EMDR for panikanfald og angst

Øjenbevægelses desensibilisering og oparbejdning (EMDR) er en type psykoterapi, som blev udviklet af psykolog Francine Shapiro i 1987 for at hjælpe folk med at håndtere og helbrede fra oplevelser, der har forårsaget følelsesmæssigt traume. Forskning på og brug af denne metode har fortsat med at vokse, hvilket gør EMDR til en stadig mere populær teknik til behandling af psykiske lidelser. I de senere år er EMDR blevet en mere almindelig behandlingsmulighed for panikforstyrrelse.

Hvordan det virker

Som en terapeutisk tilgang er EMDR baseret på flere teorier om psykoterapi, herunder begreber kognitiv adfærdsterapi (CBT). Gennem EMDR-teknikker, der bruger øjenbevægelser, håndtag og / eller lydstimulering for at blokere følelsesmæssige processer, der har været stillestående på grund af nød, kan du omprogrammer din hjerne på en måde at begynde at helbrede fra frygt og smerte forbundet med sådan trauma og følelsesmæssig nød. Desuden kan EMDR give dig mulighed for at få et nyt perspektiv, som kan lette forbedret selvværd og forbedre din personlige overbevisning om dine evner.

De otte faser

EMDR involverer otte faser af behandling, der fokuserer på fortiden, nutiden og fremtiden og hjælper dig med at arbejde gennem følelsesmæssig nød og traume og lære færdigheder til at klare nuværende og fremtidige stress. Behandling kan medføre hurtig lindring af dine symptomer og har endda potentialet til at hjælpe dig med at føle sig bedre efter den første session, selv om der er stor variation i patienternes respons.

De otte faser omfatter:

• Fase 1: Første fase indebærer at få din komplette historie om smertefulde minder, begivenheder eller oplevelser fra din fortid, såvel som dine nuværende stress. Du og terapeuten udvikler derefter en behandlingsplan, der retter sig mod specifikke minder eller hændelser. I starten kan dette være mere fokuseret på din barndom. Hvis du har panikforstyrrelse, bliver du muligvis bedt om oplysninger om dine panikanfald, f.eks. Når de startede, hvad din værste var, og hvornår du havde din nyeste.
  • Fase 2: I denne fase vil din terapeut hjælpe dig med at lære nogle måder at håndtere stress og angst på, såsom at lave mentale øvelser.
  • Faser 3 til 6: Disse faser er hvor det hårde arbejde normalt udføres. For det første vil din terapeut få dig til at vælge et af de mål, du har fastlagt i fase en; for eksempel en bestemt hukommelse. Derefter beskriver du det visuelle billede, du har i dit hoved af hukommelsen, samt hvordan det får dig til at føle, både fysisk og følelsesmæssigt. Du vil også blive bedt om at identificere både en negativ og en positiv tro på dig selv relateret til det mentale billede. Du vil vurdere begge disse overbevisninger om, hvor sande de er. På dette tidspunkt finder EMDR-stimuleringen sted (se nedenfor).
  • Fase 7: Dette er lukningsfasen, hvor du diskuterer de positive trin, du har lavet, og hvordan du holder dem i gang dagligt.
  • Fase 8: På dette tidspunkt vil du og din terapeut tale om dine fremskridt, se på dine behandlingsmål og se, hvor godt målene er blevet opfyldt, og hvis du skal arbejde gennem andre mål, du identificerede i fase et eller ej. Du vil også diskutere måder at klare nuværende og fremtidige stress på.

EMDR stimulering

Under en EMDR-session for panikforstyrrelse i fase 3 til 6 vil din terapeut bede dig om at huske den valgte målhukommelse eller traume som beskrevet ovenfor. Som du viser målhukommelsen i dit hoved, såvel som den negative tro på dig selv og de fysiske fornemmelser du føler, vil din terapeut få dig til at bevæge dine øjne fra side til side.

For at hjælpe dig med at fokusere på at flytte dine øjne, vil din terapeut holde sine første tre fingre og flytte dem i en bilateral (tosidet) bevægelse for dine øjne at følge. I stedet for øjenbevægelser kan du blive bedt om at udføre hånd- eller fingerafbrydelse eller at bruge et sæt hovedtelefoner for at lytte til toner, der skifter fra højre højre øre til venstre øre. Du vil fortsat fokusere på de traumatiske følelser eller minder, mens du deltager i disse bilaterale øjenbevægelser, vandhaner eller toner.

