Sådan fortæller du ADD og bipolar lidelse

Der er nogle ligheder og overlapning i symptomerne på ADD / ADHD og bipolar lidelse. Begge kan omfatte hyperaktiv eller rastløs adfærd, distraherbarhed, dårlig koncentration, impulsivitet og racing tanker. Begge er også antaget at have en stærk genetisk forbindelse.

Begge kan resultere i søvnforstyrrelser, dårlige sociale relationer, følelser af angst, depression, frustration og selvtillid. Begge kan betydeligt påvirke den daglige funktion. Desuden forekommer ADHD og bipolar lidelse sammen, hvilket gør det endnu sværere at retfærdiggøre dem fra hinanden.

Identifikation af symptomer på ADHD

Det vigtigste symptom på ADHD er en forstyrrelse i opmærksomheden. Det vigtigste symptom på bipolar lidelse er en forstyrrelse i humør.

Med ADHD er symptomerne på distraktibilitet og / eller impulsivitet og hyperaktivitet eller rastløshed altid til stede og kan påvirkes af miljøet. Strukturering af ens miljø, begrænsning af distraktioner, findelse af stimulerende aktiviteter, brug af visuelle eller auditive påmindelser og organisatoriske teknikker kan signifikant forbedre funktionen for et individ med ADHD.

Identifikation af symptomer på bipolar lidelse

Bipolar lidelse (også kaldet manisk depressiv lidelse) resulterer i dramatiske humørsvingninger lige fra ekstreme højder i energiniveauer og en følelse af eufori og storhed til ekstremt lavt niveau af depression, håbløshed og rockbundne energiniveauer.

Disse humørsvingninger veksler med perioder med normalt humør og funktion, og de opstår relativt uafhængige af udefrakommende indflydelser i miljøet. Cyklerne af højder, lavtider og normale perioder kan være uregelmæssige og uden et klart mønster.

En person med bipolar kan opleve fire hovedtyper af humørsvingninger:

• Mani - højt energiniveau, over-the-top lykke og elation eller ekstrem irritabel og vred humør, følelse af storhed og selvbetydning, der kan eskalere til vrangforestillinger og tab af kontakt med virkeligheden, impulsiv risikovillighed adfærd, mindskede behovet til søvn, hurtig tale og øget talkativitet, distraherbarhed og / eller racing tanker. De maniske episoder kan alvorligt påvirke den daglige funktion.
  • Hypomani - en mildere form for mani, der måske ikke påvirker en persons daglige funktion så alvorligt som en manisk episode.
  • Depression - lav energi, træthed, følelser af tristhed og håbløshed, nedsat interesse for livet, måske endda selvmordstanker, tab af fornøjelse i ting der tidligere bragte glæde, vanskeligheder med koncentration og hukommelse, tab af appetit, søvnforstyrrelser.
  • Blandet humør - kriterierne er opfyldt både for en manisk episode og for en større depressiv episode næsten hver dag i mindst en 1-ugers periode.

Behandlinger for ADHD mod bipolar lidelse

Behandling for bipolar lidelse involverer normalt humørstabiliserende medicin, uddannelse, psykoterapi og støtte. De mest almindelige lægemidler, der anvendes til behandling af ADHD, er stimulerende medicin. Mens humørstabilisatorer ikke påvirker ADHD, kan stimulanterne forværre bipolære symptomer og medføre maniske eller depressive episoder.

Enkeltpersoner med ADHD reagerer godt på øgede struktur- og organisationsstrategier i deres miljø og drage fordel af uddannelse, psykoterapi, træning af sociale færdigheder, coaching og support.

En dybtgående og omfattende evaluering er nødvendig for at kunne foretage en nøjagtig diagnose af bipolar og / eller ADHD, da symptomer helt sikkert kan ses ens.