DSM-5 PTSD Diagnostiske Kriterier

Kriterierne for diagnosticering af posttraumatisk stresslidelse (PTSD) i den femte udgave af Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) er noget anderledes end kriterierne i fjerde udgave. Her er symptomkriterierne i DSM-5.

Kriterium A

Du blev udsat for en eller flere begivenheder, der involverede død eller truet død, faktisk eller truet alvorlig skade eller truet seksuel overtrædelse. Derudover blev disse begivenheder oplevet på en eller flere af følgende måder:

1. Du oplevede begivenheden
  2. Du er vidne til begivenheden, da den opstod hos en anden
  3. Du lærte om en begivenhed, hvor en nært familie eller en ven oplevede en faktisk eller truet voldelig eller utilsigtet død
  4. Du oplevede gentagne udsættelser til ubehagelige detaljer om en begivenhed, som f.eks. En politibetjent gentagne gange høre oplysninger om seksuelt misbrug af børn

Kriterium B

Du oplever mindst et af følgende påtrængende symptomer forbundet med den traumatiske begivenhed:

1. Uventede eller forventede gentagne, ufrivillige og påtrængende forstyrrende minder om den traumatiske begivenhed
  2. Gentagne forstyrrende drømme, hvor drømmens indhold er relateret til den traumatiske begivenhed
  3. Oplevelsen af ​​en form for dissociation (for eksempel flashbacks) hvor du føler som om den traumatiske begivenhed sker igen
  4. Stærke og vedvarende nødsituation ved udsættelse for signaler, der er enten inden for eller uden for din krop, der er forbundet med din traumatiske begivenhed
  5. Sterke kropsreaktioner (for eksempel øget hjertefrekvens) ved eksponering for en påmindelse om den traumatiske begivenhed

Kriterium C

Hyppig undgåelse af påmindelser i forbindelse med den traumatiske begivenhed, som det fremgår af et af følgende:

1. Undgåelse af tanker, følelser eller fysiske fornemmelser, der frembringer minder om den traumatiske begivenhed
  2. Undgåelse af mennesker, steder, samtaler, aktiviteter, genstande eller situationer, der frembringer minder om den traumatiske begivenhed

Kriterium D

Mindst to af følgende negative ændringer i tanker og humør, der opstod eller forværret efter oplevelsen af ​​den traumatiske begivenhed:

1. Manglende evne til at huske et vigtigt aspekt af den traumatiske begivenhed
  2. Vedvarende og forhøjede negative vurderinger om dig selv, andre eller verden (for eksempel "Jeg er ulovlig" eller "Verden er et ondt sted")
  3. Forhøjet selvtillid eller skylden for andre om årsagen eller konsekvensen af ​​en traumatisk begivenhed
  4. En negativ følelsesmæssig tilstand (for eksempel skam, vrede eller frygt), der er gennemgribende
  5. Tab af interesse for aktiviteter, som du plejede at nyde
  6. Følelse løsrevet fra andre
  7. Manglende evne til at opleve positive følelser (for eksempel lykke, kærlighed, glæde)

Kriterium E

Mindst to af følgende ændringer i ophidselse, der startede eller forværres efter oplevelsen af ​​en traumatisk hændelse:

1. Irritabilitet eller aggressiv adfærd
  2. Impulsiv eller selvdestruktiv adfærd
  3. Føler hele tiden "på vagt" eller som fare lurer rundt om hvert hjørne (eller hypervigilance)
  4. Højre skræmmende reaktion
  5. Vanskeligheder koncentrere sig
  6. Problemer med at sove

Kriterium F

Ovennævnte symptomer varer i mere end en måned.

Kriterium G

Symptomerne medfører stor nød og / eller forstyrrer i høj grad med en række forskellige områder i dit liv.

Kriterium H

Symptomerne skyldes ikke en medicinsk tilstand eller en form for stofbrug.

DSM-5 PTSD Diagnose

For at blive diagnosticeret med PTSD i henhold til DSM-5 skal du opfylde følgende:

• Kriterium A
  • Et symptom (eller mere) fra Kriterium B
  • Et symptom (eller mere) fra Kriterium C
  • Tre symptomer (eller flere) fra Kriterium D
  • Tre symptomer (eller flere) fra Kriterium E
  • Kriterier F gennem H

Sådan ændrede DSM-5

Den største ændring i DSM-5 fjerner PTSD fra kategorien af ​​angstlidelser og sætter den i en klassifikation kaldet "Trauma og stressrelaterede lidelser."

Andre vigtige ændringer er:

• Mere klart definerer, hvilken slags begivenheder betragtes som traumatiske i Kriterium A
  • Tilføjelse af en fjerde type eksponering i Kriterium A
  • Forøgelse af antallet af symptomgrupper fra tre til fire ved at adskille undvikelsessymptomer i deres egen gruppe (Kriterium C)
  • Forøgelse af antallet af symptomer fra 17 til 20
  • Ændring af ordlyden af ​​nogle af symptomerne fra DSM-IV
  • Tilføjelse af et nyt sæt kriterier for børn i alderen 6 år eller yngre
  • Eliminerer de "akutte" og "kroniske" specifikatorer
  • Introduktion til en ny specifier kaldet "dissociative features"

Du kan gennemgå begrundelsen bag disse ændringer, samt se på andre ændringer i DSM-5 på webstedet for American Psychiatric Association (APA).