Kratom anvendelser og bivirkninger

Du har muligvis hørt om kratom ( Mitragyna speciosa ), et urtetilskud, der traditionelt anvendes i Sydøstasien til energi og for at lette smerter og smerter. Afledt af en type evergreen-træ indeholder kratom alkaloidforbindelser kaldet mitragynin og 7-hydroxymitragynin.

Hvordan det kunne fungere

Det antages, at mitragynin og 7-hydroxymitragynin kan hjælpe med at kontrollere smerter ved at knytte til proteiner kaldet opioidreceptorer og igen reducere smerteperspektiv. Opioide stoffer (en klasse af medicin, der anvendes til smertelindring) virker på samme måde ved at reducere intensiteten af ​​smertesignaler, der når hjernen. De mindsker også virkningerne af smertefulde stimuli ved at påvirke hjerneområder involveret i regulering af følelser.

Kratom siges at være et mildt stimulerende middel i lavere doser og et beroligende middel i højere doser.

Anvendelser

Mens kratom traditionelt er brugt til at øge energi og lindre stress, har kratom i de seneste år vundet popularitet som et alternativ til opioid smertestillende medicin som hydrocodon (f.eks. Vicodin) og oxycodon (f.eks. OxyContin). I mange tilfælde bruges kratom til at håndtere kronisk smerte forbundet med tilstande som gigt og fibromyalgi.

Kratom anvendes også i stigende grad som en urteindstilling til lindring af symptomer forbundet med opioidudtagning, såsom muskelsmerter og humørsvingning.

Et opioid alternativ?

Siden 1999 er mængden af ​​receptpligtige opioider, der sælges i USA, næsten firedoblet, ifølge Centers for Disease Control and Prevention (CDC). I løbet af den tid har antallet af dødsfald fra receptpligtige opioider også firedoblet. Derudover døde flere mennesker af stofdos overdoser i 2014 end i noget andet år på rekord, med mere end seks ud af ti af de dødsfald, der involverer en opioid.

Mange forkæmper for kratom antyder, at urten kunne tjene som en løsning på opioidkrisen, både ved at tilbyde en anden mulighed for smertelindring og ved at hjælpe dem, der kæmper for at overvinde opioidafhængighed.

Regulering

Den 30. august 2016 meddelte US Drug Enforcement Administration (DEA), at de havde til hensigt at placere to af urtens aktive bestanddele på sin liste I-lægemiddellisten allerede den 30. september 2016.

DEA trak sin hensigtserklæring tilbage i oktober 2016 og åbnede en offentlig offentlig kommentarperiode, der varede indtil 1. december 2016.

Også heroin og MDMA anses Schedule I-stoffer for at have "ingen aktuelt accepteret medicinsk anvendelse og et stort potentiale for misbrug." Mitragynin og 7-hydroxymitragynin er kratombestanddelene, der skal klassificeres som Schedule I-lægemidler, hvilket gør besiddelse eller salg af urten ulovlig. Kratom vil forblive på liste I-listen i mindst to år.

DEA's hensigt om at placere mitragynin og 7-hydroxymitragynin på dets liste I-lægemiddelliste blev mødt med en stor tilbageslag. I midten af ​​september 2016 holdt demonstranter for eksempel en march og rally ved Lafayette Park i Washington, DC, og fremlagde et andragende underskrevet af over 120.000 mennesker, der var imod forbuddet.

På rallyet udtalte Botanical Traffic Alliance direktør Travis Lowin, at DEA "har svigtet amerikanerne i sin indsats for at bekæmpe opioidepidemien, og målretningen af ​​kratom vil gøre situationen værre."

Ifølge dem, der modsætter sig forbuddet, vil placering af kratoms alkaloider på liste I-lægemiddellisten også forstyrre yderligere undersøgelser af forbindelserne.

Den 14. november 2017 udstedte Kommissæren for Fødevarer og Fødevarer (FDA), kommissær Scott Gottlieb, MD, en offentlig sundhedsrådgivning om risici forbundet med kratom.

