• Vigtigste
  • basics

Hvordan stigningen i mental sundhed er spredt af massemedier

I forlængelse af en uovervindelig handling med tilfældig vold er mange mennesker tilbøjelige til at mærke gerningsmanden "skør". Selv om kriminelle kan have en psykisk sygdom, giver automatisk tildeling af etiketten "skør" en stor misforståelse til mennesker, der lever med psykisk sygdom hver dag.

I virkeligheden er en person med psykisk sygdom meget mere tilbøjelig til at være et offer - snarere end en gerningsmand - vold. At kalde en voldelig lovovertræder "skør" spred en farlig stereotype og belyser det komplekse forhold mellem kriminalitet og psykisk sygdom.

Medierne lærer os om mennesker, som vi ikke rutinemæssigt interagerer med. Denne konstante strøm af data giver os uophørlige sociale tegn om andre gruppers folkeslag - herunder hvilke grupper af mennesker der skal roses eller foragtes.

Medieafbildninger af dem med psykisk sygdom er ofte skævt mod enten stigmatisering eller trivialisering. Derfor er alle former for medier - herunder tv, film, magasiner, aviser og sociale medier - blevet kritisk kritiseret for at formidle negative stereotyper og unøjagtige beskrivelser af personer med psykisk sygdom.

Hvad er stigmatisering?

Stigma sker, når en person betragtes som en "anden". Den anden er nægtet fuld social accept.

Her er hvordan stigma defineres af Ahmedani i en artikel i 2011 med titlen "Mental Health Stigma: Society, Individuals and the Profession":

Den mest etablerede definition vedrørende stigma er skrevet af Erving Goffman (1963) i sit sædvanlige arbejde: Stigma: Noter om styring af forkælet identitet. Goffman (1963) fastslår, at stigma er "en egenskab, der dybt fordrejer", som reducerer nogen "fra en hel og sædvanlig person til en besværet, diskonteret en" (s. 3). De stigmatiserede, således opfattes som at have en "forkælet identitet" (Goffman, 1963, s. 3). I sociallitteraturen definerede Dudley (2000) fra Goffmans initialkonceptualisering stigmatisering som stereotyper eller negative synspunkter, der tilskrives en person eller grupper af mennesker, når deres karakteristika eller adfærd ses som forskellig fra eller underordnet samfundsmæssige normer.

Bemærk, stigmatisering er så forankret med medierne, at forskere har brugt avisartikler som en proxy metrisk for stigma i samfundet.

Stigmatisering af psykisk sygdom ved medierne

Lad os overveje nogle stigmatiseringer af psykisk sygdom formidlet af medierne som hypoteset af Myrick og Pavelko i en 2017 artikel, der blev offentliggjort i Journal of Health Communication .

For det første betragtes psykiske sygdomme som skizofreni som så forstyrrende for samfundet, end de med sådanne forhold må være isoleret fra samfundet helt og holdent.

For det andet fokuserer mediekonti på den enkelte med psykisk sygdom frem for at skabe mental sygdom som et samfundsmæssigt problem. Derfor er mediernes forbrugere mere tilbøjelige til at bebrejde individet for sygdommen.

For det tredje lider folk med psykisk sygdom af overgeneralisering i medieportrætter; Alle med en særlig tilstand forventes at skildre de samme kendetegn ved sygdommen. For eksempel viser, at alle mennesker med depression er selvmordsforstyrrende, og alle mennesker med skizofreni hallucinerer. (I virkeligheden oplever kun mellem 60 og 80 procent af mennesker med skizofreni auditive hallucinationer, og et mindre antal oplever visuelle hallucinationer.)

For det fjerde, medier udstillinger rabat det faktum, at mange mennesker med psykisk sygdom ikke behøver at videregive denne betingelse til alle omkring dem. I stedet - uanset om det er hensigtsmæssigt eller ikke-psykisk sygdom, går det ofte ukendt. Portrætter i medierne præsenterer imidlertid situationer, hvor alle ved et tegns psykiske sygdom, og denne psykiske sygdom er ikke længere skjult.

