Hvor lang Dilaudid (Hydromorphon) er i dit system

Dilaudid (hydromorphon) er en receptpligtig smertestillende medicin, der begynder at virke inden for få minutter, har en mindre effekt inden for få timer og forbliver i dit system i flere dage. Det er ordineret til smertelindring, især efter operationen.

Dilaudid er et opiat analgetikum, og det virker ved at ændre den måde, hjernen og nervesystemet reagerer på smerter. Det kan forårsage farlige fysiske konsekvenser, hvis du har overdosering, samt tilbagetrækningssymptomer og afhængighed. Dilaudid er et Schedule II kontrolleret stof med en styrke, der er to til otte gange højere end morfin.

Dilaudids effekter på dit system

Den måde, hvorpå Dilaudid påvirker dit system, afhænger af indgivelsesvejen. Det kan tages som en pille, en væske, injiceres intravenøst ​​(IV), intramuskulært (IM) eller indsættes rektalt. Virkningen af ​​virkningerne afhænger af den metode, den blev administreret.

Oral Administration

Når Dilaudid tages oralt i pille eller flydende form, begynder det at arbejde hurtigt, ofte på ca. 15 minutter, og når sædvanligvis sin maksimale effekt i 30 minutter til en time. Halveringstiden for oral dilaudid er ca. fire timer. Det betyder at omkring halvdelen af ​​lægemidlet fjernes fra kroppen om fire timer, selv om nogle af stoffet forventes at forblive i kroppen i to til tre dage.

Intravenøs (IV) injektion

IV injektioner af Dilaudid begynder at virke om cirka fem minutter, og halveringstiden er cirka to timer, men den kan forblive i kroppen i cirka to til tre dage.

Intramuskulær (IM) Injektion

IM-injektioner af Dilaudid begynder at virke om cirka 15 minutter, med cirka tre timers halveringstid, og det kan forblive i kroppen i flere dage.

Rektal administration

Administration af Dilaudid rektalt, som kan anvendes i tilfælde af svær kvalme, eller når du ikke kan injicere, skal træde i kraft i ca. 30 minutter med en halveringstid på ca. fire til fem timer, og stoffet er tydeligt i kroppen i flere dage.

Dilaudid kan gøre dig døsig, så indtil du ved, hvordan det påvirker dig, er det mere sikkert at køre eller betjene tungt maskiner i to dage efter at have taget det.

Dilaudid kan forårsage alvorlige eller livstruende vejrtrækningsproblemer, især i de første to dage efter at have taget det. Du bør overvåges nøje, når du begynder at tage medicinen.

Interaktioner med medicin og alkohol

Flere lægemidler kan ændre måden Dilaudid påvirker din krop ved at øge, falde eller forlænge virkningerne. Det er meget vigtigt at diskutere alle andre recepter, over-the-counter medicin, vitaminer og urter med din læge eller apotek, så de kan rådgive dig og justere dine recepter korrekt for sikkerhed.

Du må ikke drikke alkohol, mens du bruger Dilaudid. Specifikke lægemidler, der interagerer med Dilaudid, omfatter MAO-hæmmere, blodtryksmedicin, diuretika (vandpiller), antidepressiva, phenothiazin og alt hvad der gør dig træt. Det kan også have interaktioner med johannesurt og tryptofan.

Overdosis

En overdosis af Dilaudid kan forårsage alvorlig skade og kan være dødelig. Hvis du tager for meget Dilaudid eller tager det med andre lægemidler, kan du lide af overdosering.

Nogle af symptomerne på en overdosis af Dilaudid omfatter:

• Åndedrætsbesvær
  • Langsom eller standset vejrtrækning
  • Overdreven søvnighed
  • svimmelhed
  • Besvimelse
  • Limp eller svage muskler
  • Indsnævring eller udvidelse af eleverne
  • Kold, klamret hud
  • Langsom eller stoppet hjerteslag
  • Blå farve af hud, negle, læber
  • Tab af bevidsthed eller koma

Hvis nogen har symptomer på en overdosis med Dilaudid, skal du ringe 9-1-1 med det samme. Hvis de kontaktes hurtigt nok, kan de første respondenter bruge medicin som Narcan til at genoplive offeret.

Medicinske fejl, der skyldes Dilaudid Overdosering

En af de fejl, der kan føre til overdosis, er at knuse kapslen, hvilket forårsager for meget medicin til at blive frigivet på én gang. Hvis du savner din Dilaudid-dosis, skal du ikke forsøge at udligne for den ubesvarede dosis. Det kan være farligt at tage to doser Dilaudid for tæt sammen.

Tilbagetrækning

Det er vigtigt at fortsætte med at tage Dilaudid på den tidsplan, som din læge har givet. Hvis du pludselig holder op med at tage det, efter at du har taget det i flere dage, vil du sandsynligvis gå gennem udtræden, hvilket kan være farligt. Du må kun reducere din Dilaudid, når du rådgiver det for din læge og følge den planlagte vejledning.

Symptomer på Dilaudid-tilbagetrækning omfatter:

• Alvorlige trang til Dilaudid
  • Svedende
  • Feber eller kuldegysninger
  • Hovedpine
  • Generelle smerter og smerter
  • Kvalme
  • Opkastning
  • Diarré
  • Hurtig vejrtrækning
  • Hurtigt hjerterytme
  • Højt blodtryk
  • Tremor og muskelspasmer
  • Angst, depression eller selvmordstanker
  • Rastløshed, agitation eller søvnbesvær
  • Mindsket appetit

Personer er mere tilbøjelige til at komme tilbage og træffe fattige beslutninger, når tilbagetrækningssymptomer er i højeste grad. Fysiske symptomer kan også medføre mange kognitive problemer, såsom problemer med opmærksomhedsunderskud, problemer med problemløsning og hukommelsesfunktion.

Drug Screening Tests

Dilaudid er påvist i urinlægemiddelskærme. Hvis du har været ordineret Dilaudid og skal tage en urinmedicinstest til beskæftigelse eller andre formål, skal du fortælle testlaboratoriet, at du har fået ordineret lægemidlet og taget Dilaudid, så de kan fortolke testen korrekt. Lægemidlet opdages i blodet i ca. 24 timer, i urinen i to til tre dage, i spyt i to til tre dage og i håret i ca. seks måneder.