Sådan håndteres hovedpine og paniklidelse

Hovedpine er en meget almindelig klage. Faktisk er hyppige hovedpine den tredje mest almindelige årsag til, at folk ser deres primærplejelæge. Hvis du har panikforstyrrelse, kan du også lide af denne almindelige lidelse. I det mindste er hyppige hovedpine irriterende. På deres værste kan de deaktivere.

Forekomst af co-forekomst

Ca. 50% til 66% af kvinderne og 35% til 40% af mænd med paniklidelse lider af hyppige hovedpine. Og folk med paniklidelse er op til syv gange mere tilbøjelige til at lide de mest alvorlige af alle hovedpine: en migræne. En undersøgelse viste, at to ud af tre patienter med panikforstyrrelse opfyldte kriterierne for hovedpineproblemer, hvor migræne er den mest udbredte form.

Det vigtigste symptom på en migræne er alvorlig smerte på en eller begge sider af hovedet. Nogle gange lider denne smerte af kvalme og opkastning. Før en migræne oplever nogle mennesker visse visionsændringer, som f.eks. Lysfølsomhed, tunnelsyn, blinde pletter eller blinkende lys. Disse synsforstyrrelser, kaldet "auras", lad personen vide, at en migræne kommer. Migræne kan vare 6 timer til et par dage og kan forekomme flere gange om ugen.

Frekvensen og intensiteten af ​​hovedpine

Migræne er ikke den eneste form for hovedpine, der har været forbundet med paniklidelse. Alvorlige hovedpine, der ikke udgør migræne, er også forbundet. Nogle undersøgelser tyder på, at hovedpine smerter hos dem med paniklidelse er mere intense end hos dem uden panik. Det har også vist sig, at personer med panikforstyrrelse har en øget hyppighed af hovedpine sammenlignet med deres ikke-paniske modstykker. Der er nogle tegn på, at PD-hovedpineforbindelsen kan have genetiske forbindelser eller opstå ud fra visse fælles miljøudløsere.

Hovedpine symptomer kan øge sandsynligheden for handicap

Der er nogle tegn på, at handicap er mere almindelig hos dem med paniklidelse og hovedpine symptomer end hos dem med PD alene. Det er klart, at det ville være svært at fungere fuldt ud i dine daglige aktiviteter, når dit hoved ofte smider med smerte. Der synes også at være en sammenhæng mellem varigheden af ​​panikforstyrrelse og tilstedeværelsen af ​​hovedpine symptomer. Dette kan betyde, at nogle former for paniklidelse med hovedpine er mere kroniske og sværere end PD alene.

Tal med din læge

Hvis du har paniklidelse med hyppige hovedpine, er det vigtigt at tale med din læge. Smerter er din krops advarselssystem, og selvom sjældne hyppige hovedpine kan signalere et mere alvorligt problem. Det er vigtigt at tale med din læge om, hvilke behandlingsmuligheder der er tilgængelige for at behandle både din panikforstyrrelse og dine hovedpine symptomer.