Geodon (Ziprasidon) Drug Information

I 2001 godkendte US Food and Drug Administration (FDA) det antipsykotiske lægemiddel Geodon (ziprasidon) til behandling af skizofreni. Godkendelsen blev forlænget i 2004 for at omfatte akutte maniske eller blandede episoder af bipolar I lidelse (den mere alvorlige form for sygdommen). I 2009 modtog Geodon yderligere FDA godkendelse til brug af Geodon som en daglig vedligeholdelsesbehandling for bipolar I lidelse i kombination med andre traditionelle bipolære stoffer.

Geodon tilhører en klasse medikamenter kendt som atypiske antipsykotika, som virker ved at ændre neurotransmitters aktivitet i hjernen.

Indikationer

Geodon er indiceret til behandling hos voksne med følgende specifikke forhold:

• Schizofreni, taget enten som oral medicin til generel behandling af skizofreni eller som en intramuskulær injektion til akutte episoder af agitation i skizofreni
  • Akut manisk eller blandet episode af bipolar I lidelse
  • Bipolar I-forstyrrelse, hvor den anvendes til vedligeholdelsesbehandling med enten lithium eller valproat, når akutte symptomer er blevet kontrolleret

Antipsykotikernes rolle i skizofreni

Dosis

Doseringen af ​​Geodon varierer afhængigt af den behandlede tilstand. Geodon kapsler fås i fire formuleringer: 20 milligram (mg), 40 mg, 60 mg og 80 mg. Geodon-injektioner fås i et enkeltdosis hætteglas, rekonstitueret med sterilt vand til i alt 20 mg ziprasidon.

Den anbefalede dosering af Geodon er som følger:

• Schizofreni: Start med 20 mg kapsler to gange dagligt og øges til en daglig dosis på ikke over 80 mg to gange dagligt. Den laveste effektive dosis skal anvendes.
  • Akut manisk / blandet episode af bipolar I lidelse: Start med 40 mg kapsler to gange dagligt. Forøg til 60 mg eller 80 mg to gange dagligt på dag 2 i behandlingen. Efterfølgende justeringer skal foretages baseret på tolerabilitet, idet den laveste effektive dosis opretholdes.
  • Vedligeholdelse af bipolar I lidelse: Fortsæt behandlingen med samme oral dosis, der anvendes til stabilisering af den akutte maniske / blandede episode. Når det anvendes til dette formål, skal Geodon administreres med enten lithium eller valproat
  • Akut agitation i forbindelse med skizofreni: Start med en 10- til 20 mg injektion, der leveres intramuskulært (i en muskel), op til maksimalt 40 mg dagligt. Doser på 10 mg kan leveres hver anden time. Doser på 20 mg kan leveres hver fjerde time.

Hvis du savner en dosis Geodon, kan du tage dosis, når du husker det. Du bør dog springe over den ubesvarede dosis, hvis det er næsten tid til din næste dosis. Du bør aldrig fordoble eller tage ekstra doser for at kompensere for ubesvarede doser.

Bivirkninger

Alle antipsykotiske lægemidler vil have bivirkninger, lige fra mild til utålelig. Tal med din læge forud for behandling, så du er fuldt ud klar over den mulige side. Almindelige bivirkninger af Geodon-brug omfatter:

• Træthed
  • søvnighed
  • Kvalme
  • Forstoppelse
  • svimmelhed
  • rastløshed
  • Diarré
  • Hoste
  • Løbende næse

Ekstrapyramidale symptomer, herunder tremor, shuffling, rocking, muskelstivhed og ufrivillige bevægelser (dystoni) er almindelige med alle antipsykotiske lægemidler. Af de 15 antipsykotika, der for øjeblikket er godkendt til behandling, rangerede Geodon ottende i potentialet for ekstrapyramidale symptomer ifølge en 2013-undersøgelse fra Tyskland.

Geodon kan også udløse en allergisk reaktion hos nogle mennesker. I sjældne tilfælde kan dette føre til en potentielt livstruende allergisk allergi kendt som anafylaksi.

Ring 911 eller søg akuthjælp, hvis du udvikler elveblest, hurtig hjertefrekvens, vejrtrækningsbesvær, lunthed, kvalme eller opkastning og hævelse af ansigt, hals eller tunge efter at have taget Geodon.

Advarsler

Geodon er ikke godkendt til behandling af demensrelateret psykose hos ældre. FDA udstedte en sort boks advarsel rådgivning læger og patienter om den øgede risiko for død i denne befolkning af voksne. De fleste dødsfald skyldtes enten en kardiovaskulær hændelse eller infektion. Den samme advarsel er udstedt med andre antipsykotiske lægemidler.

