Grandiosity i bipolar lidelse

Grandiosity er et symptom, der oplever mennesker med bipolar lidelse (BD) under maniske og hypomaniske episoder. Mennesker, der oplever storartede vrangforestillinger, beskriver ofte større-end-liv følelser af overlegenhed og usårbarhed. Kort sagt er det en overdrevet fornemmelse af ens betydning, magt, viden eller identitet, selvom der måske ikke findes noget bevis for at understøtte troen.

Forekomst

Det anslås, at omkring to tredjedele af mennesker med bipolar lidelse vil opleve grandiose vrangforestillinger på et tidspunkt i deres sygdom. Omkring halvdelen af ​​de mennesker, der er diagnosticeret med skizofreni og et stort antal mennesker med stofbrugsforstyrrelser, oplever storhed som en manifestation af deres sygdom.

Grandiose vrangforestillinger kan også være en facet af personlighedsforstyrrelser, især narcissistisk personlighedsforstyrrelse (NDP).

Årsager

Grandiosity er et af de syv symptomer på en manisk eller hypomanisk episode i bipolar lidelse. Inden for rammerne af lidelsen betragtes grandiositet som en humør-kongruent vildfarelse i overensstemmelse med en manisk tilstand.

Under maniske eller hypomaniske episoder begynder hjernens kemi og aktivitet at ændre sig, hvilket får nervesignaler til at fremskynde og neurotransmitterkoncentrationerne stiger, især dopamin (den såkaldte "fornøjelses" neurotransmitter).

Ingen ved præcis, hvorfor dette sker, eller hvorfor symptomerne er svære i nogle mennesker, men ikke i andre. Mens grandiositet er et fælles træk ved bipolar mani og hypomani, forekommer det ikke hos alle med BD.

Ifølge den diagnostiske og statistiske manual for psykiske lidelser (DSM-5) kan tilstedeværelsen af ​​grandiositet anvendes i kombination med andre maniske eller hypomaniske symptomer for at bekræfte diagnosen af ​​BD.

Symptomer

"Grande" på fransk betyder grand. Som sådan refererer grandiositet til en urealistisk følelse af overlegenhed, hvor du betragter dig som enestående og bedre end andre. Det giver også en foragt for dem, du anser for ringere end dig, enten i form af klasse, intelligens, skønhed eller arv.

Som et symptom findes grandiositet på et spektrum, der spænder fra oppustet selvværd til fejende vrangforestillinger af storhed. Grandiosity kan være svært at pinke ned, fordi de mennesker, der oplever symptomet, såvel som dem omkring dem, må ikke genkende det som noget mere end pompøshed, arrogance eller skændsel.

Det er først, når adfærd er ekstrem, at nogle, som regel venner eller familie, vil indse, at adfærd er uforenelig med personens sædvanlige adfærd. At adfærd opstår i episoder er den vigtigste anelse om, at bipolar lidelse er involveret.

Grandiose vrangforestillinger er en af ​​de mest almindelige typer af vrangforestillinger i BD. Eksempler på storhed er:

• Overdrive dine egne præstationer
  • Kritikere og afskedige andres resultater eller talenter
  • Stående prale og taler om dig selv
  • Tro på dig selv at være ufejlbarlig eller ufejlbarlig
  • Tro på at du er mere intelligent end andre
  • Tænker på, at fælles regler ikke gælder for dig
  • Handler egoistisk
  • Behandling af andre med foragt eller foragt
  • Ikke ligeglad, hvis du gør ondt med dine handlinger
  • At være hurtig til vrede, hvis du udfordres
  • At være i stand til at se, hvordan din adfærd påvirker andre
  • At være ude af stand til at se, hvor urealistiske dine tro og handlinger er

Sådan genkender manisk eller hypomanisk episode

Bipolar vs Narcissistisk Personlighedsforstyrrelse

Til tider kan det være svært at skelne mellem grandiose tænkning under manisk eller hypomanisk humør og storhed som en facet af narcissistisk personlighedsforstyrrelse (NPD).

At have NPD betyder, at du konsekvent udviser egenartede egenskaber på en måde, der forstyrrer dine relationer og trivsel. NPD er bredt karakteriseret ved selvcentrerethed, manglende evne til at have empati for andre og manipulation af andre for at få det, du vil have.

En af de vigtigste måder at differentiere grandiosity i BD fra grandiosity i NPD er den sammen forekomst af mani symptomer. Bipolar mani er et sæt humørsymptomer, der er karakteristiske for bipolar I-forstyrrelse, der forekommer i episoder og kan omfatte:

• Euforisk, forhøjet, ekspansiv eller irritabel stemning
  • Øget energi og nedsat søvnbehov
  • Racing tanker
  • Trykt tale (overdreven eller frenetisk tale)
  • Tangentiel tale (konstant skiftende uafhængige emner)
  • Restlessness og øget målrettet aktivitet
  • Impulsivitet med dårlig dømmekraft og hensynsløs adfærd (herunder udgifter til spræt, hypersexualitet og unødvendig risikovillighed)

Hvis grandiosity ledsager nogen af ​​disse unormale adfærd, bør bipolar lidelse udforskes som en mulig årsag. Mens grandiøsitet kan ledsage hypomani, en mindre alvorlig form for mani, er det normalt mindre problematisk og let savnet i diagnosen.

En anden vigtig differentierer er tid. Personlighedsforstyrrelser som NPD er gennemgribende mønstre, der definerer ens interaktioner med andre. I modsætning hertil varer bipolar mani eller hypomani typisk i uger til måneder og er ikke altid til stede.

Konsekvenser og behandling

Personer, der oplever storhed som en funktion af BD, kan lide konsekvenser i deres personlige og faglige liv. For dem, der ikke forstår symptomerne, kan grandiosity få nogen til at virke uforglemmeligt indbildede og uhøflige. Dette kan påvirke interpersonelle relationer derhjemme, sammen med venner og familie eller på arbejde.

Grandiose vrangforestillinger kan forringe din dom og kompromittere evnen til at bevare eller bevare beskæftigelsen. Grandiositet forekommer sjældent alene hos personer med BD og kan kræve medicin, rådgivning, kognitiv adfærdsterapi (CBT) og social støtte til effektivt at løse symptomerne.

Hvis du lider af bipolar mani, kan din læge behandle dig med en stemningsstabilisator og nogle gange et antipsykotisk lægemiddel til hurtigt at kontrollere hyperaktivitet, søvnløshed, fjendtlighed og irritabilitet. Hvis adfærden er ekstrem eller potentielt skadelig, kan hospitalisering være nødvendig for at hjælpe med at bringe dine humør under kontrol.

Der er ingen medicin eller psykoterapeutisk tilgang, der behandler grandiositet alene. I stedet vil din læge tilstræbe at løse den unormalt forøgede humørstat, der definerer bipolar mani. Ved at gøre adfærdsmæssige ekstremiteter, som grandiosity, vil også blive tempereret.

Hvordan behandles bipolar lidelse