Linket mellem lithium og vægtforøgelse

Det stemmestabiliserende lægemiddel lithium forbliver en effektiv grundpille for behandling for bipolar lidelse - men det kan desværre forårsage vægtforøgelse. Selvom muligheden for at gå i vægt, mens man tager lithium, er velkendt, påvirker denne bivirkning ikke alle, der tager medicinen.

Ca. 25 procent af de personer, der tager lithium, bliver i vægt, ifølge en 2008-artikel, der blev offentliggjort i journalen Acta Psychiatrica Scandinavica . Efter at have analyseret alle relevante offentliggjorte medicinske undersøgelser rapporterede forfatterne en gennemsnitlig vægtforøgelse på ca. 10 til 26 pund blandt dem, der oplever denne urolige bivirkning.

Selvom de biologiske mekanismer, der fører til lithium-relateret vægtforøgelse, ikke er helt klare, spekulerer forskerne, at flere processer sandsynligvis er involveret. Derudover kan flere faktorer påvirke sandsynligheden for at gå i vægt, mens du tager lithium.

Timing og risikofaktorer

De fleste mennesker med bipolar lidelse tager lithium på lang sigt for at stabilisere humøret og forhindre maniske og depressive episodefald. Din risiko for at gå i vægt, mens du tager lithium, er størst i løbet af de første to års behandling, rapporterer forfatteren af ​​en 2016 International Journal of Bipolar Disorders review artikel. Lithium-relateret vægtforøgelse ser ud til at ligne ud efter denne periode, selvom du måske også bliver ved med at gå af andre grunde, der ikke er relateret til medicinen.

Din risiko for at gå i vægt, mens du tager lithium, kan øges, hvis du allerede har overvægt, når du begynder at tage medicinen. Derudover tyder nogle beviser på, at risikoen for lithium-relateret vægtøgning kan være dosisafhængig. Dette betyder, at sandsynligheden for vægtforøgelse stiger sammen med lithiumniveau i blodbanen. Ikke alle forskningsundersøgelser har fundet dette forhold, som det fremgår af 2016 International Journal of Bipolar Disorders review artiklen.

Hvis du tager andre lægemidler, der også kan medføre vægtforøgelse sammen med lithium, øger du også risikoen for at lægge ekstra pund. Almindelige eksempler på sådanne lægemidler omfatter:

• Clozaril (clozapin)
  • Depakote (valproat)
  • Risperdal (risperidon)
  • Seroquel (quetiapin)
  • Zyprexa (olanzapin)

Hvorfor er Lithium Årsag Vægt Gain?

På trods af at lithium er blevet brugt i USA til behandling af behandling af bipolar lidelse siden 1970, er mekanismerne, der fremkalder vægtøgning hos nogle mennesker, uklare. Flere teorier er blevet foreslået. Disse processer kan virke alene eller i kombination for at forårsage vægtøgning hos mennesker på lithiumbehandling.

Tidlig vægtøgning efter start af lithiumbehandling kunne repræsentere genvinde pounds, der tidligere var tabt utilsigtet. Denne situation kan være tilfældet, hvis du oplevede en manisk episode - som kan føre til vægttab på grund af uinteresseret i at spise og øge aktivitet - inden du starter litium.

Litium udløser ofte øget tørstighed. At slukke din tørst med kalorier med højt kalorieindhold, såsom sodavand eller frugtjuice, er en mulig bidragyder til vægtforøgelse. Lithium kan også forårsage natrium- og vandretention hos mennesker, som bruger en salt med højt saltindhold, hvilket kan medføre øget legemsvægt.

Reduceret thyroidfunktion eller hypothyroidisme er en velkendt potentiel komplikation af langvarig lithiumbehandling. Denne tilstand fører til en reduceret metabolisk hastighed, hvilket igen fører til vægtforøgelse. Kvinder, der tager lithium, er signifikant mere tilbøjelige til at udvikle hypothyroidisme end mænd, som rapporteret i en 2013-artiklen om skjoldbruskkirurgi .

Andre hormoner og hjernens signalerende kemikalier, der påvirker sult, blodsukkeret regulering og fedt og energi lagring kan spille en rolle i lithium-relateret vægtforøgelse. Da disse processer er meget komplekse og regulerede på flere niveauer i kroppen, er der behov for yderligere undersøgelser for at bestemme den mulige indflydelse af lithium.

Et ord fra Verywell

Vi forstår din bekymring for at få vægt på lithiumbehandling. Vægtstigning er forståeligt nok foruroligende både hvad angår dit selvbillede og dit mentale og fysiske velvære. Husk dog, at lithiumassocieret vægtforøgelse kun forekommer hos ca. 25 procent af de mennesker, der tager medicinen. Derudover er der flere almindelige sans trin, du kan tage for at minimere og måske endda undgå denne bivirkning, herunder:

• Begræns dit forbrug af højt kalorieholdige drikkevarer, såsom sodavand, frugtjuice, sukkerholdige kaffedrikke og smoothies. Drikk lavt kalorieindhold eller noncaloric drikkevarer for at slukke din tørst. Vand med et twist af citron eller lime, varm eller iced urtete og koffeinfri kaffe er nogle få sunde muligheder.
  • Bliv fysisk aktiv. Hvis du ikke får meget motion i øjeblikket, skal du tale med din læge om at komme i gang. Husk, at noget der får dig op og flytter tæller som fysisk aktivitet. Walking er altid en god mulighed, men mulighederne er næsten ubegrænsede.
  • Overvåg din vægt regelmæssigt. Hvis tallet på skalaen begynder at krybe op eller dit tøj føles strammere, skal du tale med din læge om de næste trin. Hun kan anbefale at rådføre sig med en diætist for at gennemgå din nuværende diæt, en ændring i dine lægemidler eller deres doser eller en anden strategi.
  • Kontakt din læge med det samme, hvis du udvikler tegn eller symptomer, der kan tyde på en underaktiv skjoldbruskkirtel, såsom en klump nær din Adams æble uforklarlig forstoppelse føler sig kold det meste af tiden; tørt hår og / eller hud glemsomhed, uregelmæssige menstruationsperioder; og usædvanlige fornemmelser i dine hænder eller fødder.