. Omkring 3 procent af den amerikanske befolkning vil opleve en psykotisk episode i løbet af deres levetid, ifølge National Institute of Mental Health, om de har en psykisk lidelse eller ej. Faktisk er der en række årsager til andre psykoser end psykiatrisk sygdom, herunder:

• At være søvn berøvet
  • Stofbrug
  • Hovedskade
  • Temporal lob epilepsi
  • Skjoldbruskkirtler
  • Dårlige reaktioner på medicin
  • Vitamin B12 mangel
  • Huntingtons sygdom

I bipolar lidelse forekommer psykotiske hændelser normalt i perioder med mani, men de kan udvikle sig, mens en depressiv tilstand også er fremtrædende. Uanset hvad, hvis psykotiske episoder er en del af din bipolar lidelse, vil din officielle diagnose sandsynligvis afspejle det, og du vil blive sagt at have bipolar lidelse med psykotiske træk.

Hvis du bliver diagnosticeret på denne måde, betyder det ikke, at din sygdom er mere alvorlig, eller din prognose er svagere end den for en person med bipolar lidelse, der ikke omfatter psykotiske episoder, viser forskning. En undersøgelse viste, at der i bipolar lidelse med psykose tendens til at være hurtigere at cykle mellem mani og depression samt flere kroniske stemningsforstyrrelser som depression og angst end i bipolar lidelse, der ikke har psykotiske symptomer.

Advarselsskilte af psykose

Psykose sker normalt ikke pludselig. Der er ofte advarselsskilte, der kan fortælle dig, at det kommer, herunder:

• Pludselig mister interessen i de ting, du plejede at nyde
  • Stærke, urimelige følelser eller slet ingen følelser
  • Ekstreme ændringer i dine sovemønstre
  • At være ude af stand til at gøre ting, du normalt kan
  • Isolere dig selv mere end normalt
  • Dine karakterer eller arbejdsopgaver taber pludselig
  • Bliver mistænkelig for andre
  • At sige eller lave bizarre ting, der ikke afspejler virkeligheden
  • At miste interessen for at opretholde personlig hygiejne
  • Har problemer med at fokusere og koncentrere sig
  • Problemer med at kommunikere, såsom at ændre emner hurtigt eller tale usammenhængende
  • Begynder at være ude af stand til at fortælle hvad der er rigtigt og hvad der ikke er

Typer af vrangforestillinger

Der er mange forskellige typer vrangforestillinger. Disse er dem der oftest er forbundet med psykiske lidelser.

• Delusions of grandness: Tro på at du er berømt eller offentligt vigtig, eller at du er en gud.
  • Delusional jalousi: Tro på, at din ægtefælle eller partner er ved at være utro, når de ikke er det.
  • Forfølgelse eller paranoid vrangforestillinger: Misforståelse om at du bliver fulgt, spioneret på, hemmeligt lyttet til eller lignende.
  • Somatiske vrangforestillinger : Tro på at du har en bestemt medicinsk tilstand eller fysisk defekt.
  • Henvisninger: Tænker, at tilfældige begivenheder indeholder en særlig betydning for dig alene.
  • Bizarre vrangforestillinger: Tro på ting, der er umulige, som at tænke, at du er en varulv, eller din søster er en blæksprutte, eller at kæmpe orme gør undergrunds tunneler.

Behandlingsmuligheder

Psykose - og derfor vrangforestillinger og / eller hallucinationer, der omfatter det - kan behandles, især hvis behandlingen er fokuseret og hurtig. Tidlig indgriben gør en stor forskel i genopretningen. Behandling kan omfatte antipsykotiske lægemidler og psykoterapi, såsom kognitiv adfærdsterapi (CBT), understøttende psykoterapi og kognitiv forbedringsterapi.