Er Ritalin vanedannende?

Ritalin er bredt foreskrevet for både børn og voksne, der har ADHD, men det har også potentiale for misbrug - tigger spørgsmålet, "Er Ritalin vanedannende?" Desværre er svaret ikke en simpel. Her er hvorfor.

Hvordan Ritalin virker

Ritalin, også kendt som methylphenidat, er et stimulerende lægemiddel, der ofte bruges til at behandle opmærksomhedsproblemer hos både voksne og børn, hvoraf mange har beskrevet stoffets virkninger positivt. Det virker overvejende ved at øge en neurotransmitter kaldet dopamin i hjernen. Blandt andre funktioner er dopamin forbundet med glæde, bevægelse og opmærksomhed.

Når det tages i større doser end foreskrevet, producerer Ritalin eufori, hvilket øger risikoen for afhængighed hos nogle individer. Adderall, en amfetamin, er også ofte ordineret til ADHD, og ​​fungerer på samme måde som Ritalin.

Stimulerende stoffer misbruges typisk for at forbedre ydeevnen ved at fremskynde mental behandling og fysiske reaktioner, at opleve eufori eller for at undertrykke appetit. De kan appellere til folk med spiseforstyrrelser, fødevareafhængighed eller problemer med fedme på grund af appetitundertrykkende og energibesparende virkninger. Teenagere rapporterer, at det hjælper deres akademiske præstationer, og nogle forældre tillader selv det. Folk, der tager stoffer af disse grunde, kan have følelsesmæssige sårbarheder, der potentielt kan bidrage til afhængighed.

Hvis det tages i overensstemmelse med den foreskrevne dosis, anses Ritalin generelt ikke for at være vanedannende. Da der ikke er nogen dosis af Ritalin, og doseringen normalt starter lav og øges, indtil ADHD-symptomer er kontrollerede, er forekomsten af ​​afhængighed af Ritalin ikke kendt. En undersøgelse af 12. gradere viste imidlertid, at mere end 3 procent indrømmede at tage Ritalin uden recept i det forløbne år.

Ritalin kan være et gateway stof til nogle mennesker, der fortsætter med at tage andre stoffer. At tage Ritalin kan også skabe tidlige erfaringer med narkotikahandling for nogle studerende. Og hvis lægemidlet tages i højere doser, eller gennem ruter, der intensiverer virkningerne - som f.eks. Snorting af stoffet gennem næsen eller injicerer det - øges risikoen for afhængighed.

Bivirkninger af Ritalin

Selvom Ritalin generelt betragtes som sikkert, er der flere ubehagelige bivirkninger samt potentielle langsigtede medicinske effekter. Disse omfatter:

• Søvnløshed
  • Nervøsitet
  • Hovedpine
  • Mindsket appetit
  • Abdominal smerter og andre gastrointestinale symptomer
  • Kardiovaskulære bivirkninger (takykardi og hjertebanken)
  • Mindre stigninger i blodtrykket

Nogle kritikere af medicinens tilgang til behandling af ADHD har hævdet, at risikoen for bivirkninger er uacceptabel, og at forskrifterne for Ritalin, Adderall og andre lægemidler er upassende for børn, især på den udbredte måde, som de foreskrives i USA - når adfærd, der er målrettet, kan ofte simpelthen afspejle mangel på egnede afsætningsmuligheder for barndomsenergi i stedet for patologi.

Selvom medicin typisk er den første behandlingslinje, der tilbydes til at kontrollere symptomerne på ADHD, er Ritalin og andre lægemidler ikke den eneste effektive behandling af ADHD. Og forskellige medicinske grupper har noget varierende anbefalinger: I Storbritannien anbefaler National Guidelines for Clinical Excellence (NICE) retningslinjer, at kun børn med alvorlige ADHD symptomer bør overvejes til medicin som en første behandlingslinje. Stimulerende midler kan også overvejes i mindre alvorlige tilfælde for dem, der ikke reagerer på psykoterapeutiske tilgange.

Ikke-medicinske behandlinger for ADHD omfatter en række sociale, psykologiske og adfærdsmæssige indgreb. De fleste af disse indgreb involverer at arbejde direkte med barnet, men nogle involverer forældre, værger og lærere. Kosttilskud kan også være nyttige, når bestemte fødevarer forværre hyperaktiviteten. For eksempel har neuroterapi vist sig i studier for at være en effektiv, langsigtet, lægemiddelfri indstilling til opmærksomme lidelser.

Forældre er ofte forvirret af brugen af ​​stimulanter til at roe et barn med ADHD. Den nøjagtige mekanisme af dette er kompleks og ikke helt kendt, men stimulanter forbedrer opmærksomhed og funktion af den frontale cortex i hjernen, hvilket muliggør bedre regulering af adfærd og impulsivitet.