DSM-5 kriterier for diagnosticering af paniklidelse

Paniklidelse er klassificeret som en angstlidelse i DSM-5. I henhold til retningslinjerne skal du regelmæssigt opleve uventede panikanfald for at blive diagnosticeret med en panikforstyrrelse.

Hvad siger DSM-5 mere om en panikforstyrrelse? Hvordan ændrede den nye udgave den måde, den er diagnosticeret på? Blandt opdateringerne er tydeliggørelse om typer panikanfald og hvordan agorafobi er forbundet med paniklidelse.

Hvad er DSM-5?

Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders (DSM-5) af American Psychiatric Association (APA) er det system, der anvendes i USA til at diagnosticere psykiske lidelser. DSM indeholder diagnostiske kriterier, der anvendes af mental sundhedspersonale til at klassificere og beskrive enhver psykisk sygdom.

Udgivelsen af ​​DSM-5 i 2013 er den første vigtige opdatering siden 1994. I denne udgave blev der foretaget mange ændringer, og dette omfatter nogle opdateringer til diagnosen panikforstyrrelse.

Dette system er ikke uden kontrovers. Mange lidelser har overlappende symptomer. Nogle fagfolk stiller spørgsmålstegn ved gyldigheden af ​​denne type klassifikationssystem, mens andre føler, at der er stor subjektivitet i dens anvendelse.

På trods af disse forbehold er en diagnose ofte nødvendig for behandling, forskning og forsikringsgodtgørelse. Mange fagfolk føler, at dette system er langt bedre end intet system overhovedet.

Hvordan DSM-5 diagnostiserer en panikforstyrrelse

De diagnostiske kriterier for panikforstyrrelse er defineret i DSM-5. Det er en angstlidelse baseret primært på forekomsten af ​​panikanfald, som er tilbagevendende og ofte uventet.

Derudover følges mindst et angreb af en måned eller mere af den person, der frygter, at de vil have flere angreb. Dette får dem til at ændre deres adfærd, hvilket ofte omfatter at undgå situationer, der kan fremkalde et angreb.

Det er vigtigt at bemærke, at en panikforstyrrelsesdiagnose skal udelukke andre potentielle årsager til panikanfaldet eller hvad der føles som en.

• Angrebene skyldes ikke stoffets direkte fysiologiske virkninger (såsom stofbrug eller medicin) eller en generel medicinsk tilstand.
  • Angrebene betegnes ikke bedre af en anden psykisk lidelse. Disse kan omfatte en social fobi eller en anden specifik fobi, obsessiv-kompulsiv lidelse, posttraumatisk stresslidelse eller separationsangstforstyrrelse

Definerer panikanfald

Da panikanfald er nøglen til en panikforstyrrelsesdiagnose, er de veldefinerede og ret specifikke. Her er opdateringerne i DSM-5 signifikante. Den tidligere version klassificerede panik angriber i tre kategorier: situationally bound / cued, situationsmæssigt disponeret eller uventet / uncued. DSM-5 forenkler det i to meget klare kategorier: forventede og uventede panikanfald.

Forventede panikanfald er dem, der er forbundet med en bestemt frygt som flyvningen. Uventede panikanfald har ingen tilsyneladende udløseren eller cue og kan synes at forekomme ud af det blå.

Ifølge DSM-5 er et panikanfald karakteriseret ved fire eller flere af følgende symptomer:

• Palpitationer, pounding hjerte eller accelereret puls
  • Svedende
  • Bevæbning eller omrystning
  • Følelser af åndenød eller kvælning
  • En følelse af kvælning
  • Brystsmerter eller ubehag
  • Kvalme eller mavesmerter
  • Følelse svimmel, ustabilt, lethåret eller svagt
  • Følelser af urealitet (derealisering) eller at være løsrevet fra sig selv (depersonalisering)
  • Frygt for at miste kontrol eller blive skør
  • Frygt for at dø
  • Nummenhed eller prikkende fornemmelser (paræstesier)
  • Kuldegysninger eller hot flushes

Tilstedeværelsen af ​​færre end fire af de ovennævnte symptomer kan betragtes som et angreb med begrænset symptom panik.

Agorafobi står nu alene fra panikforstyrrelse

I tidligere versioner af DSM var agorafobi associeret med panikforstyrrelse. Med opdateringerne af DSM-5 er det nu en separat og kodbar diagnose. Dette er en af ​​de største forskelle i opdateringerne.

Inden for opdateringen til agorafobi bemærker DSM-5, at en person skal opleve intens frygt eller angst i mindst to situationer. Disse omfatter at være ude i offentlige, åbne rum og i skarer, stort set hvor som helst du er uden for hjemmet.

Det bemærker også, at unddragelsesadfærd skal udstilles. Disse er et resultat af frygten for at være i situationer, der kan fremkalde panikanfald eller angst, hvor hjælp måske ikke er tilgængelig, eller at det er svært at flygte.

Kun en professionel kan diagnosticere panikforstyrrelse

Det er vigtigt at vide, at symptomerne på paniklidelse kan efterligne mange andre angstlidelser og / eller medicinske tilstande. Kun din læge eller mental sundhedspersonale kan diagnosticere panikforstyrrelse.