Hjælp og support til post-akut tilbagetrækningssyndrom (PAWS)

Post-akut abstinenssyndrom eller PAWS er ​​betingelsen for fortsat at opleve lægemiddeludtrækssymptomer i uger, måneder eller år - selvom du har gennemført et behandlingsprogram for narkotikamisbrug og ikke længere bruger.

Andre navne til post-akut abstinenssyndrom omfatter post-abstinenssyndrom, forlænget abstinenssyndrom og langvarigt abstinenssyndrom.

Hvilke narkotikamisbrug kan føre til denne tilstand?

Post-akut abstinenssyndrom begynder typisk, når en person har trukket sig tilbage fra alkohol, en benzodiazepin-beroligende middel eller et narkotisk stof (opioid), såsom heroin. Ca. 90 procent af de mennesker, der var afhængige af opioider, oplever en vis grad af post-akut abstinenssyndrom, som forekommer hos ca. 75% af de indvundne alkoholikere. Det kan dog også forekomme efter tilbagetrækning fra andre vanedannende stoffer.

Personer, der genvinder misbrug af benzodiazepiner, synes at opleve post-akut abstinenssyndrom oftest og i de længste perioder, ofte i årevis.

Årsager

Den nøjagtige årsag eller årsager er endnu ikke kendt, men de fortsætter med at blive undersøgt. Mange forskere mener i øjeblikket, at de fysiske ændringer afhængighed forårsager i hjernen, især ændringerne i forbindelse med at øge en persons tolerance over for stoffet, fortsætter med at forårsage abstinenssymptomer, selv efter at hans eller hendes opsving er afsluttet.

Forskere undersøger også evnen hos en stofbrugers hjerne til at håndtere stress, hvilket kan falde under langvarigt stofmisbrug såvel som under tilbagetrækning. Dette kan øge den genvundne brugers chancer for at opleve tilbagevendende abstinenssymptomer.

Symptomer

Generelt svarer symptomerne på post-akut abstinenssyndrom til symptomerne på angst og humørsygdomme. De kan variere fra mild til svær i et enkelt individ; de kan også gå helt væk i et stykke tid og så dukke op igen.

Nogle af de mest almindelige symptomer på post-akut tilbagetrækning syndrom omfatter:

• Problemer med tænkning (kognitive) opgaver, såsom problemløsning, læring eller hukommelse tilbagekaldelse
  • Irritabilitet
  • Angst eller panik

Mindre ofte kan en person opleve:

• Obsessiv-kompulsiv adfærd
  • Problemer med sociale forhold
  • Cravings for det vanedannende stof, de brugte
  • Pessimisme eller manglende interesse (apati)
  • Søvnforstyrrelser
  • Øget følsomhed over for stress

Stress kan gøre nogen af ​​disse symptomer på post-akut tilbagetrækning syndrom værre, men det kan også ske uden nogen åbenbar årsag.

Behandling

En medicin, der ofte bruges til at hjælpe alkoholikere til at genvinde, acamprosat, kan nogle gange være effektiv til behandling af symptomer på post-akut abstinenssyndrom. Behandlingen må muligvis forlænges, afhængigt af hvor længe symptomerne varer, og kan også omfatte andre lægemidler og rådgivning ved brug af adfærdsterapeutiske metoder.

Tips til coping

Hvis du kæmper med post-akut tilbagetrækning syndrom, kan følgende hjælpe:

• Nogle af de metoder, du brugte til at komme gennem akut tilbagetrækning, kan også hjælpe i denne situation. Giv dem en chance.
  • Tal ærligt om dine symptomer og følelser med en forstående (ikke-brugende) ven eller terapeut.
  • Lær om din afhængighed. At forstå mere om, hvad der skete, kan hjælpe dig med at få større perspektiv på dit aktuelle problem.
  • Udforsk spiritualitet. De fleste mennesker har en åndelig side, de måske eller måske ikke ved meget om. Du kan opleve, at din åndelighed giver meningsfuld komfort i denne vanskelige tid.
  • Arbejde mod moderation og balance på alle områder af dit liv.

Mød udfordringen

Mennesker, der går igennem de smertefulde og vanskelige erfaringer med narkotikamisbrug, afgiftning og tilbagetrækningsbehandling, føler sig sandsynligvis berettiget til at tro, at de har været igennem nok til at nå deres genopretningsmål. Men post-akut tilbagetrækning syndrom kan ligge foran. Ja, det er en udfordring at håndtere en gentagelse af symptomer, men de kan styres med kombinationen af ​​effektiv medicin og støttende terapi.