Gate Control Theory og Brain

For at forklare, hvorfor vores mentale tilstande påvirker smerteperspektioner, foreslog forskere Ronald Melzack og Patrick Wall, hvad der var kendt som gate kontrol teori i begyndelsen af ​​1960'erne. Denne teori tyder på, at rygmarven indeholder en neurologisk "gate", der enten blokerer for smertesignaler eller gør det muligt for dem at fortsætte til hjernen.

Forskere har længe observeret, at faktorer som tanker, følelser og forventninger kan påvirke vores opfattelser af smerte. Hvis du forventer noget at gøre ondt, vil det sandsynligvis gøre det ondt. Hvis du er forstyrret eller bange, kan smerte synes mere intens, end det ville, hvis du var rolig.

I modsætning til en faktisk port, som åbner og lukker for at tillade ting at passere gennem, fungerer "porten" i rygmarven ved at differentiere mellem de typer fibre, der bærer smertesignaler. Smertsignaler, der rejser via små nervefibre, må passere, mens signaler sendt af store nervefibre er blokeret. Gate kontrol teori bruges ofte til at forklare fantom eller kronisk smerte.

Hvordan Gate Control fungerer

Efter en skade overføres smertesignaler til rygmarven og derefter op til hjernen. Melzack og Wall antyder, at smertebeskederne, før informationen overføres til hjernen, støder på "nerveporte", der styrer, om disse signaler må passere gennem hjernen.

I nogle tilfælde sendes signalerne mere let, og smerten opleves mere intensivt. I andre tilfælde bliver smertebeskeder minimeret eller endda forhindret i at nå frem til hjernen.

En nærmere kig på Gate Control Process

Denne gating mekanisme finder sted i dorsal horn i kroppens rygmarv. Både små nervefibre (smertefibre) og store nervefibre (normale fibre til berøring, tryk og andre hudfølelser) bærer begge oplysninger til to områder af dorsalhornet.

Disse to områder er enten transmissionscellerne, der bærer information op i rygmarven til hjernen eller de hæmmende interneuroner, der hæmmer eller hæmmer transmissionen af ​​sensoriske informationer.

• Stor fiberaktivitet spænder imidlertid de hæmmende neuroner, som mindsker transmissionen af ​​smerteinformation. Når der er mere stor fiberaktivitet i forhold til smertefiberaktivitet, har folk en tendens til at opleve mindre smerte. Det betyder, at smerteportene lukkes.
  • Smertefibre hæmmer de hæmmende interneuroner, så smerteinformation kan rejse op til hjernen. Når der er mere lille fiberaktivitet, inaktiverer den de hæmmende neuroner, således at smertesignaler kan sendes til hjernen for at opnå smerteopfattelse (også kendt som nociception). Med andre ord er smerteportene nu åbne.

Selv om det måske er den mest indflydelsesrige teori om smerteopfattelse, er gatekontrol ikke uden problemer. Mange af de ideer, der er foreslået af Melzack og Wall, er ikke blevet underbygget af forskning, herunder selve eksistensen af ​​et faktisk gating system i rygmarven.

Gate Control forklarer hvorfor Touch kan modulere smerteperspektiv

Melzack og Wall foreslår, at denne proces forklarer hvorfor vi har tendens til at gnide skader, efter at de er sket. Når du smutter din skinne på en stol eller et bord, kan du for eksempel stoppe med at gnide det skadede sted i et øjeblik. Stigningen i sensoriske informationer med normal berøring hjælper med at hæmme smertefibreaktiviteten og reducerer derfor opfattelsen af ​​smerte.

Gate kontrol teori bruges også ofte til at forklare, hvorfor massage og touch kan være nyttige smertehåndteringsstrategier under fødslen. Fordi berøringen øger stor fiberaktivitet, har den en hæmmende virkning på smertesignaler.

Melzack og Wall bemærkede selv, at "gate" metaforen for smerteoplevelse tjente som en nyttig måde at hjælpe folk med at forstå det grundlæggende koncept, uanset om de forstod de komplekse fysiologiske processer bag teorien. Lægen bruger ofte portmetaforen til at hjælpe patienter med at forstå, hvordan og hvorfor smerter kan svinge så meget.

Et ord fra Verywell

Mens gate kontrol teori ikke forklarer alle aspekter af hvordan folk oplever smerte, det fortæller os nogle vigtige ting. Melzack og Walls teori var den første til at overveje de psykologiske faktorer, der påvirker opfattelsen og oplevelsen af ​​smerte.

Der var oprindeligt en periode med modstand mod teorien, efter at den oprindelige artikel blev offentliggjort, men den blev snart accepteret, da beviser i stigende grad pegede på eksistensen af ​​en spinalgating mekanisme. Teorien hjalp med at omdanne tilgange til behandling af smertestyring.