Idéer og henvisninger af reference i bipolar lidelse

Hos mennesker med bipolar lidelse kan mani og hypomani omfatte forskellige symptomer, fra hensynsløs udgift til seksuel promiskuitet. Derudover kan der også forekomme nogle mere subtile symptomer, som f.eks. Troen hos nogle patienter, at alt der opstår omkring dem, er relateret på en eller anden måde til dem, når det faktisk ikke er. Dette symptom er kendt som referencehenvisninger . En udvidelse af disse irrationelle overbevisninger, referencerusler, kan medføre, at patienterne ændrer deres adfærd betydeligt på grund af denne fejlagtige overbevisning.

Disse to symptomer - referencens referencer og vrangforestillinger - kan påvirke folk på meget forskellige måder. For eksempel kan en mand tro på, at hemmelige beskeder om ham udsendes i en ugentlig tv-udsendelse til det punkt, hvor han registrerer programmerne og ser dem igen og igen. I mellemtiden kan en kvinde være overbevist om, at alle meddelelser, der er opført på brædder udenfor kirker, er rettet mod hende, hvilket frygter hende så meget, at hun nægter at forlade huset.

Nogle klinikere og forskere anvender termerne referencer og vrangforestillinger omveksling. Andre kilder skelner mellem de to og siger, at referencematerialer har mindre indflydelse på personens liv som helhed.

Referencemanualer vs. Delusions of Reference

Mens henvisninger er egentlige begivenheder, der internaliseres personligt, er referencerammer ikke baseret i virkeligheden. Henvisningerne kan dog fungere som en forløber for referencer.

Mange mennesker vil opleve forbipasserende tanker eller referencer. For eksempel går du til en fest, og bare i et øjeblik tror du, at alle hvisker om dig. Dette er inden for rammerne af normal menneskelig adfærd, medmindre det hele tiden sker for dig.

Det er, når disse tanker krydser linjen uden for faktiske fakta eller begivenheder (når man tror på folk, som du ikke engang ved, hvisker du om dig, og du fortsætter med at skjule dig hjemme på grund af dette), at tankerne bliver til vrangforestillinger.

De 3 kriterier for fejltagelse

Karl Jaspers, en tysk-schweizisk psykiater, beskrev de vigtigste kriterier for en ægte vildfarelse. De omfatter:

• Sikkerhed (personen er overbevist om, at vildledelsen er reel).
  • Incorrigibility (personen kan ikke overbevises ellers eller få troen rystet på nogen måde).
  • Umulighed (vildledelsen er slet ikke rigtig).

Nogle mennesker har kun lejlighedsvise, tilfældige vrangforestillinger, mens andre har dem hele tiden.

Hvis disse tanker opstår i mere end en måned, og de involverer hændelser, der rent faktisk kan ske (som efterfølges, inficeret med en sygdom eller elsket på afstand), er vildledende lidelse diagnosen. Nøgleforskellen mellem vrangforestillinger og vrangforstyrrelser er referencens vildfarelser er absolut ikke egentlige, mens tankerne i vildledende lidelser muligvis kan være virkelige (selv om de er ret usandsynlige).

Andre typer af vrangforestillinger

• Bizarre vrangforestillinger har ingen mulighed eller grundlag for at ske i virkeligheden.
  • Forstyrrelser af kontrol betyder, at en patients tanker, følelser og handlinger ikke er hans eller hendes egen, men i stedet stammer fra en ekstern kraft eller en person.
  • Depressive vrangforestillinger er præget af en overvejende depressiv stemning. Disse kan omfatte vrangforestillinger, der involverer en alvorlig sygdom, fattigdom eller spousal utroskab.

Behandling

Antipsykotiske lægemidler kan hjælpe med vildfarelser, ligesom rådgivning og psykoterapi. Kognitiv adfærdsterapi er brugt til at hjælpe folk med at reframe deres tanker og udforske logiske forklaringer for deres tankegang.