Linket mellem PTSD og OCD

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD) er angstlidelser, som ofte forekommer hos personer med en historie med traumer. Forskning viser, at sandsynligheden for, at en person diagnosticeret med PTSD, der udvikler OCD inden for et år, er omkring 30 procent. Ligeledes har mellem 4 procent og 22 procent af personer med PTSD en diagnose af OCD. Dette er meget højere end den nuværende forekomst af OCD i den generelle befolkning, hvilket er omkring 1 procent. Behandlingen af ​​OCD kan variere, hvis det forekommer med PTSD, så det er vigtigt at diskutere eventuelle traumer med din terapeut.

Før du går ind i forbindelsen mellem PTSD og OCD, er det vigtigt at forstå det grundlæggende i disse psykiske sygdomsforhold.

Forståelse af PTSD

PTSD kan forekomme hos personer, der har oplevet eller oplevet traume.

Trauma er en begivenhed, der forårsager fysisk, følelsesmæssig eller psykisk lidelse for en person. Eksempler kan omfatte:

• Forholdsproblemer (for eksempel en skilsmisse)
  • Død af en elsket
  • At blive offeret
  • Naturkatastrofe
  • Bilulykke
  • Misbrugsforhold

En person med PTSD har vedvarende og forstyrrende tanker om traumer, ofte genoplivet gennem flashbacks eller mareridt.

Diagnostisering af PTSD

For at blive diagnosticeret med PTSD skal en person udsættes for en traumatisk hændelse og have symptomer i en måned. Disse symptomer kan omfatte:

• Intense, gentagne minder
  • Negative tanker (for eksempel at føle sig løs fra andre)
  • Undgå påmindelser om traumer
  • Oplever reaktive symptomer (for eksempel at være let forskrækket eller have vrede udbrud)

Forståelse af OCD

Mens mange mennesker har gentagne adfærd eller drevne tanker, er tanker og adfærd hos en person med OCD vedholdende og forstyrrende for den daglige funktion.

tvangstanker

Obsessions er tilbagevendende og vedholdende tanker, impulser og / eller billeder, der betragtes som påtrængende og upassende. Erfaringerne med tvangstanker giver stor bekymring og angst for en person.

Det er vigtigt at forstå, at obsessionerne i OCD ikke kun bekymrer sig om virkelige problemer, og folk vil forsøge at ignorere eller "skubbe væk" disse tilbagevendende tanker, impulser eller billeder, som regel ved at de er urimelige og fra deres eget sind. Men mennesker med OCD kan ikke undertrykke eller ignorere deres obsessions.

tvangshandlinger

Kompulsioner er gentagne opgaver (for eksempel overdreven håndvask, kontrol, hamstring eller konstant forsøger at sætte tingene omkring dig i rækkefølge) eller mentale ritualer (f.eks. Ofte beder, tæller i dit hoved eller gentager sætninger hele tiden i dit sind) at nogen føler sig som de skal gøre som reaktion på oplevelsen af ​​obsessive tanker.

Tvang er fokuseret på at forsøge at reducere eller eliminere angst eller forhindre sandsynligheden for en form for frygtede begivenhed eller situation. Som obsessioner ved en person med OCD, at disse tvang er ulogiske, hvilket forårsager yderligere nød.

Diagnose af OCD

For at blive diagnosticeret med OCD skal en person opleve mere end en time om dagen på påtrængende og ukontrollable obsessions og / eller tvang. Desuden skal disse tvangstanker og / eller tvang forårsage betydelig nød og forringe funktionen som på arbejde, skole eller tilbringe tid sammen med venner.

Hvordan er PTSD og OCD forbundet?

Med både PTSD og OCD har en person påtrængende tanker og engagerer sig i neutraliserende adfærd for at reducere deres angst fra disse bekymrende tanker.

I PTSD forsøger en person ofte at neutralisere deres tanker ved at undertrykke dem eller inddrage andre adfærd som isolation og undgåelse.

Kompulsioner er de neutraliserende adfærd i OCD. Mens tvangsadfærd (som kontrol, bestilling eller hamstring) kan få en person til at føle sig mere kontrolleret, sikker og mindre ivrig på kort sigt, på længere sigt, adskiller disse adfærd ikke kun utilstrækkeligt kilden til angst, kan de endda øge mængden af ​​angst, som nogen oplever.

Personer med OCD, der udvikler sig efter traumer, viser et andet symptommønster, herunder mere alvorlige symptomer som suicidale tanker, selvmordsforstyrrelser, panikforstyrrelse med agorafobi, hamstring, tvangsudgifter og større angst eller depression.

Behandling af traumerrelateret OCD

OCD behandles klassisk med eksponeringsterapi, hvor en person udsættes for stimuli, der forårsager angst og derefter forhindres i at engagere sig i deres normale tvang. Men med traumerrelateret OCD eller OCD, der forekommer sammen med PTSD, kan du have brug for en anden type terapi.

Nogle eksperter anvender kognitiv adfærdsterapi for traumerrelateret OCD. I denne type terapi læres en person, hvordan man omdirigerer deres påtrængende tanker om den traumatiske begivenhed.

Et ord fra Verywell

Der er en sløret grænse mellem OCD og PTSD. Hvis du har PTSD og / eller OCD, er det meget vigtigt at søge behandling fra en mental sundhedspersonale. Sørg for at nævne enhver traumehistorie til din psykolog eller terapeut, da dette kan påvirke din behandlingsplan.