Depressiv lidelse med blandede funktioner

Depressiv lidelse med blandede træk, også kendt som en blandet episode, blandet tilstand eller agiteret depression, er en betegnelse anvendt i 5. udgave af Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders (DSM-5) for at beskrive en tilstand, hvor symptomer på både depression og mani eksisterer på samme tid. Hvis du har denne tilstand, oplever du for det meste depressive symptomer, men du har også visse maniske symptomer, som f.eks. Racing tanker.

En anden form for blandet tilstand ville være bipolar lidelse med blandede træk, hvor du hovedsageligt har maniske symptomer, men du har også visse depressive symptomer, såsom græd.

Årsager

Selv om årsagerne til denne tilstand ikke forstås godt, foreslår nogle forskere, at humørsygdomme eksisterer på et kontinuum, der spænder fra depression til mani.

Mens du måske lider af symptomer, der hovedsageligt falder i den ene ende eller den anden i skalaen, er ren depression sandsynligvis ret sjælden. Men klinikere gør stadig en diagnostisk skelnen mellem depression og bipolar lidelse.

Symptomer

For at blive diagnosticeret med alvorlig depression, skal du have haft følelser af depression og / eller nedsat interesse eller fornøjelse i aktiviteter, du normalt har haft, PLUS mindst fire af følgende symptomer næsten hver dag i de sidste to uger eller længere :

• Træthed eller tab af energi
  • Følelser af værdiløshed eller skyld
  • Vægt eller appetitændringer (taber eller går i vægt, har ingen appetit eller spiser mere end du normalt gør)
  • Manglende evne til at falde i søvn eller sove for meget
  • Psykomotorisk agitation eller retardation (pacing eller følelse af rastløs, træg tanker eller ikke følelse som at flytte)
  • Mindsket evne til at tænke eller koncentrere sig
  • Tilbagevendende tanker om død eller selvmord

Hvis du opfylder de specifikke kriterier for en diagnose af alvorlig depressiv lidelse, vil din læge derefter overveje, om du også har haft nogen af ​​de følgende symptomer på mani eller hypomani:

• Forhøjet humør
  • Opblæst selvværd
  • Presset tale og øget tale
  • Mindsket behov for søvn
  • Flyvning af ideer eller racing tanker
  • Øget energi eller målrettet aktivitet
  • Større deltagelse i aktiviteter, der er behagelige, men som har potentiale til at få dårlige konsekvenser, såsom overdreven brug af alkohol eller risikabelt sex

Hvis du har haft mindst tre af de foregående symptomer næsten hver dag i de sidste to uger af din nuværende depressive episode, vil der blive tilføjet en specifik "med blandede funktioner" til din diagnose af depression.

Diagnose

Under DSM-5 kan den specifikke "med blandede funktioner" tilføjes til en diagnose af alvorlig depressiv lidelse for at indikere, at du har symptomer på både depression og mani, men at du ikke helt opfylder kriterierne for en diagnose af bipolar sygdom.

At blive diagnosticeret med depressiv lidelse med blandede træk er en forholdsvis betydelig risikofaktor ved udvikling af bipolar lidelse i fremtiden, så din behandlingsplan skal tilpasses tilsvarende.

Behandling

Hvis du er diagnosticeret med en depressiv lidelse med blandede funktioner, vil du sandsynligvis have brug for et antidepressivt middel. Imidlertid svarer denne type depression generelt ikke godt til antidepressiva alene og undertiden reagerer ikke godt på dem overhovedet.

Din læge kan ordinere et atypisk antipsykotisk middel som Saphris (asenapin), Latuda (lurasidon), Zyprexa (olanzapin), Seroquel (quetiapin) eller Geodon (ziprasidon) og / eller en humørstabilisator som lithium eller Depakote (divalproex) for at hjælpe med dine maniske symptomer sammen med eller i stedet for antidepressiva. Du kan også blive ordineret som beroligende som Valium (diazepam), Xanax (alprazolam), Ativan (lorazepam) eller Klonopin (clonazepam) for at hjælpe dig med at sove.