Hvordan SSRI'er bruges til at behandle social angstlidelse

Selektive serotonin reuptake inhibitorer (SSRI'er) er som regel det første valg af medicin til behandling af social angstlidelse (SAD). SSRI'er påvirker din hjernekemi ved at bremse genoptagelsen af ​​neurotransmitteren serotonin, et kemikalie, som vi synes hjælper med at regulere humør og angst.

typer

Der er flere SSRI'er, der kan anbefales til behandling af SAD, herunder følgende. Hver medicin er angivet ved mærket efterfulgt af det generiske navn inden for parentes:

• Celexa (Citalopram)
  • Paxil (paroxetin)
  • Prozac (Fluoxetin)
  • Lexapro (Escitalopram)
  • Luvox (Fluvoxamin)
  • Zoloft (Sertraline)

Tre SSRI'er, Paxil, Zoloft og Luvox er blevet godkendt af FDA til behandling af social angstlidelse. Imidlertid er alle blevet vist i kliniske undersøgelser for at tilbyde forbedring af symptomer.

Paxil var den første SSRI til at modtage FDA godkendelse og er stadig foreskrevet. Den medicin, der virker for en person, arbejder imidlertid ikke altid for en anden. Så din læge vil arbejde sammen med dig for at finde den rigtige recept for dig.

Anvendelse

Din læge vil give dig specifikke instruktioner om, hvordan du tager din medicin. Det er vigtigt, at du følger disse anvisninger.

Generelt vil du tage en SSRI en gang dagligt, normalt om morgenen. Din læge vil som regel foreskrive en lav dosis, som vil blive øget gradvist.

Den dosis, du har brug for, vedrører ikke nødvendigvis sværhedsgraden af ​​dine symptomer. Nogle gange er det simpelthen en afspejling af din unikke metabolisme. Det kan tage flere uger for dig at se en forbedring af dine symptomer.

Bivirkninger

SSRI'er er generelt den foretrukne medicin til SAD, fordi bivirkningerne har en tendens til at være godtolereret. Imidlertid omfatter flere mulige bivirkninger følgende:

• Søvnproblemer: døsighed, træthed eller søvnløshed
  • Seksuel dysfunktion: nedsat sexdrev, forsinket eller fraværende orgasme, erektil dysfunktion
  • Fysiske lidelser: hududslæt, tør mund, hovedpine, kvalme, svimmelhed
  • Angstlignende symptomer: irritabilitet, nervøsitet, rystende hænder, sved
  • Spiseproblemer: vægtforøgelse eller tab, appetitløshed

Hvis du har store problemer med bivirkninger, kan din læge beslutte at ordinere et andet SSRI. Generelt reduceres lavere indledende doser, som gradvist øges, reduceret chancen for, at du får dårlige bivirkninger.

Varsler / advarsler

SSRI'er bør aldrig tages samtidig med monoaminoxidasehæmmere (MAOI'er). Resultaterne af en sådan kombination kan være fatale. Desuden skal du aldrig begynde at tage et af disse lægemidler inden for få uger efter at have stoppet den anden.

I 2004 udgav FDA en rådgivning vedrørende SSRI'er og risiko for selvmordstanker og adfærd, især hos børn og unge. Selvom det er sjældent, er det muligt i løbet af den indledende fase af behandlingen at symptomerne forværres i stedet for at blive forbedret. Det er vigtigt at overvåge symptomer i løbet af denne tid og rapportere eventuelle negative ændringer til din læge.

Ud over FDA rådgivende om selvmordstanker har der også været en rådgivende frigivelse vedrørende brugen af ​​triptaner til migrænehovedpine i kombination med SSRI'er. I kombination er der risiko for serotoninsyndrom, en potentielt livstruende tilstand. Generelt er det vigtigt at informere din læge om alle medicin, både recept og nonprescription, som du allerede tager.

Stop behandling

SSRI'er bør altid afbrydes under tilsyn af en læge. Abrupt stop af disse medikamenter kan resultere i et tilbagefald af angstsymptomer og serotoninudtagningssymptomer, herunder problemer med koordination, tingly sensationer, levende drømme, influenzalignende symptomer, angst og deprimeret humør. For at undgå disse serotonin tilbagetrækningssymptomer og muligheden for tilbagefald, bør SSRI'er altid gradvis aftage.