Heroin og Methadon: Hvad du behøver at vide

Methadon er et syntetisk opioidmedicin eller lægemiddel, som almindeligvis foreskrives som en behandlings- og skadereduktionsmetode til opioidforstyrrelser, især for at hjælpe folk med at overvinde heroinafhængighed. En kraftig smertestillende middel, methadon er også nogle gange foreskrevet til at behandle svær smerte. De vigtigste terapeutiske virkninger af methadon er at reducere heroinudtrækkelsessymptomer, forhindre heroin og andre opiater at frembringe eufori og reducere smerteopfattelsen.

Methadon kan forekomme som en tablet, pulver eller væske og indgives typisk som en målt oral dosis i form af en grøn sirup eller i en sød orange eller kirsebærsmagasin. Methadose, en relativt ny metadonformel, er ti gange stærkere end metadon, hvilket kræver en meget mindre dosis, der skal gives.

Hvorfor bruge metadon?

Der er tre hovedårsager til, at folk, der er afhængige af heroin, bruger methadon til at afslutte heroin, for at klare smerter og for at reducere den skade, der er forårsaget af injektion af heroin.

Som behandling stopper metadon faktisk ikke opioidafhængigheden; i stedet er det en erstatning for heroin. Mennesker, der tager metadon som foreskrevet, er stadig afhængige af opioider på et fysisk plan, da metadon blokerer opioidreceptorerne i hjernen, som normalt er blokeret af heroin. Dette stopper det trang, som folk føler for heroin, når de har taget det i store doser i lang tid og forhindrer dem i at blive dårlige af at heroin trækkes tilbage.

Methadon til smertebehandling

Methadon kan undertiden foreskrives for alvorlig akut eller kronisk smerte, som den smerte, der nogle gange oplever af mennesker, der lider af kræft. Selv om der er en lang række andre smertelindrende muligheder, er der kliniske grunde til, at methadon kan være et godt valg. Methadon kan være til gavn for at tage fat på den alvorlige følelsesmæssige og mentale angst, der nogle gange lider af kræft og andre smertefulde tilstande, såvel som alvorlig fysisk smerte.

Som folk, der bliver afhængige af heroin, har høje følelsesmæssige smerter, som ofte skyldes tidligere traumer, også metadon til at blokere den følelsesmæssige smerte, der kan være overvældende under tilbagetrækning. Der er en hel del overlapning i kroppens signaler for følelsesmæssig og fysisk lidelse, og eftersom metadon tager sig af begge typer smerter, kan dette give folk mulighed for at føle sig "normale" og fortsætte deres liv uden at blive distraheret af sådanne smerte, der kan resultere i, at de søger heroin.

Dette er i overensstemmelse med selve medicineringshypotesen, som er en teori, der forklarer stofbrug i form af mennesker, der har et underliggende ubehandlet problem eller patologi - for eksempel ubehandlet smerte eller ubehandlet posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Heroin kan medføre, at symptomerne på begge disse betingelser bliver dårligere, hvilket gør livet mere tåleligt. I henhold til selvmedicinsk hypotesen er mennesker, der bruger heroin, "selvmedicinerende" deres smerte eller PTSD-symptomer med heroin og kan således gøre det mere effektivt med methadon.

Håndtering af underliggende problemer

Da metadon kun arbejder på et fysisk plan for at blokere smerter, ubehagelige følelser og trang, er det kun en delvis behandling for heroinafhængighed. Methadon hjælper ikke med at løse årsagen til den underliggende tilstand, som personen måtte have, og selvom den kan fladere følelser, tager den ikke hensyn til årsagerne til de negative følelser, personen måtte opleve, såsom skam, frygt, vrede eller fortrydelse . Derfor er det vigtigt, at hvis du beslutter dig for at tage methadon, at du også finder en måde på længere sigt at løse de følelser, der kan understøtte din afhængighed.

Der er flere måder at gøre dette på. En af de mest almindelige metoder til at løse dine følelsesmæssige problemer er ved at deltage i et behandlingsprogram, når du er stabiliseret på metadon, og dit liv er rimeligt afgjort og ikke kaotisk. Der er mange terapeutiske tilgange, der er udviklet til at behandle de psykologiske symptomer på afhængighed, herunder kognitiv adfærdsterapi, følelsesfokuseret terapi, familieterapi og parterapi. Behandling kan gives i individuelle, en til en terapi med en læge, psykolog, rådgiver eller anden mental sundhedspersonale eller i grupper af mennesker, der alle er i samme behandlingsstadium, og mange effektive behandlingsprogrammer omfatter både individuelle og gruppeterapi, enten i et ambulant dags program eller et live-in eller et privat behandlingsprogram.

Et andet problem, der kan understøtte heroinafhængighed, er en ubehandlet psykisk sygdom. Sådanne almindelige psykiske problemer kan omfatte depression, angst, opmærksomhedsforstyrrelser, posttraumatisk stresslidelse og skizofreni. Disse betingelser kan behandles gennem medicin, psykoterapi eller en kombination af de to og kan i høj grad forbedre velfærd hos mennesker, der bruger heroin, og deres evne til at klare sig uden medicin.

