Sådan håndteres en stressrelateret psykosomatisk sygdom

Stressrelateret sygdom er meget almindelig, ligesom misforståelsen om, at fysiske symptomer, der opstår på grund af stress, ikke er alvorlige, eller ikke "virkelige" problemer. Psykosomatisk sygdom stammer fra følelsesmæssig stress eller beskadigende tankemønstre, men har fysiske symptomer, der er reelle og kan skade dig så meget som symptomer, der stammer fra andre midler. Faktisk er det blevet vurderet, at over 90 procent af lægebesøg skyldes, at sundhedsproblemerne i det mindste delvis påvirkes af stress, så psykosomatisk sygdom er mere almindelig, end folk indser.

Medicinske uforklarlige symptomer

Når du er under stress, kan du opleve fysiske symptomer. Disse kan omfatte smerter, smerter, muskelspasmer og hovedpine, muligvis ved ubevidst at spænde dine muskler i længere perioder. Dit nervesystem ligger på kanten af ​​adrenalin- og kortisolresponsen mod stress eller flyve. Dette påvirker dit blodtryk, puls, fordøjelse og glukose. Du kan få mave og tarm symptomer.

Disse symptomer kan føre dig til at se en læge, som så kan udelukke enhver sygdomsproces, der kan forårsage dem. Uden en diagnose kan du kun få behandling rettet mod at lindre symptomerne eller slet ingen behandling. Du kan fortsætte med at få symptomerne eller kun delvis lindring fra dem.

coping

Hvad kan du gøre, når psykosomatisk sygdom og medicinske uforklarlige symptomer fortsætter? Et par anmeldelser har set på, hvilke ikke-farmakologiske løsninger der kan være effektive.

Skal du få psykologisk terapi? En undersøgelse af undersøgelser viste, at kognitiv adfærdsterapi (CBT) havde en moderat effekt på symptomer, der var bedre end kontrolgrupper, der enten modtog behandling som sædvanlig eller forbedret sædvanlig pleje eller forblev på venteliste. Men undersøgelserne havde flere svagheder, inklusiv offentliggørelse af bias. En tidligere gennemgang af en række psykologiske terapier fandt også, at CBT var den mest undersøgte og havde tilstrækkelig dokumentation for at konkludere, at det kan medføre en lille reduktion i symptomværdigheden i forhold til standardpleje eller ventelisten. Men at tage skridtet med at se en psykolog er en stor for mange mennesker, endsige omkostningerne ved terapi.

Selvhjælp ser ud til at være effektiv til at reducere medicinske uforklarlige symptomer og forbedre livskvaliteten. En undersøgelse af undersøgelser viste, at selvhjælp reducerede symptomværdigheden og syntes at opretholde denne effekt på opfølgning sammenlignet med sædvanlig pleje eller på venteliste. Disse undersøgelser var også svage for metode.

Lindre stress for sundhed

Har du et problem med stress og dit helbred? Du kan opleve store og mindre sygdomme på grund af øget stress, takket være delvist effekten af ​​kortisol, som er kendt som stresshormonet. Selv din risiko for forkølelse er øget.

For at forblive sund, lær at håndtere stress godt og eliminere overdreven stress fra dit liv. Du skal skabe en sund livsstil, der omfatter mindre stress og mere trivsel.

• Lær, hvilke stress-relievers der virker bedst for dig. Der er snesevis af stress-lindrende taktik til rådighed.
  • Lav en stress management spil plan for at undersøge og ændre stress i dit liv.
  • Vælg og opretholde sunde vaner med en fem-trinsplan.