For det femte viser mediet psykisk lidelse som ubehageligt eller uopretteligt.

Trivialisering af psykisk sygdom ved medierne

"Trivialisering foreslår det modsatte i tilfælde af formidlede repræsentationer af psykisk sygdom: en nedtoning af notabiliteten eller negativiteten af ​​disse forhold, " skriver Myrick og Pavelko.

Her er nogle mulige måder, som trivialisering kan bakke hovedet i medierne.

For det første fremmer medierne psykisk sygdom, som enten ikke er svær eller mindre alvorlig end den egentlig er. For eksempel føler mange mennesker med anoreksi, at deres tilstand er lavet til at være mindre alvorlig end det egentlig er - dels fordi mennesker med den tilstand, der er portrætteret i medierne, minimerer det alvorligt og skjul alvorlige konsekvenser.

I virkeligheden er dødeligheden for anoreksi den højeste dødsfrekvens for en spiseforstyrrelse. I en ofte citeret meta-analyse, der blev offentliggjort i JAMA Psychiatry i 2011, analyserede Arcelus og kollegaer 36 undersøgelser, der repræsenterede 17.272 individuelle patienter med spiseforstyrrelser og fandt, at 755 døde.

For det andet er psykisk sygdom oversimplificeret i medierne. For eksempel er personer med OCD afbildet som værende alt for bekymrede over renlighed og perfektionisme. Imidlertid overses de obsessive tanker, der kører disse tvang.

For det tredje er symptomerne på mental sygdom udbredt i medierne som gavnlige. For eksempel er hovedpersonen i tv-serien Monk en detektiv, der har OCD og lægger stor vægt på detaljer, som hjælper ham med at løse kriminaliteten og fremme sin karriere.

Alternativt er der "vildledende" forkert fremstilling. Ifølge Myrick og Pavelko: "Akin til en psykisk lidelse opfattes som en fordel, har personer med fysiske lidelser også været forbundet med" super cripple "-mærket, en stereotype, der tillægger magiske, overmenneskelige træk til mennesker med handicap."

For det fjerde bruger mennesker uden handicap hjælp af mennesker med handicap ved at anvende mental-sygdom terminologi. For eksempel er hashtag OCD (#OCD) almindeligt anvendt på Twitter for at beskrive opmærksomhed på renlighed eller organisation.

Skildringer af skizofreni i film

Sandsynligvis er de mest afvigende stigmatiseringer af psykisk sygdom i medierne i filmpræsentationerne af antagonister med psykisk sygdom. Specielt er tegn med skizofreni præsenteret som "homicidal maniacs" i "slasher" eller "psycho killers" film.

Sådanne skildringer spred misinformation om symptomer, årsager og behandling af mennesker med skizofreni og andre former for alvorlig psykisk sygdom. Bemærk, at populære film har vist sig at udøve kraftige påvirkninger på holdningsdannelse.

I en artikel i 2012 med titlen "Portræt af Schizofreni ved Entertainment Media: En indholdsanalyse af moderne film" analyserede Owen 41 film udgivet mellem 1990 og 2010 for skildringer af skizofreni og fandt følgende:

De fleste tegn viste positive symptomer på skizofreni. Delusioner blev fremhævet hyppigst efterfulgt af auditive og visuelle hallucinationer. Et flertal af tegn viste voldelig adfærd mod sig selv eller andre, og næsten en tredjedel af voldelige tegn, der var involveret i mordlig adfærd. Ca. en fjerdedel af tegn begået selvmord. Årsag til skizofreni blev sjældent bemærket, selv om ca. en fjerdedel af film indebar, at en traumatisk livshændelse var signifikant i årsagssammenhæng. Af film, der refererer til eller viser behandling, blev psykotrope medikamenter oftest portrætteret.

