• Vigtigste
  • ADHD

Har dit barn ADHD eller er det bare høj energi?

Mens mange børn med ADHD faktisk er meget energiske, er høj energi alene ikke nok til at berettige en diagnose. Faktisk er børn med nogle former for ADHD slet ikke høje energi. ADD kan for eksempel manifestere sig i lav energi kombineret med uopmærksomhed og andre symptomer.

Så hvornår kan et barn med masser af energi blive diagnosticeret med ADHD? For at kvalificere sig til diagnosen skal et barn have et kronisk, gennemgribende problem med sin evne til at regulere aktivitetsniveauet samt nedsat evne til at hæmme og kontrollere impulser. Forringelsen af ​​funktion eller læring er nøglen til differentiering af ADHD fra normal aktivitet.

Hvordan man fortæller

Men hyperaktivitet og de andre primære symptomer, impulsivitet og uopmærksomhed er virkelig bare toppen af ​​isbjerget for børn, der har ADHD. Der kan være yderligere nedskrivninger, der måske ikke er så indlysende. For eksempel:

• Børn med ADHD har ofte svært ved at behandle information. Med det hyperaktive eksempel kan det være, at den enkelte har problemer med at bremse nok til at behandle oplysninger nøjagtigt. Dette kan skabe problemer i en klasseværelse, hvor eleverne forventes hurtigt og præcist at give mening og svare på instruktion.
  • Børn med ADHD bliver frustreret og overvældet meget let og har problemer med at regulere deres følelser. Disse symptomer kan forstyrre sociale relationer, hvilket fører til en følelse af isolation og nedsat selvværd.
  • Børn med ADHD kæmper normalt med udøvende funktion spørgsmål som organisering, planlægning, prioritering, opmærksomhed og huske detaljer. Disse problemer kan blive problematiske i en række indstillinger. Selv i efterskolesporten forventes holdmedlemmer at komme forberedte, huske, hvad de blev undervist og vise sig i tide.
  • Børn med ADHD har også tendens til at være mindre modne udviklingsmæssige end deres samme aldersgrupper. Således kan en 11-årig med ADHD tænke og opføre sig mere som et lille barn end som en stigende teenager. Det betyder, at selv som teenagere børn med ADHD kan mangle den dom, de har brug for til at træffe kloge valg om venskaber, risikovillighed og potentielt skadelige aktiviteter.

Hvis dit barn er energisk og finder det svært at sidde stille, kan han vise nogle af tegnene på ADHD. Men hvis han også er i stand til at kontrollere sine impulser og følelser, være opmærksom og reagere hensigtsmæssigt i skolen og hjemme, er han nok bare en energisk person. Mens de centrale symptomer, der definerer ADHD, kan omfatte hyperaktivitet sammen med impulsivitet og uopmærksomhed, vil ikke alle børn (eller voksne) med ADHD have disse symptomer på samme måde eller i samme grad. Du vil helt sikkert se ændringer i den måde, symptomerne manifesterer eller præsenterer, når en person bevæger sig gennem forskellige stadier af livet.

Så som du kan se, for et barn med ADHD, er der meget mere involveret end blot at være aktiv og fuld af energi. Ikke desto mindre er det altid en god ide at tjekke ind hos din børnelæge, hvis du har bekymringer over dit barns udvikling.