Der er også en lille risiko (ca. en ud af 4.000), at Geodon kunne udløse en potentielt dødelig ændring i hjerterytme, kendt som arytmi, hvilket fører til pludselig død. Som sådan bør du ikke tage Geodon, hvis du havde et nyligt hjerteanfald eller er blevet diagnosticeret med alvorligt hjertesvigt, langt QT-syndrom eller visse hjertesymptomforstyrrelser.

Ring 911 eller søg akut behandling, hvis du svager eller oplever hurtige hjerteslag (takykardi) eller unormale hjerterytmer, mens du tager Geodon.

Drug Interactions

Geodon er kontraindiceret til brug sammen med ethvert lægemiddel, der påvirker QT-intervallet i hjertet. Disse omfatter:

• Avelox (moxifloxacin)
  • Betapace (sotalol)
  • Mellaril (thioridazin)
  • Orap (pimozid)
  • Quinidex (quinidin)
  • Tikosyn (dofetilide)
  • Zagam (sparfloxacin).

Geodon bør heller ikke anvendes sammen med medicin, der anvendes til behandling af arytmi, herunder:

• Paceron (amiodaron)
  • Procan (procainamid)
  • Rhythmol (propafenon)
  • Tambocor (flecainid)
  • Tonocarid (tocainid)

Carbamazepin, et antikonvulsivt lægemiddel, der sælges under varemærkerne Tegretol og andre, kan reducere Geodons effektivitet med så meget som 35 procent. Som sådan kan carbamazepin muligvis erstatte et andet lægemiddel.

På grund af dets potentiale til at fremkalde hypotension (lavt blodtryk) kan Geodon øge virkningen af ​​visse lægemidler, der anvendes til behandling af hypertension (højt blodtryk).

Potentielle fordele

Et af de mere spændende aspekter af dette nye antipsykotiske lægemiddel er, at Geodon, i modsætning til tidligere generationsmedicin, ikke er forbundet med vægtforøgelse.

I en seks uges undersøgelse fra hoved til hoved udførte Geodon lige så godt som Zyprexa (olanzapin) for at lindre symptomer på psykose, herunder hallucinationer, vrangforestillinger, paranoia og tilbagetrækning. Men det gjorde det med kun en gennemsnitlig vægtforøgelse på et pund sammenlignet med 10 pund med Zyprexa. Desuden forårsagede Geodon i modsætning til Zyprexa ikke en stigning i kolesterol og andre blodlipider.

Disse resultater tyder på, at Geodon ikke kun er et "sundere" alternativ, men kan reducere risikoen for ophør af behandlingen på grund af vægtforøgelse.

Antipsykotika bruges til at behandle bipolar mani

Andre overvejelser

Da ziprasidon primært ryddes fra kroppen via leveren, kan enhver tidligere eksisterende levertilstand forværre anvendelsen af ​​Geodon. Dette gælder især for mennesker med cirrose, hos hvem Geodon kan øge nedsat leverfunktion. Hvis det bliver brugt, skal din læge overvåge dine leverenzymer for at undgå levers giftighed og skade.

Geodon er klassificeret som et C-lægemiddel under graviditet, hvilket betyder, at der ikke findes tilstrækkelige kliniske undersøgelser hos mennesker, men at dyreforsøg har vist en øget risiko for bivirkninger. Lav fødselsvægt er den mest citerede bekymring. Som sådan kan de potentielle fordele ved Geodon opveje de potentielle risici. Tal med din læge.

Du bør ikke amme, mens du tager Geodon, da der ikke er undersøgelser for at afgøre, om ziprasidon kan overføres i modermælk, og hvad der eventuelt har effekt på babyen.

Inden du starter Geodon, rådgive din læge, hvis du:

• Har en familiehistorie af hjertesygdomme
  • Har nogensinde haft problemer med svimmelhed eller besvimelse
  • Har nogensinde haft leverproblemer
  • Er gravid, ammer eller har til hensigt at blive gravid
  • Har allergier overfor medicin

Drikk ikke alkoholholdige drikkevarer, mens du tager Geodon, da dette kan forværre symptomer på svimmelhed eller svimmelhed.

Hvad er typiske antipsykotika?

Ansvarsfraskrivelse: Denne profil er ikke beregnet til at være altomfattende eller erstatte oplysninger fra din læge eller lægemiddelproducenten.