Disse skildringer var forkerte og skadelige af flere grunde, herunder følgende:

1. Portrætter af skizofreni i nyere film fokuserede ofte på sygdommens positive symptomer, såsom visuelle hallucinationer, bizarre vrangforestillinger og uorganiseret tale. Disse symptomer blev præsenteret som almindelige, når der faktisk er negative symptomer, såsom talefattigdom, nedsat motivation og flad indflydelse, er mere almindelige.
  2. Flere film spred den falske stereotype, at mennesker med skizofreni er udsat for vold og uforudsigelig adfærd. Desuden har nogle film præsenteret mennesker med skizofreni som værende "besat". Disse voldelige stereotyper forkaster seere og skaber hårde negative holdninger til mental sygdom.
  3. I disse film begik 24 procent af tegnene med skizofreni selvmord, hvilket er vildledende, fordi i virkeligheden kun mellem 10 procent og 16 procent af mennesker med skizofreni begår selvmord i løbet af livet.
  4. Tegn med skizofreni blev sædvanligvis afbildet som hvide hanner. I virkeligheden påvirker skizofreni uforholdsmæssigt afrikanske amerikanere. Desuden påvirker skizofreni næsten lige mænd og kvinder.

1. I nogle få film er skizofreni afbildet som sekundær til traumatiske livshændelser eller helbredes af kærlighed, som begge er forkerte af sygdommen.

På den lyse side fandt Owen, at ikke alle de oplysninger, der blev fremlagt om skizofreni i den moderne film, var stigmatiserende. For eksempel blev i mere end halvdelen af ​​de analyserede film brugt psykiatriske lægemidler afbildet eller henvist til. Desuden blev næsten halvdelen af ​​tegnene med skizofreni afbildet som fattige, hvilket jells med de epidemiologiske data, der tyder på folk med højere socioøkonomiske midler, er mindre tilbøjelige til at opleve skizofreni.

I sidste ende bidrager negative forestillinger - især voldelige negative skildringer - af mennesker med skizofreni og andre alvorlige former for psykisk lidelse i medierne til stigmatisering, stereotyping, diskrimination og social afvisning.

Hvad der kan gøres om stigningen i mental sundhed

I deres 2017-undersøgelse fandt Myrick og Pavelko, at tv, film og sociale medier er de hyppigste kilder til forestillinger om mental sygdom, der stigmatiserer og trivialiserer.

Som nævnt af forfatterne: "I betragtning af mediernes magt til hurtigt og bredt spredt unøjagtige skildringer, kræves der en dybere forståelse af deres ligheder, forskelle og interaktive effekter."

Vi skal stadig bedre forstå, hvordan disse meddelelser formidles af medierne, før vi kan handle for at rette op på dem. I øjeblikket er der begrænset forskning, der undersøger, hvordan medierne fremmer mental-sygdoms stereotyper, stigmatisering og trivialisering. Ikke desto mindre er der lavet visse forslag til forbedring af afbildningen af ​​personer med psykisk lidelse i medierne.

1. Analyser massemedieproduktionsprocedurer for bedre at forstå de nuværende praksis, behov, værdier og økonomiske virkeligheder for manuskriptforfattere, producenter og journalister. For eksempel at forstå balancen mellem at være nyhedsværdig eller følelsesmæssigt vækkende og verificerbar.
  2. Foreløbig psykisk sygdom kun når relevant for historien.
  3. Foretrækker ikke-individualiserede beskrivelser af mental sygdom og fokuserer i stedet på de samfundsmæssige aspekter.
  4. Medtag ekspertindsats fra psykiatere under produktionen.
  5. Gennemfør et mentalt helbredskursus, når du træner journalister.
  6. Brug mental sundhed terminologi med præcision, retfærdighed og ekspertise.

Som enkeltpersoner, der bruger rigelige mængder massemedier og rutinemæssigt beskæftiger sig med sociale medier, er det bedste, vi kan gøre, at stoppe med at bruge ord som "skør" og "forvansket" på en nedsættende eller flippende måde. Desuden er det bedst at ikke foretage psykiatriske diagnoser uden for en klinisk indstilling. Kun en specialist kan diagnosticere OCD, depression, bipolar lidelse, skizofreni og så videre. Ved mærkning uden bevis skader vi dem, der virkelig lever med psykisk sygdom dagligt.