Forskelle mellem panikforstyrrelse og GAD

Mens panikforstyrrelse og generaliseret angstforstyrrelse (GAD) deler nogle almindelige symptomer, som for meget bekymrende, er de to separate og forskellige psykiske sygdomsforhold. At få viden om disse to almindelige mentale sundhedsmæssige forhold kan være det første skridt til at hjælpe dig selv eller en elsket.

Karakteristika for panikforstyrrelse

Tilbagevendende panikanfald er de vigtigste diagnostiske kriterier for panikforstyrrelse. Disse panikanfald udføres med pludselige og intense følelser af terror, frygt eller ængstelse uden tilstedeværelse af egentlig fare.

Disse følelser ledsages ofte af mange ubehagelige fysiske fornemmelser, herunder:

• Brystsmerter
  • Bevæbning og omrystning
  • Hjertebanken / accelereret hjertefrekvens
  • Hyperventilation eller åndenød
  • Overdreven svedtendens
  • Nummenhed og prikkende fornemmelser
  • Følelse af kvælning

Disse fysiske symptomer er typisk mødt med forstyrrende tanker og frygt. For eksempel kan en person forvirre, være bange for at gå sindssyg eller endda føle sig løs fra virkeligheden eller sig selv.

Symptomerne på et panikangreb opstår som regel pludselig, spids inden for 10 minutter, og derefter nedsættes. Men nogle angreb kan vare længere eller kan forekomme i rækkefølge, hvilket gør det vanskeligt at bestemme, hvornår et angreb slutter, og en anden begynder.

Panikforstyrrelse forårsager ofte overdreven bekymring for at have et andet panikanfald, hvilket skaber en ond cirkel. Det er ikke usædvanligt, at en person med panikforstyrrelse bliver så fortæret af bekymring og frygter, at de udvikler adfærdsmæssige ændringer, som f.eks. Agorafobi, hvor de undgår miljøer eller situationer, hvor de frygter et panikanfald, kan opstå.

Karakteristik af GAD

Hovedfunktionen ved GAD er overdreven og gennemgribende bekymring for mange hverdagslivshændelser. Denne bekymring er svært at kontrollere, og de bekymrende tanker kan blive uhåndterlige.

For at blive diagnosticeret med GAD, skal bekymring og angst vare i mere end seks måneder og forstyrre den daglige funktion. For en person med GAD kan deres bekymring og angst overgå, hvilket gør det vanskeligt for dem at gennemføre jobopgaver, opretholde sunde forhold og tage sig af sig selv.

Med GAD kan en person have fysiske symptomer, men de adskiller sig fra dem med panikforstyrrelse. Fælles eksempler på disse fysiske symptomer omfatter:

• Søvnproblemer (problemer med at falde eller blive i søvn)
  • Træthed
  • Muskelspænding
  • Irritabilitet
  • rastløshed
  • Fordøjelsesproblemer som diarré eller mavesmerter
  • Kronisk hovedpine

Fokus for bekymring i GAD omgiver generelt sædvanlige livsforhold - økonomi, jobproblemer, børn, sundhed - i modsætning til paniklidelse, når der kommer bekymring spontant og / eller fokuserer på, hvornår det næste panikanfald vil forekomme.

Sameksistens af betingelser

Det er muligt at have både panikforstyrrelse og GAD. Det er heller ikke ualmindeligt, at panikforstyrrelser og GAD forekommer med humørsygdomme som alvorlig depressiv lidelse, andre angstlidelser som social fobi eller stofmisbrug.

Yderligere kompliceret billedet er, at medicinske tilstande som en overaktiv skjoldbruskkirtel (hyperthyroidisme), hjertesygdom, lungesygdom eller neurologiske sygdomme som slagtilfælde kan efterligne symptomerne på en panikforstyrrelse eller GAD.

Derfor er det vigtigt at søge omsorg fra en sundhedspersonale for at sikre korrekt evaluering og diagnose og at starte en behandlingsforløb.

Et ord fra Verywell

Symptomerne på panikforstyrrelse og GAD kan være invaliderende og påvirker både livskvaliteten og en persons hverdag. Men den gode nyhed er, at med den store behandling kan de fleste mennesker med paniklidelse eller GAD opnå betydelig lindring fra deres symptomer. Jo tidligere diagnosen er foretaget og behandlingen begynder, desto bedre.

Hvis du har symptomer på panikforstyrrelse, GAD eller begge, skal du tale med din læge eller en anden sundhedsudbyder. Nogle gange kommer i gang og nå ud er det sværeste trin, men du vil være glad for at du gjorde.