Methadon som en reduktionsmetode

Harm reduktionsmetoder er måder at hjælpe mennesker, der bruger stoffer, såsom heroin, uden at kræve, at de afbryder lægemidlet. I stedet for at fokusere på at behandle afhængigheden fokuserer skadereduktion på at minimere den skade, der er forårsaget af de måder, hvorpå folk bruger stoffer. Disse skader kan være fysiske, psykologiske eller sociale.

De fysiske skader, der kan opstå ved brug af heroin, især injektionsheroinbrug, er mange. Især injicering af et lægemiddel som heroin - især dagligt - kan skade åre og kan endda forårsage, at venerne falder sammen. Injektion kan også føre til overførsel af sygdomme, såsom hepatitis og HIV, ved at dele nåle og udstyr med andre stofbrugere. Genanvendelse af udstyr og injektion af uren medicin kan også føre til forskellige former for infektioner og forgiftninger, som kan være livstruende.

En anden meget reel fysisk skade, der kan opstå ved brug af heroin, er en overdosis. Når en dosis heroin er blevet injiceret, skal kroppen klare stoffets virkninger på kroppen, hvilket kan medføre at bremse vejrtrækningen og hjertefrekvensen til det punkt, hvor personen falder ubevidst. Dette er den mest almindelige måde for heroinbrugere at dø af overdoser.

Skønt overdoser kan reverseres ved hjælp af naloxon, er det kun muligt, hvis den person, der bruger heroin, får lægemidlet af en anden person. I de fleste tilfælde vil dette blive foretaget af en paramedic, hvis en ambulance er rettidigt, selv om naloxon kan administreres af en medforbruger, ven, familiemedlem eller anden første aider, hvis de har adgang til lægemidlet. Desværre, hvis personen bruger heroin alene, kan de ikke ringe til hjælp, når de er bevidsteløse, hvilket betyder, at overdosis kun kan vendes, hvis de opdages i tide.

Da methadon typisk indgives i oral form ved en metadonklinik og normalt ikke injiceres, reduceres HIV transmissionsrisikoen. Metadon betragtes således som en form for skadereduktion.

Fordele

Methadon har længere varighed end heroin, så det skal kun tages en gang dagligt. Dette kan være meget nyttigt for mennesker, der har taget mange doser heroin om dagen, hvilket gør det muligt at finde og injicere den næste dosis heroin som hovedfokus for de daglige aktiviteter. Fordi metadon niveauer ud højt og tilbagetrækning af heroin, er det lettere for folk at komme videre med andre aspekter af deres liv.

Samlet set har folk, der er på metadon, en tendens til at være mere succesfulde i at afslutte heroin end dem, der ikke har medicinen. Personer, der afslutter heroin uden methadon, er meget mere tilbøjelige til at komme tilbage og har større risiko for overdosering efter en periode med afholdenhed eller lavere daglig dosis.

Methadon ser også ud til at være relativt gavnlig for reproduktiv sundhed sammenlignet med heroin. Forskning viser en forbedring af normaliseringen af ​​menstruationscyklusserne hos kvinder, der er blevet negativt påvirket af heroinafhængighed. Mænd på metadon har færre sædabnormiteter end dem på heroin.

Ulemper

Selvom metadon vedligeholdelse hjælper tusinder af mennesker til at afslutte heroin, er det et vanedannende stof. Afhængigheden af ​​heroin eller et andet opiat overføres simpelthen til et mindre problematisk stof. Mange mennesker, der tager methadon, kan ikke lide at deltage i klinikker for deres daglige dosis. Men når methadon gives til misbrugere til brug derhjemme, øges risikoen for overdosering og / eller salg af stoffet ulovligt for at købe heroin.

Dette er et eksempel på det igangværende vanskeligheder med tillid mellem narkomaner og fagfolk, der ønsker at hjælpe dem - afhængighed synes at være en så stærk psykologisk kraft, at folk ofte vil handle imod deres egne interesser for at få deres stof til valg, selvom det betyder at sælge metadon, der hjælper dem med at holde op.

Methadon er ikke den eneste medicin, der kan hjælpe dig med at afslutte heroin. Andre muligheder omfatter buprenorphin og Suboxone.

Et ord fra Verywell

Beslutningen om at tage methadon for at hjælpe dig med at afslutte heroin er en personlig og afhænger af en række faktorer, herunder hvor længe du har brugt heroin, hvor alvorlig din afhængighed er, om du allerede har forsøgt at afslutte uden metadon. Det kan også afhænge af, om du brugte heroin ved at ryge eller ved injektion. I en ideel verden vil du være i stand til at afslutte heroin uden at bekymre dig om tilbagefald og overdosering, og nogle mennesker, især dem, der kun bruger heroin lejlighedsvis og i lave doser, er i stand til at gøre dette. Men hvis du har haft heroin i mindst 6 måneder regelmæssigt, kan det være svært at stoppe.

Tal med din læge om, hvordan du får hjælp med den rigtige recept for dig. Og husk: Selv om metadon kan hjælpe med at kontrollere den fysiske side af din afhængighed, vil du formentlig nok have brug for hjælp til at hjælpe med den psykologiske side af din afhængighed for at fuldføre dit opsving.