• Vigtigste
  • fobier

Depersonalisering / Derealisering Disorder Symptomer

Depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse er en mental sundhedstilstand, der kan få en person til at opleve enten en vedvarende eller tilbagevendende følelse af at være uden for deres legeme (depersonalisering) eller en fornemmelse af, at hvad der sker omkring dem ikke er ægte (derealisering) eller begge dele.

Det er en af ​​fire typer dissociative lidelser, diagnostiske forhold, hvor der er en fragmenteret følelse af identitet, minder og / eller bevidsthed. Kendetegnene for disse forhold er en ufrivillig afbrydelse fra virkeligheden.

Ifølge National Alliance on Mental Illness (NAMI) har omkring halvdelen af ​​voksne haft en disassociativ episode i deres liv, men kun omkring 2 procent af mennesker opfylder kriterierne for at blive diagnosticeret af lidelsen. Kvinder er mere tilbøjelige end mænd til at opleve depersonalisering / derealisering eller en anden form for disassociativ forekomst.

En diagnose af depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse kan forstyrre og forvirre oprindeligt, men når du først forstår, at de symptomer, du oplever (hvoraf nogle måske har du spekulerer på, om du mister dit sind) har en genkendelig og rimelig årsag og mere vigtigt, at psykoterapi og måske medicin kan hjælpe, du kan begynde at føle sig mindre bekymret og nervøs.

Dissociative Disorders

Ifølge den diagnostiske og statistiske manual for psykiske sygdomme, 5th Edition (DSM-5), som blev offentliggjort i 2013, er de andre dissociative tilstande dissociativ amnesi, dissociativ fugue og dissociativ identitetsforstyrrelse.

I modsætning til psykotiske lidelser ved, at personer med depersonalisering / derealiseringsproblemer ved, at deres erfaringer med frigørelse ikke er reelle. Derfor kan de frygte, at de bliver vanvittige. Forståeligt kan dissociative lidelser føre til depression og angst. Alle disse forhold antages at være knyttet til en historie med traumer.

Symptomer

Selvom depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse anses for at være en enkelt diagnose, har den to forskellige aspekter, der måske eller måske ikke gælder for en person.

Depersonalisering betyder, at du føler dig løsrevet fra dig selv, som om du ser på dit liv foregår fra sidelinjen, eller du ser dig selv på en filmskærm. Du må ikke føle dig forbundet med din krop, sind, følelser eller fornemmelser. Nogle mennesker beskriver at føle sig robot eller ude af stand til at kontrollere tale eller bevægelse. Du må ikke være i stand til at vedhæfte følelser til minder, eller endda "eje" dine minder som oplevelser, der er sket med dig.

Nogle mennesker, der beskæftiger sig med depersonalisering oplever alexithymi-en manglende evne til at genkende eller beskrive følelser. Der er også mulige fysiske symptomer - den forstand, at din krop og lemmer er forvrænget - hævede eller krympede - eller at hovedet er pakket i bomuld. Du kan føle dig fysisk følelsesløs til følelser.

Derealisering er en følelse af at være løsrevet fra dit miljø og genstande og andre mennesker i det. Verden kan virke forvrænget og uvirkelig som om du observerer det gennem et slør. Du kan føle som om en glasvæg adskiller dig fra folk, du er interesseret i.

Dette aspekt af disassociation kan også skabe forvridninger i syn og andre sanser. Dine omgivelser kan virke sløret, farveløse, todimensionelle, uvirkelige eller større end liv eller tegneserier. Afstand og objekters størrelse eller form kan forvrænges, og du kan også have øget opmærksomhed eller dine omgivelser. Meget nyere begivenheder kan synes at være sket i den fjerne fortid.

Årsager og risikofaktorer

Alvorlig stress, angst og depression er almindelige udløsere for depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse. Ofte oplevede personer med depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse tidligere traumer i deres liv. De kan have lidt følelsesmæssigt eller fysisk misbrug eller forsømmelse i deres barndom, oplevet vold i hjemmet, eller hvis en elskede dør uventet. Manglende søvn eller et overstimulerende miljø kan gøre symptomerne værre. Ifølge Merck Manual er 25 procent til 50 procent af tiden den stress, der medfører depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse, forholdsvis lille eller ikke engang indlysende.

Nogle mennesker er mere sårbare over for psykiatriske lidelser end andre. I tilfælde af depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse opregner Mayo Clinic disse specifikke risikofaktorer:

• En medfødt tendens til at undgå eller benægte vanskelige situationer; problemer tilpasning til vanskelige situationer
  • Oplever eller endda vidner om en traumatisk begivenhed eller misbrug som barn eller som voksen
  • Alvorlig stress i ethvert område af livet, fra vigtige relationer til økonomi til arbejde
  • Depression eller angst, især alvorlig eller langvarig depression eller angst med panikanfald
  • En historie om brug af rekreative lægemidler, der kan udløse episoder af depersonalisering eller derealisering

Episoder af depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse kan vare i timer, dage, uger eller endda måneder. For nogle bliver sådanne episoder kroniske og udvikler sig til igangværende følelser af depersonalisering eller derealisering, som regelmæssigt kan blive bedre eller værre.

Diagnose

For at nul i den psykiatriske diagnose vil en læge først sørge for, at der ikke er andre grunde til symptomer, såsom stofmisbrug, anfaldsproblemer eller andre psykiske problemer.

Når andre potentielle problemer er udelukket, vil en kliniker overveje kriterier fra DSM-5. Disse omfatter:

• Vedvarende eller tilbagevendende episoder af depersonalisering, derealisering eller begge dele
  • En forståelse af en person, at det de føler er ikke rigtigt
  • Signifikant nød eller forringelse af social eller erhvervsmæssig funktion forårsaget af symptomer

Ibland foretages billeddannelse og andre tests for at udelukke fysiske problemer, især hvis symptomer vises efter 40 år. Psykologiske tests og specielle strukturerede interviews og spørgeskemaer kan hjælpe med at diagnosticere depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse.

Behandling

Den mest effektive måde at håndtere depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse på er med psykoterapi. Der er mange typer terapi og teknikker til behandling af psykiatriske lidelser. En, der ofte bruges, er kognitiv adfærdsterapi, som kombinerer strategier til blokering af obsessiv tænkning om at føle ting, er ikke virkelige og distraktionsteknikker.

Jordingsteknikker kalder på sanserne for at hjælpe en person til at føle sig mere i kontakt med virkelighedsspilende høj musik for at engagere sig f.eks. Eller holde en isterning for at hjælpe en person med at føle sig forbundet med sensationen.

Andre tilgange, som nogle gange er nyttige til behandling af depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse, er psykodynamiske teknikker, der fokuserer på at arbejde gennem konflikter og negative følelser, som folk har tendens til at løsne fra og øjeblikkelig sporing (med fokus på hvad der sker i øjeblikket) sammen med mærkning dissociation og effekt, som "lærer folk at genkende og identificere deres følelser af dissociation", ifølge Merck Manual.

Der er ingen medicin godkendt specifikt til depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse. Læger foreskriver undertiden anti-angst medicin og antidepressiva til at hjælpe med at overvinde symptomer på tilstanden, selvom ingen af ​​disse vil behandle det direkte.

Med målrettet personlig behandling behandler nogle mennesker helt fra depersonalisering / derealiseringsforstyrrelse. Chancerne for dette er bedst, når de underliggende stressorer, som bidrog til og udløste tilstanden, kan håndteres med succes. Og for nogle finder genoprettelsen sted organisk uden specifik behandling.