Forskningen

Hidtil har offentlig forskning om kratoms mulige fordele som smertestillende og opioid-alternativet været meget begrænset. Den tilgængelige forskning indeholder en rapport offentliggjort i det internationale journal om narkotikapolitik i 2010, hvor forskere undersøgte 136 aktive brugere af kratom og fandt, at urten blev beskrevet som overkommelig, let tilgængelig og uden alvorlige bivirkninger trods langvarig brug. Denne rapport indeholdt ingen test af kratoms sundhedsvirkninger eller potentielle farer.

I en nyere rapport, offentliggjort i Drug and Alcohol Dependence i 2014, undersøgte forskere 293 regelmæssige kratombrugere og fastslog, at mere end halvdelen havde udviklet alvorlige afhængighedsproblemer. Symptomer forbundet med kratom-tilbagetrækning indbefattede muskelspasmer, søvnforstyrrelser, vrede og spændinger.

En musbaseret undersøgelse offentliggjort i Journal of Medicinal Chemistry i 2016 indikerer, at kratom måske ikke sænker vejret i samme grad som andre lægemidler som morfin. I betragtning af at dødsfald på grund af opioid overdosering normalt er et resultat af respirationsdepression, tyder undersøgelsens konklusion på, at yderligere forskning på forbindelserne i kratom er berettiget.

Bivirkninger og sikkerhedsproblemer

Kratom synes at forårsage kvalme, opkastning, sved og svimmelhed, i nogle tilfælde.

Fra januar 2010 til december 2015 modtog amerikanske giftcentre 660 opkald relateret til kratom-eksponering, ifølge DEA.

Dea anfører også, at brugen af ​​kratom kan føre til afhængighed, og at "flere tilfælde af psykose som følge af brugen af ​​kratom er blevet rapporteret, hvor personer, der er afhængige af kratom, udviser psykotiske symptomer, herunder hallucinationer, vildfarelser og forvirring."

Tilbagetrækningssymptomer, som generelt opfattes som mildere sammenlignet med opioidlægemidler, er blevet rapporteret, såsom øget muskelspasmer og smerter, problemer med at sove, blinker, feber, vandige øjne, løbende næse, nedsat appetit, stemningsforstyrrelser og diarré .

Selv om casestudier har rapporteret døsighed, irritation, hjertebanken, forhøjet blodtryk, dårlig koncentration, søvnløshed, hypothyroidisme, anfald, psykose, hepatitis og koma hos mennesker, der bruger kratom, er det uklart, hvor meget der udelukkende skyldes kratom.

Risici ser ud til at være højere, når det er taget i koncentrerede ekstrakter (som har en højere styrke), blandet med andre psykoaktive stoffer, lægemidler eller forfalskninger, eller når det tages af mennesker med alkoholforstyrrelser, en historie med heroinmisbrug eller en bestemt sundhedstilstand betingelser.

DEA bemærkede, at kratom har været forbundet med 30 dødsfald i hele verden, hvor ingen synes at være udelukkende på grund af kratom. Af de 15 påståede kratom-relaterede dødsfald, der opstod mellem 2014 og 2016, involverede 14 andre stoffer eller ulovlige stoffer. En klynge af ni dødelige overdoser i Sverige var knyttet til en produkt, der blev markedsført som "Krypton", som viste sig at være snoet med O-desmethyltramadol, et opiat relateret til tramadol.

Ifølge FDA rådgivende, "FDA er opmærksom på rapporter om 36 dødsfald i forbindelse med brugen af ​​produkter, der indeholder kratom."

Du kan lære mere om at bruge kosttilskud på en sikker måde, men husk på, at urteprodukter ikke gennemgås af den amerikanske fødevare- og lægemiddeladministration, før de rammer markedet. Som følge heraf er der ingen garanti for, at et tillæg vil indeholde de ingredienser, der er anført på etiketten (eller at disse ingredienser vil fremkomme i de angivne mængder). Forfalskning og forurening med andre stoffer, urter og stoffer er mulige.

Et ord fra Verywell

At leve med smerte er ikke let. Hvis du lever med smerte, kan du allerede være alt for bekendt med den dybe effekt det kan have på din livskvalitet.

Hvis du overvejer at prøve kratom, bør du først tale med din plejepersonale.

Nogle smerteklinikker udforsker komplementære tilgange, i forbindelse med smertebehandling, til at klare eller klare smerter. For eksempel kan mindfulness (og andre tankegangspraksis) hjælpe nogle mennesker til at forblive smertestyrede på trods af dagligdagens udfordringer.