Når du er færdig med EMDR-stimuleringen, vil din terapeut lære dig at rydde dit sind og diskutere enhver indsigt, tanker, minder, følelser eller billeder, der kom til at tænke på. Afhængigt af om du begynder at føle positive fysiske fornemmelser, eller hvis du stadig føler dig negativ, vil din terapeut arbejde dig igennem stimuleringen igen, men det vil være anderledes, hvis du føler dig positiv. Dette hjælper med at forstærke de positive følelser eller tanker. Gentagelse er nøglen, indtil du ikke længere oplever nød fra hukommelsen eller hændelsen.

Når du ikke længere oplever nød relateret til en bestemt hukommelse, vil din terapeut få dig til at bestemme, om den positive tro, du udtalte om dig selv i starten, stadig er, hvad du ville vælge, og hvis ikke, hvordan du vil ændre den. Du lærer også at anvende og fokusere på denne positive overbevisning i fremtiden, når du finder dig i en nødsituation ved at "installere" det med øjenbevægelser.

Hvordan EMDR behandler panikforstyrrelse

EMDR bruges primært til at overvinde symptomer forbundet med posttraumatisk stresslidelse (PTSD). ImDR har imidlertid vist sig at være effektivt andre stemnings- og angstlidelser, herunder depression, fobier og panikforstyrrelse. EMDR kan være særligt nyttigt i behandling af paniklidelse, panikanfald og agorafobi, når dine tidligere traumatiske oplevelser bidrager til dine nuværende symptomer.

En undersøgelse, der sammenlignede effektiviteten af ​​EMDR til CBT til behandling af symptomerne på panikforstyrrelse og forbedring af patienters livskvalitet, fastslog, at EMDR er lige så effektiv som CBT. En gennemgang af offentliggjorte undersøgelser af, hvor effektivt EMDR er til behandling af traumeassocierede symptomer hos personer med psykose, bipolar lidelse, unipolær depression, angstlidelser, stofbrugssygdomme og kroniske rygsmerter, viste, at EMDR faktisk forbedrer disse symptomer. Revisionen fandt også tegn på, at EMDR måske endda kan hjælpe med at forbedre de andre ikke-traumatiske symptomer, der findes i humørsygdomme, og kan være nyttige som en ekstra behandling for personer, der har kronisk smerte.

Når du bruges til behandling af paniklidelse, kan din terapeut bede dig om at gøre opmærksom på frygtede fysiske fornemmelser eller tanker, der er forbundet med dine panikanfald. EMDR er beregnet til at bryde nogen foreninger, du har mellem visse omstændigheder og symptomer. Gennem EMDR kan du måske lære at klare forventningsangst i forbindelse med panikanfald. Hvis f.eks. Kørsel i en bil ofte fører til angst og panikanfald, kan EMDR være i stand til at hjælpe dig med at forblive roen, før du kører og føler dig sikrere, mens du er på vej.

Terapeuter, der bruger EMDR, tildele ofte lektier for at hjælpe med at opretholde fremskridt mellem sessioner. Du kan blive bedt om at prøve en selvhjælpsteknik, der kræver din fantasi til at forestille et fredeligt miljø, såsom visualisering. Imagery desensibilisering kan praktiseres mellem sessioner, så du kan se, hvordan det ville være at gradvist stå over for din frygt. EMDR-udøvere foreslår også ofte at holde en daglig journal, der sporer dine fremskridt og afslapningsteknikkerne du lærer.

At få EMDR-behandling

EMDR teknikker udføres af uddannede fagfolk, som også er kvalificeret til at behandle panikforstyrrelse, såsom psykologer eller mentale sundhedsrådgivere. Hvis du i øjeblikket ser en terapeut, der ikke er uddannet i EMDR, kan du bede ham eller hende om at give dig en henvisning. EMDR-udøvere kan også findes via online-kataloger.

EMDR er en kompleks og kontroversiel teknik. Det er ikke helt klart, hvordan det virker, og det er ikke effektivt for alle. Din læge eller terapeut vil kunne hjælpe dig med at afgøre, om EMDR er den rigtige behandlingsmulighed for dine særlige behov.