Hvor ofte gør folk med bipolar lidelse cyklus?

I forbindelse med bipolar lidelse er en psykisk sygdom, der involverer ekstreme svingninger i humør, en periode, hvor en person går gennem en episode af mani og en episode af depression (eller hypomani og depression). Hvad angår hvor ofte disse cyklusser opstår, er der desværre ingen definitivt svar.

Frekvens af bipolære cykler

Cyklernes hyppighed og varighed er lige så varierede som de personer, der har dem. Denne ændring eller "humørsvingning" kan vare i timer, dage, uger eller endda måneder.

Typisk oplever en person med bipolar lidelse en eller to cyklusser om året, med maniske episoder, som generelt forekommer i foråret eller efteråret.

En undersøgelse fra 2010 af personer med bipolar 1 lidelse viste, at humørsepisoder varede i gennemsnit 13 uger. En undersøgelse i 1992 viste, at 35 procent af personer med bipolar lidelse kun havde en cyklus i en 5-årig periode, mens 1 procent af samme gruppe gik igennem en komplet cyklus hver tredje måned. I gennemsnit vil mennesker med bipolar have en eller to cyklusser årligt. Derudover er der en sæsonbestemt indflydelse. Maniske episoder forekommer oftere om forår og efterår.

Udløser i bipolar sygdom

Visse betingelser er kendt for at udløse symptomer hos mennesker med bipolar sygdom. At forstå disse udløsere - og undgå dem - kan minimere symptomer og begrænse antallet af cyklusser, en person oplever. Disse omfatter:

• Utilstrækkelige mængder søvn
  • Ændringer med kære
  • Alkoholmisbrug
  • Visse antidepressiva og andre lægemidler
  • En ændring i sæsoner
  • Graviditet og andre hormonelle tilstande
  • Sorg over en ven eller et familiemedlems død

Hurtig cykling i bipolar sygdom

Udtrykket hurtig cykling er mærket til diagnosticering af dem, der har fire eller flere cyklusser i en 12-måneders periode. Men mens fire eller flere cyklusser i en års periode opfylder kriterierne for en diagnose af bipolar hurtigcyklus, er hurtig cykling ikke nødvendigvis et permanent mønster for en person, der oplever det. Snarere kan hurtig cykling præsentere på ethvert tidspunkt i løbet af sygdommen og kan være forbigående.

Mens omkring 2, 5 procent af amerikanerne har bipolar lidelse, vil kun omkring 10 til 20 procent af dem udvikle hurtig cykling.

Nogle mennesker er mere tilbøjelige til at opleve hurtig cykling end andre, nemlig kvinder, børn og dem med bipolar II. Faktisk, ifølge Dr. Demitri Papolos, medforfatter af "The Bipolar Child, " flertallet af børn med bipolar lidelse cykler meget hurtigt, nogle endda vekslende stemninger flere gange inden for en dag.

Derudover kan nogle personer med udtrykket "ultra-hurtig cykling" anvendes til dem, der cykler gennem episoder inden for en måned eller mindre. Hvis dette mønster forekommer inden for en 24-timers periode, kan personens diagnose muligvis betegnes som "ultra-ultra-hurtig cykling" eller "ultralyd". Det er ofte svært at fortælle ultradian cykling fra en blandet episode.

Behandling af bipolar lidelse

Uanset om en person med bipolar sygdom oplever en cyklus en gang hvert femte år eller mange gange hver dag, er der behandlinger, der kan hjælpe. Disse omfatter:

• Brug af medicin, herunder humørstabilisatorer, antipsykotiske lægemidler og antidepressiva
  • Kognitiv adfærdsterapi og andre former for psykoterapi
  • Elektrokonvulsiv terapi, der almindeligvis betegnes som "chokterapi"
  • Sygdom uddannelse og selvstyring teknikker
  • Alternativ og komplementær sundhedspraksis som meditation