Er det normalt angst eller en lidelse?

Angst er en generel, ubehagelig følelse af angst. Du føler dig rastløs, og du kan have fysiske reaktioner som hovedpine, svedtendens, hjertebanken, tæthed i brystet og forstyrret mave. Hvornår er angst normal, og hvornår er det en angstlidelse?

Næsten ethvert menneske kan forholde sig til disse symptomer, fordi alle har oplevet angst på et eller andet tidspunkt. Angst er en normal menneskelig oplevelse. Faktisk betragtes det som et gavnligt svar i visse farlige situationer, der udløser den angstbelastede kamp-eller-fly-stressrespons, og de fysiske symptomer kommer fra dit autonome nervesystemrespons.

Angst kan være normal og gavnlig

Der er et uendeligt antal menneskelige oplevelser, der forårsager normal angst. Livet giver os oplevelsen af ​​mange angstskrævende "firsts", såsom en første date, den første skoledag, første gang væk fra hjemmet. Som vi rejser gennem livet, er der mange vigtige livshændelser, både gode og dårlige, der forårsager varierende mængder angst. Disse hændelser kan omfatte ting som at tage en skoleeksamen, blive gift, blive forælder, skille sig fra, skifte job, klare sygdom og mange andre.

Ubehagens angst bringer i alle disse situationer betragtes som normal og endda gavnlig. Angst om en kommende test kan få dig til at arbejde hårdere i forberedelsen til eksamen. Den angst, du føler, når du går gennem en mørk og forladt parkeringsplads til din bil, får dig til at være opmærksom og forsigtig med dine omgivelser, eller endnu bedre, få en eskorte til dit køretøj.

Angst kan være et problem

Mens det er ret klart at se, at angst er normalt og endog gavnligt, bliver det for mange mennesker et problem. Hovedforskellen mellem normal angst og problemangst er mellem kilden og intensiteten af ​​oplevelsen.

Normal angst er intermitterende og forventes ud fra bestemte begivenheder eller situationer. Problemangst, derimod, har tendens til at være kronisk, irrationel og forstyrrer mange livsfunktioner. Undgåelse adfærd, uopsættelig bekymring, og koncentrations- og hukommelsesproblemer kan alle stamme fra problemangst. Disse symptomer kan være så intense, at de forårsager familie, arbejde og sociale vanskeligheder.

Komponenterne i problemangst omfatter de fysiske reaktioner på angst (såsom hjertebanken og mavesmerter), forvrængede tanker, der bliver en kilde til overdreven bekymring og adfærdsændringer, der påvirker den sædvanlige måde, at man lever liv og interagerer med andre. Venstre ukontrolleret, problem angst kan føre til en angstlidelse.

Når angst skrider frem til at være en lidelse, er definitionen af ​​generaliseret angstlidelse "Tilstedeværelsen af ​​overdreven angst og bekymring for en række emner, begivenheder eller aktiviteter. Bekymring forekommer oftere end ikke i mindst seks måneder og er klart overdreven, "ifølge den diagnostiske og statistiske manual for psykiske lidelser, femte udgave udgivet af American Psychiatric Association.

Tal med din læge

Hvis du mener, at din angst er et problem, er det vigtigt at tale med din læge. Overdreven angst kan skyldes en række medicinske og psykiske tilstande. Problem angst er også blevet indikeret i en række fysiske sygdomme, såsom hjertesygdom, maveproblemer og smerte. Men den bedste grund til at tale med din læge er, at angst er kontrollerbar, og dens komplikationer kan undgås ved behandling.