Hvor almindelig er borderline personlighedsforstyrrelse?

BPD er meget mere almindeligt, end du måske forestiller dig. En nylig undersøgelse af forekomsten af ​​psykiske lidelser i USA viste, at omkring 1, 6 procent af befolkningen har BPD. Selvom dette nummer måske lyder lille, betyder det, at der er mere end fire millioner mennesker med BPD alene i USA. Selv om mange mennesker aldrig har hørt om BPD, er det faktisk mere almindeligt end mange kendte lidelser, såsom skizofreni.

Der er stor forskel i forekomsten af ​​BPD hos kvinder mod mænd; Kvinder er meget mere tilbøjelige til at blive diagnosticeret med BPD. Faktisk er omkring 75 procent af dem diagnosticeret med BPD i USA kvinder. Det er imidlertid ikke kendt, om kvinder faktisk er mere tilbøjelige til at udvikle BPD, eller om det skyldes kønsforskelle ved diagnosticering af BPD. For eksempel kan det være, at mænd med symptomer på BPD er mere tilbøjelige til at blive fejldiagnostiseret med andre tilstande som posttraumatisk stresslidelse eller større depressiv lidelse.

Misdiagnosis som bipolar lidelse

Derudover kan den 1, 6 procent statistik ikke være korrekt, fordi mange mennesker med BPD endnu ikke er blevet diagnosticeret eller de er blevet fejldiagnostiseret. I en undersøgelse fra Brown University var over 40 procent af dem med BPD oprindeligt blevet fejldiagnostiseret som bipolar lidelse. En hypotese for dette problem er, at bipolar lidelse lettere behandles gennem medicin, så det er mere almindeligt diagnosticeret, så symptomerne hurtigt kan håndteres med recept.

Misdiagnose kan være et alvorligt problem, da der ikke er godkendt medicin af FDA for BPD, og ​​medicin til bipolar lidelse er ofte ineffektiv i behandling af BPD. BPD-patienter, der er blevet fejldiagnostiseret, kan så udsættes for farlige bivirkninger fra deres recept. Nogle patienter har rapporteret problemer med endokrine og hjerteproblemer efter at have taget disse recept.

Mens bipolar lidelse og borderline personlighedsforstyrrelse kan dele nogle symptomer, er de meget forskellige sygdomme. Bipolar lidelse kan forårsage alvorlige depression eller humørsvingninger, men i mellem episoder kan de med bipolar fungere normalt. De med BPD kan have en mere kronisk tilstand, som kan forårsage selvskadelig adfærd eller selvmordsforebyggelse.

Når en patient med bipolar lidelse hurtigt cykler, kan de udvise destruktiv eller skadelig adfærd, der ligner meget BPD, så fejldiagnose er ekstremt almindelig i disse faser. En anden kendsgerning, der gør det vanskeligere at definere de to er, at nogle mennesker faktisk kan have begge sygdomme. Omkring 20 procent af dem med borderline personlighedsforstyrrelser er fundet, har også bipolar lidelse.

Endelig går andre patienter med BPD uden diagnose, fordi de nægter at søge behandling. Uanset om de føler, at de ikke har brug for hjælp, eller at rådgivning vil være ubrugelig, går mange mennesker uden behandling og kæmper med BPD alene.

Med disse problemer i betragtning er det sandsynligt, at antallet af personer med borderline personlighedsforstyrrelse er meget højere end 1, 6 procent, men det er det eneste antal forskere har kunnet finde bevis for at støtte.