Håravfall som en bipolær medicinering bivirkning

Det er ganske velkendt, at lithium og depakote (valproat) ofte kan forårsage, at håret begynder at blive i din pensel eller kam i stedet for på dit hoved. Nogle andre lægemidler ordineret til bipolar lidelse kan også medføre udtynding af håret (alopeci). Listen indeholder:

• Tegretol (carbamazepin) (mindre almindeligt)
  • Prozac (fluoxetin) (mindre almindelig for sjældne)
  • Alle de tricykliske antidepressiva (sjældne)

Nogle andre stoffer, der rapporteres at forårsage hårtab, er:

• Trileptal (oxcarbazepin)
  • Lamictal (lamotrigin)

Og disse kan have udtynding af hår som en sjælden bivirkning:

• Haldol (haloperidol)
  • Zyprexa (olanzapin)
  • Risperdal (risperidon)
  • Klonopin (clonazepam)
  • BuSpar (buspiron)

I disse tilfælde er hårtab eller tynde hår ikke angivet på etiketterne som en kendt bivirkning, men mange mennesker rapporterer problemer med hår, der falder ud på disse lægemidler.

American Hair Loss Association lister andre antidepressiva ud over de ovennævnte, der kan forårsage hårtab eller udtynding af hår.

Hvorfor hårtab opstår

Litium kan forårsage skjoldbruskkirtlen problemer, der er forbundet med at miste hår. Bortset fra det er det ikke specifikt kendt, hvorfor visse lægemidler forårsager tyndning af hår, men hvad der sker er en proces kaldet telogen effluvium. Normalt er det fleste hår i den aktive vækstfase, mens en meget mindre andel er i hvile eller telogenfase. Voksende hår skubber hvilende hår ud. Når en medicin forårsager mange flere hårsække til at komme ind i hvilestadiet, end det er normalt, er der mindre hårvækst og mere at blive skubbet ud eller trukket ud, uanset om du shampooer, børster og kæmmer eller bare løber dine hænder gennem dit hår.

Hvad du kan gøre

Eksperter siger det bedste middel til medicin-induceret hårtab er at reducere doseringen af ​​problemet medicin eller afbryde det. Således skal dit første skridt altid være at diskutere situationen med din læge. Er det muligt for dig at skifte til en anden medicin, der ikke forårsager udtynding af hår? En undersøgelse fra 2000 (Mercke, et al) fandt, at "[d] fortsættelse af medicinen eller dosisreduktionen næsten altid fører til fuldstændig hårgenvækst." Vær opmærksom på, at det kan tage 6-12 måneder for håret at komme sig fuldt ud.

Alternative behandlinger, som nogle har fundet effektive til udtynding af hår, omfatter disse kosttilskud:

• Mineraler: zink, selen, jern
  • Vitaminer: A, C, E, B6 og B12

Der er også nogle kinesiske urter der anvendes til behandling af alopeci.

Vigtigt: For meget af næsten ethvert vitamin eller mineral kan være mild til alvorligt farlig. Vær forsigtig og diskutér eventuelle tilskud, du vil prøve hos din læge eller apotek for at sikre, at de ikke interagerer negativt med dine lægemidler. Kontroller, at mængden af ​​hvert vitamin og mineral i dine kosttilskud er sikkert. En detaljeret referencevejledning til flere af de nævnte kosttilskud er tilgængelig fra National Institutes of Health Office for kosttilskud.

Frem for alt skal du ikke holde op med at tage medicin alene, fordi du opdager faldende eller tyndere hår. Risikoen for en person med bipolar lidelse er bare for stor. Arbejd med din læge for at finde den bedste løsning for dig.